Átláthatóbbá válik a BKK termékkínálata, és 2200 forintra módosul a repülőtéri vonaljegy ára 2023. április 1-től a Fővárosi Közgyűlés támogatásával. A letisztultabb tarifastruktúra az alkalmi és a rendszeres ügyfelek számára is könnyebben értelmezhető, illetve igazodik a használati szokásaikhoz. A leggyakrabban használt jegyek és bérletek ára eközben 10 év után továbbra sem emelkedik.
Miért van szükség erre?
A növekvő infláció, a kedvezőtlen gazdasági környezet, az elszabaduló energiaárak miatt egyre nagyobb kihívás Budapest közösségi közlekedésének működtetése. Mindemellett a Covid és a digitalizáció hatására jelentősen megváltoztak a vásárlási szokások is. Annak érdekében, hogy az elérhető jegy- és bérlettípusok az ügyfelek igényeit jobban tükrözzék, illetve, hogy legalább kis mértékben enyhüljön a forráshiány, az alábbi változásokról döntött a Fővárosi Közgyűlés.
Emelkedik a 100E reptéri vonaljegy ára
A repülőtéri vonaljegy ára 2023. április 1-jén 1500 forintról 2200 forintra emelkedik. A jellemzően turisták által használt 100E busz új tarifája még az emelést követően is elmarad a nemzetközi viszonylatban vizsgált városok áraitól. A járat utasainak 83 százaléka külföldi, akik csak alkalmi jelleggel használják a BKK szolgáltatásait, éppen ezért kevésbé érzékenyek a jegy árára.
Kérdések és válaszok
A korábban már megvásárolt repülőtéri vonaljegyemet még használhatom a 100E járaton?
A BKK üzletszabályzata szerint az árváltozás előtt vásárolt jegyek az árváltozástól számított 1 évig használhatók fel. A 900 forintos áron megvásárolt repülőtéri vonaljegyek 2023. június 30-ig használhatók fel utazásra, az 1500 forintért megvásárolt jegyek pedig 2024. március 31-ig felhasználhatók.
Más európai nagyvárosokban hogyan alakul a reptéri buszjáratok tarifája?
Külföldön változó képet mutat a budapesti repülőtéri vonaljegyhez hasonló termékek ára. Akadnak példák alacsonyabb árakra is, de összességében a 2200 forintos ár, ami 400 forint/euró körüli árfolyammal számolva 5,5 eurót jelent, kedvezőnek tekinthető, hiszen például Barcelonában 5,9 euró, Párizsban 6 euró, Münchenben 7 euró, Londonban 7,3 euró, Bécsben és Rómában 12 euró egy ilyen jegy.
Nemcsak külföldiek utaznak a 100E-vel, a magyar utasokat pedig kellemetlenül érinti az áremelkedés.
Ez így van, azt azonban érdemes tudni, hogy a reptéri buszt egy korábbi felmérésünk alapján 83 százalékban külföldiek használják. A szolgáltatás árát a növekedő infláció és a romló euróárfolyam következtében kell megemelnünk. Akinek nehézséget okoz a premium szolgáltatás tarifájának megfizetése, kérjük, hogy válassza a 10 éve változatlan jegyárak, illetve a 2014-ben csökkentett, és azóta változatlan bérletárak mellett igénybe vehető 200E buszjáratot a repülőtér megközelítésére.
Hol találok általános információkat a repülőtéri 100E buszjárat közlekedésével kapcsolatban?
Ha kíváncsi vagy a reptéri járat menetrendjére, vagy más információkra a járat közlekedésével kapcsolatban, koppints ide.
Visszaváltanám a repülőtéri vonaljegyemet, van erre lehetőség?
Igen, van rá mód, ha még nem érvényesítetted. A visszaváltással kapcsolatban bővebb információt ide koppintva találsz.
Átláthatóbb termékkínálat
Az egyéves BudapestGO applikáció számtalan változást hozott a fővárosban közlekedők szokásaiban. Az új, digitálisan elérhető termékek az alkalmi utasokat is jegyvásárlásra ösztönzik. Ezzel egy időben csökkent a kereslet több jegy- és bérletfajtára is, ezért 2023. április 1-től a BKK kivezeti a kínálatából
- az átszállójegyet,
- a metrószakaszjegyet,
- a Budapest-hetijegyet
- és a kiegészítő heti Budapest-bérletet.
Az elmúlt időszakban sok probléma merült fel az 5/30 BKK napijegy használatával és megfelelő érvényesítésével kapcsolatban, ezért április 1-től ezt a jegytípust is kivezetjük kínálatunkból. Helyette egy digitálisan elérhető új termék bevezetésén dolgozunk.
Kérdések és válaszok
Más díjtermékeket is kivezet a BKK? Emelkedik a jegyek, bérletek ára?
Nem. A jegyek, bérletek árát Budapest Főváros Önkormányzata állapítja meg. A városvezetés kiemelt várospolitikai célja, hogy a közösségi közlekedést használók száma elérje, majd meg is haladja a pandémia előtti szintet, és mindaddig, amíg erre pénzügyileg egyáltalán lehetősége van, a budapestiek által használt alapvető jegy- és bérlettermékek árának nominális szinten tartására törekszik. Az eddigi kedvező bérletárak megtartásával, ügyfélközpontú fejlesztésekkel, illetve a közösségi közlekedést előnyben részesítő forgalomszervezéssel a Budapesti Közlekedési Központ arra törekszik, hogy a lehető legjobb utazási lehetőséget kínálja a fővárosban közlekedőknek. A társaság célja, hogy mindenkinek megérje közösségi közlekedésre váltani.
Mi indokolja pont ezeknek a jegyeknek a kivonását a forgalomból?
A kivezetés legfőbb indoka a fenti termékek iránti csökkenő, illetve tartósan alacsony kereslet. Míg júniustól az összes eseti jegy bevétele meghaladta a 2019-es szintet, az átszállójegy és a szakaszjegy, illetve a hetijegy volumene jelentősen alulmaradt a korábbi értékesítéssel szemben. A kiegészítő heti Budapest-bérlet egy elég sajátos bérletfajta (ráadásul jelenleg csak papír alapon vásárolt bérletek egészíthetők ki vele) nagyon alacsony kereslettel, az 5/30-as napijegy használatából fakadóan pedig nagy a visszaélés kockázata.
A korábban megváltott jegyek meddig érvényesek?
Az átszállójegy és a metrószakaszjegy a BKK üzletszabályzata alapján a megszűnéstől számított 1 évig, azaz 2024. március 31-ig használható fel utazásra. A kiegészítő heti Budapest-bérlet és az elővételben megváltott hetijegy, az 5/30 BKK napijegy a rajta szereplő érvényességi, felhasználhatósági időben jogosít utazásra függetlenül attól, hogy ez az időszak esetleg április 1-jén, vagy azt követően jár le.
Mit ajánlotok annak, aki eddig az olcsó metrószakaszjeggyel utazott?
A 10 darabos gyűjtőjegyet: ennek ára 3000 forint, egy szelvényre 300 forint jut, éppen ennyibe került a metrószakaszjegy is. A gyűjtőjegy egy esetleges árváltozástól számítva 1 évig még felhasználható utazásra, de aki csak egy rövid oda- és egy visszautat tesz meg a metróval, és biztos benne, hogy utána hosszú időn keresztül sem fogja felhasználni a felmaradó 8 jegyszelvényét, annak a vonaljegyet tudjuk ajánlani.
Milyen alternatívát javasoltok az átszállójegy helyett?
Az átszállójegy volumencsökkenése elsősorban a 2022.március 1-vel bevezetett, digitálisan elérhető időalapú jegyeknek köszönhető. Így azt javasoljuk az ügyfeleinknek, hogy rövidebb távokon válasszák az azonos árban megvásárolható 30 perces időalapú jegyet, hosszabb távokra pedig a 90 perces időalapú jegyeket. Időalapú jegyekkel az utazások megszakíthatóak és akár a lejárat előtti utolsó percben is újrakezdhetők. Fontos továbbá, hogy az utazást a 30., illetve a 90. percen túl is befejezhetik Budapesten belül akár a végállomásig. Akinek nincs lehetősége a mobiljegy-alkalmazásokban, így például a BudapestGO applikációban elérhető időalapú jegyeket használni, azoknak a 10 darabos gyűjtőjegyet vagy a Budapest 24 órás jegyet ajánljuk.
Mit ajánlotok annak, aki eddig hetijeggyel utazott?
A félhavi (15 napos) Budapest-bérletet.
A megszűnő 5/30-as jegy helyett milyen alternatívát javasoltok?
A jegyet 2013-ban azért vezette be a BKK, mert akkor még csak a bérletpénztárakban és néhány viszontealdó partnernél volt lehetőség a Budapest 24 órás jegy vásárlására. A jegy- és bérletkiadó automaták telepítésével és a mobiljegy-rendszer elindulásával a jegyvásárlási nehézségek alapvetően megoldódtak, már nem okoz gondot a Budapest 24 órás jegyek megvásárlása. Azok számára, akik egymást követő napokban, vagy legalábbis egy rövidebb időszakban használták a jegyet, a félhavi (15 napos) Budapest-bérletet ajánljuk. Akik 30 nap alatt használták fel az 5 utazási lehetőséget, azoknak érdemes megfontolni a havibérletet, vagy a félhavi (15 napos) Budapest-bérlet mellé (azokra a napokra, amik a bérlettel nem fedhetők le) az időalapú jegyek használatát. Minden esetben meg kell vizsgálni az utazási igényeket, és azok alapján lehet meghatározni, hogy mi a legkedvezőbb megoldás. Természetesen előfordulhat, hogy valaki egy egész hónapban csak 5 napon utazik, de egyébként mindenkinek javasoljuk a havibérleteket, hiszen ezek ára kedvező.
Mit javasoltok a kiegészítő heti bérlet helyett?
A félhavi (15 napos) Budapest-bérletet. Ez ugyan drágább, mint a kiegészítő heti Budapest-bérlet, de a bérletek érvényességi kezdőnapja elég szabadon megválasztható, és a hosszabb érvényességi idejű bérleteknél az egy napra jutó ár kedvezőbb, így rendszeres utazásnál nem feltétlenül jelentett megtakarítást a most megszűnő bérletfajta.
Van mód a megszűnő jegy- és bérletfajták visszaváltására?
Igen, a legtöbb esetben van rá lehetőség. Az átszállójegyet és a metrószakaszjegyet legkésőbb 2024. március 31-ig lehet visszaváltani. Az 5/30 napijegy a 30 napos felhasználtósági ideje kezdete előtt, a Budapest-hetijegyet csak az érvényesség kezdete előtt válthatod vissza. A kiegészítő heti bérlet visszaváltására nincs lehetőség. A visszaváltással kapcsolatban bővebb információt ide koppintva találsz.