Akadálymentes közlekedés

Akadálymentes gyalogosközlekedés

A 2011-es népszámláláskor Budapesten mintegy 73 ezer különböző fogyatékossággal élő lakos élte mindennapjait, dolgozott, és – lehetőségei szerint – vette igénybe a közösségi közlekedés szolgáltatásait, valamint használta a közterületeket. Magyarországon a valamilyen fogyatékossággal élők száma elérte a 490 ezret. Figyelembe véve, hogy ezekkel az embertársainkkal sokszor együtt utaznak családtagjaik, segítőik is, az akadálymentesítés kérdése még ettől is több embert érint.

 

 

Miért fontos, hogy a gyalogosok ne ütközzenek akadályokba?

A közlekedési infrastruktúra fejlesztése nem csak a mozgáskorlátozottak érdeke. Ugyanúgy figyelembe kell vennünk a babakocsival vagy bármilyen gurulós csomaggal közlekedőket, az érzékelésükben korlátozottakat, a nehezebben közlekedő idős embereket, illetve a kisgyerekeket is. Ennek tudatában bátran kijelenthető, hogy a gyalogosútvonalak akadálymentesítése milliónyi embert érint.

Ha tervezéskor nem csupán a szabványokra, hanem a társadalom kisebb csoportjainak az igényeire is figyelünk, ez soha nem sérti a többség érdekeit. Sőt, ez a fejlesztői hozzáállás mindenki számára plusz kényelmi funkciókat eredményezhet. Például:

  • lifteket az aluljárókban, 
  • tágasabb gyalogosfelületeket, 
  • hangos kijelzőket a peronokon, aluljárókban és ügyfélközpontokban.

  

 

Ezt tettük eddig

A BKK a felújítások során a megállók tervezésénél, kialakításánál és átépítésénél mindig figyelembe vette a fogyatékossággal élők szempontjait.

  • Taktilis jelzések

A megállókban és a gyalogos-átkelőhelyek előtt gyakran látni redőzött vagy pontozott felülettel kialakított járdaszakaszt. Ezek a vakok és gyengénlátók közlekedését segítő taktilis vezetősávok, megállítójelek és egyéb elemek. A BKK a járdák, a kereszteződések, a megállók felújításakor ilyen jelzéseket helyez el az útburkolaton, hogy ezzel is segítse a látássérültek közlekedését.

  • Hangos gyalogos-átkelőhelyek

Szintén a vakok és gyengénlátók közlekedését segítik azok a közlekedési lámpák, amelyek hangjelzéssel vagy beszéddel jelzik, hogy mikor lehet biztonságosan átkelni a túloldalra.

Budapesten jelenleg több száz gyalogátkelőnél működnek ilyen távvezérlésű készülékek, amelyek csak akkor adnak hangot, ha a látássérült a saját távirányítójával bekapcsolja a berendezést.

A hangos jelzőlámpák listája itt található.

Távirányítóval aktiválható utastájékoztató rendszereket telepítünk a közösségi közlekedési megállókban található FUTÁR kijelzőkhöz is. (A megállók akadálymentesítésére vonatkozó tervezési útmutató letölthető a BKK honlapjáról.)

  • Akadálymentes megállók

Korlátokat és taktilis elemeket helyeztek el a megállók kialakításakor, és a járművekhez igazodó, emelt magasságú peronokat építettek. Az 1-es, a 3-as, a 4-es és 6-os villamos megállói (utóbbiak a Boráros téri kivételével) akadálymentesek. Szintén akadálymentesek a Bem rakparti, a Bartók Béla úti, a Fehérvári úti, a Villányi úti és az Alkotás utcai villamosmegállók.

Akadálymentesen megközelíthető az M4 metró összes állomása, valamint több állomás az M2 metró vonalán (Örs vezér tere, Pillangó utca és Puskás Ferenc Stadion), illetve az M3 metró vonalán Újpest-központ, Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca és részben a Göncz Árpád városközpont metróállomás.

  • Süllyesztett járdaszegélyek

A gyalogátkelőhelyek felújításakor, illetve az újak kialakításánál a BKK figyel arra, hogy a szegélyek süllyesztve legyenek a kerekesszékesek, a babakocsival közlekedők, a mozgásukban korlátozottak és az idősek könnyebb áthaladása érdekében. Az utak felújítása során is minden csomópontnál, útkereszteződésnél szegélysüllyesztéseket alkalmazunk a megfelelő taktilis elemekkel.

  • Ügyfélközpontok

Az ügyfélközpontok kialakításakor is figyeltünk az akadálymentes megoldásokra. Az ügyfélterekben taktilis jeleket helyeztünk el a padlón, a kerekesszékkel közlekedők számára pedig alacsonyabb, kényelmesebben használható ügyfélpultot hoztunk létre.

 

 

Együttműködés az érintettekkel

Hiszünk abban, hogy a problémákat kizárólag az érintettekkel közösen lehet megoldani. Ezért a BKK az egyes projekteknél több olyan szervezettel is szorosan együttműködött – az előkészítési és a véleményezési fázisban egyaránt –, amelyek a speciális közlekedési igényű emberek érdekeit képviselik. Többek között:

  • a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT)
  • az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ)
  • a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ)
  • a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ)
  • a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE)
  • a Vakok és Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesülete (VGYKE)
  • az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ)
  • a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) 

 

A BKK részt vett az INLCLUSION kutatás-fejlesztési projektben, amely a speciális igényű ügyfelek kiszolgálásának javítását tűzte ki célul. A projekt során elkészült oktatási segédanyagot felhasználjuk azoknak a BKK-s és BKV-s munkatársaink képzésében, akik munkakörükből adódóan gyakran kerülnek közvetlen kapcsolatba az utasokkal.

A BKK részt vesz továbbá a 2020. július 1-jén indult DANOVA kutatás-fejlesztési projektben, amelynek célja, hogy a vakok és gyengénlátók számára segítsen a nemzetközi közlekedési csomópontok megközelítésében.

 

A jövő

Tisztában vagyunk azzal, hogy Budapest közlekedési hálózatának akadálymentesítése még sok feladatot kíván. A fejlesztéseket soha nem a szándék lassítja, hanem elsősorban a komoly technikai kihívások, illetve egyes beavatkozások (sok)milliárdos forrásigénye. Ennek ellenére a BKK szakemberei folyamatosan azért dolgoznak, hogy a közösen kitűzött célokat mielőbb megvalósítsák.

Teljes körű akadálymentesítési felmérés korábban elsősorban a járművekre korlátozódott. A jövőben szükség lesz egy olyan felmérésre, amely a járművek és a megállók kompatibilitását is vizsgálja. Ezenkívül

  • az aluljáróknál biztosítanunk kell a felszíni átkelési lehetőséget,
  • a hosszabb útszakaszokon, amelyeket gyalog kell megtenni, utcabútorokat (padokat, pihenőket) szeretnénk elhelyezni,
  • a szabványban megadott minimumnál szélesebb járdákat tervezünk,
  •  fejlesztjük a gyalogosoknak szóló közlekedési tájékoztatókat (pl. piktogramok, rövid és közérthető szövegek).

Az M3 metróvonal felújítása során törekedni kell arra, hogy a peront minden állomáson akadálymentesen lehessen megközelíteni. Ezt vagy liftek beépítésével vagy közvetlen, de a jelenlegihez képest sokkal jobban használható útvonalak kialakításával lehet elérni. 

Az M2 metróvonal felújításakor nem történt meg a mélyállomásainak akadálymentesítése. A vizsgálatok – a most zajló M3 metróvonal felújítása miatt egyes állomásokon is alkalmazott – ferde liftek használatát és a közvetlen felszíni kapcsolatot biztosító liftek kialakítását is elemezték. Egy-egy állomás akadálymentesítése az alkalmazott módszertől függően több milliárd forintba kerül. Az a cél, hogy erre mielőbb forrást találjunk.

Fontos számunkra, hogy minden igényt számontartsunk, és hogy az akadálymentesítéssel kapcsolatban mielőbb értesüljünk ügyfeleink észrevételeiről. Ezért kérjük, ha javaslatod, véleményed van a témával kapcsolatban, írj nekünk a 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21. postacímre, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címre.

 

Akadálymentes autóbuszos közlekedés

A fővárosi autóbuszok több mint 90 százaléka alacsony padlós. Éjszakánként, valamint minden hétvégén napközben kizárólag akadálymentes autóbuszok közlekednek Budapesten.

Az akadálymentes járművek indulási időpontjait a BKK honlapján található menetrendi hirdetményeken aláhúzás jelöli (kivéve, ha az adott vonalon kizárólag akadálymentes autóbuszokkal lehet utazni).

 

 

A menetrendi táblákon az alábbi megjegyzésekkel találkozhatsz:

  •  „Minden jármű alacsony padlós” – ez azt jelenti, hogy a vonalon közlekedő járművek 100 százaléka alacsony padlós.
  • „Alacsony padlós jármű is közlekedik” – ez azt jelenti, hogy 50 százalék vagy kevesebb az akadálymentes járművek előfordulási aránya az egész napokra/egy hétre vetített összes indulást tekintve.
  • Jellemzően alacsony padlós járművek közlekednek” – ez azt jelenti, hogy a vonalon több mint 50 százalékban elérhető az alacsony padlós szolgáltatás.

 

Az alábbi telebuszokon lehet kerekesszéket szállítani:

 

A kerekesszékkel és a babakocsival közlekedők az alacsony padlós autóbuszokra a piktogrammal megjelölt ajtónál szállhatnak fel még az első ajtós felszállási rendben közlekedő járatokra is. Ugyanis ezeknek az ajtóknak a közelében lehet biztonságosan rögzíteni a kerekesszéket.

 

Piktogramok

Az akadálymentes járatokat piktogramokkal is jelöljük az alábbiak szerint:

 

A képen rajz látható Automatikusan generált leírás

A vonalon csak akadálymentes járművek közlekednek.

A képen rajz látható Automatikusan generált leírás

Kerekesszékkel igénybe vehető lift (metróállomáson).

Részben akadálymentes járat.

A képen rajz látható Automatikusan generált leírás

Akadálymentes jármű, vagy elsőbbségi (azaz nehezen mozgó utasok számára fenntartott) ülés.

 

futar.bkk.hu címen elérhető utazástervező okostelefonra is letölthető! Az alkalmazás figyelembe veszi a járművek pontos helyét és az aktuális közlekedési viszonyokat, így tervezi meg a leggyorsabb – és szükség szerint akadálymentes – útvonalat. Az egyes járművekre kattintva azt is megtudhatjátok, hogy az alacsony padlós-e.

 

Mi lesz a maradék 10 százalékkal? Létezhet-e 100 százalékos akadálymentesítés?

Az új buszok érkezésével és a vonalak közötti átcsoportosításukkal Budapest-szerte javult az akadálymentes közlekedés. Ennek ellenére a mozgásukban korlátozott utasok közlekedése sajnos még mindig nehézkes. Jelenleg a fővárosi autóbuszok több mint 90 százaléka akadálymentes, ezért joggal merül fel a kérdés, hogy mi lesz a maradék 10 százalékkal. Hiszen amíg akár csak egyetlen jármű van a városban, amelyiket egy mozgásában korlátozott személy nem tud önállóan – mások segítsége nélkül –, kényelmesen használni, addig nem lehetünk elégedettek.

A Budapesti Mobilitási Terv célkitűzései szerint egy átfogó esélyegyenlőségi felülvizsgálat után, ütemezett program szerint valósulhat meg a teljes akadálymentesítés.

  • Az új járművek beszerzésénél már most is kötelező feltétel, hogy alacsony padlósak legyenek.
  • Felül kell vizsgálni a meglévő közlekedési területeket (állomások, megállóhelyek és végállomások).
  • A fizikai akadályok felszámolásán kívül az infokommunikációs fejlesztések – a hangos utastájékoztatás folyamatos fejlesztése, jól látható és mindenki számára egyértelmű, érthető speciális jelzések – is hozzájárulhatnak a 100 százalékos akadálymentesség eléréséhez.

 

Akadálymentes kötöttpályás közlekedés

Budapest közlekedésében a hatékonyságuk miatt mindig kiemelt szerepet játszottak a kötöttpályás járművek, hiszen a metró, a villamos képes nagyobb tömeg szállítására anélkül, hogy a közúti forgalmat érdemben lassítaná. Mivel a fővárosi közlekedés szinte elképzelhetetlen a kötöttpályás járatok nélkül, ezért a BKK célja, hogy a metró-, a troli- és a villamosvonalakon is kizárólag akadálymentes járatokat üzemeltessen, és akadálymentesen megközelíthető megállókat hozzon létre.

 

 

Akadálymentes közlekedés metróval

  • M4 metróvonal: liftek segítségével minden állomását akadálymentesen elérheted. A vonalon közlekedő Alstrom szerelvényekben a kerekesszékek és a babakocsik számára külön hely áll rendelkezésre. Az ehhez legközelebbi ajtót a jármű oldalán elhelyezett nagy méretű piktogram jelzi, a metróállomások peronján pedig padlómatrica mutatja, hogy hol nyílik az érintett ajtó.
  • Az M4 vonalon a szerelvények járművezető nélkül közlekednek, ezért arra kérünk, hogy fokozottan figyelj a hang- és fényjelzésekre, és az ajtók záródásakor ne próbálj meg fel- és leszállni.
  • M2 metróvonal: az Örs vezér tere, a Pillangó utca és a Puskás Ferenc Stadion állomás akadálymentes. A vonalon közlekedő metrószerelvények az M4-eséhez hasonlóan külön helyet biztosítanak a kerekesszék és a babakocsi rögzítésére. Akárcsak az M4 esetében, az M2 metró szerelvényein is piktogramok jelzik, hogy kerekesszékkel vagy babakocsival hol érdemes felszállnod. A metróállomások peronján szintén padlómatrica mutatja, hogy hol nyílik az érintett ajtó.
  • M3 metróvonal: Újpest-központ, Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca és részben a Göncz Árpád városközpont állomás akadálymentes. A metróállomások peronjáról akadálymentesen lehet beszállni a járművekbe, vagy elhagyni azokat.

 

Akadálymentes közlekedés villamossal

Jelenleg a budapesti villamosok mintegy 30 százaléka alacsony padlós, az utasok nagyjából kétharmada közlekedik nap mint nap ilyen típusú járművekkel. Természetesen ezen a téren is szeretnénk javulást elérni, ezért a közbeszerzések során kizárólag alacsony padlós járműveket vásárolunk, és folyamatosan fejlesztjük a villamosmegállókat, hogy képesek legyenek a mozgásukban korlátozott utasok fogadására.

 

Jelenleg kétfajta alacsony padlós villamos közlekedik a fővárosban:

  • a Combino villamosok a 4-es és 6-os vonalán, míg
  • a CAF villamosok az 1-es, 3-as, a 17-es és a 19-es vonalán.

 

Mindkét villamoson a kerekesszékesek és a babakocsival közlekedők számára is külön helyet alakítottak ki, ahol a kerekesszéket rögzíthetik. Az 1-es vonalon hétvégenként kizárólag akadálymentes villamosok közlekednek.

A vonalak közül az 1-es, a 3-as, valamint a 4-es és 6-os megállói (utóbbinál a Boráros téri kivételével) akadálymentesek. A budai fonódó villamoshálózat Bécsi út és a Budafok kocsiszín közötti megállói szintén akadálymentesek.

 

Akadálymentes közlekedés trolibusszal

Minden vonalon közlekednek alacsony padlós járművek, melyek indulási időpontjait a menetrendben aláhúzással jelöljük (kivéve, ha az adott vonalon kizárólag akadálymentes trolibuszokkal lehet utazni).

 

Esetenként az alábbi megjegyzésekkel találkozhatsz:

  • alacsony padlós jármű is közlekedik (50 százalék és kevesebb az akadálymentes járművek előfordulási aránya az egész napokra/egy hétre vetített összes indulást tekintve),
  • illetve jellemzően alacsony padlós járművek (több mint 50 százalékban elérhető szolgáltatás) közlekednek.

A kerekesszékkel közlekedők az alacsony padlós járművekre a középső ajtónál tudnak felszállni, ahol többnyire a kerekesszéket is rögzíthetik.

 

A következő trolibuszok minden időszakban alacsony padlós járművekkel közlekednek:

 
70
78
79

Hétvégén minden vonalon kizárólag alacsony padlós trolibuszok közlekednek.

 


Utazástervezés

A BKK igyekszik online is segíteni a gondtalan közlekedést: nem csupán a menetrendből tájékozódhatsz, hogy mikor utazhatsz  alacsony padlós járatokkal. A futar.bkk.hu címen elérhető utazástervező okostelefonra is letölthető szolgáltatás. Figyelembe veszi a járművek pontos helyét és az aktuális közlekedési viszonyokat, így tervezi meg a leggyorsabb – és szükség szerint akadálymentes – útvonalat. Mozgáskorlátozott ügyfeleink az egyes járművekre kattintva azt is megtudhatják, hogy az alacsony padlós-e.

 

Társadalmi felelősségvállalás

Nagyon fontos, hogy a főváros közösségi közlekedését az összes utas egyenlő eséllyel vegye igénybe. A BKK mindent megtesz ennek érdekében. Kérjük ügyfeleinket, amennyiben szükséges, segítsenek a mozgásukban korlátozott, az idős vagy a babakocsival nehezebben közlekedő társaiknak.

 

Visszajelzés

Nagyon fontos, hogy a fővárosi közösségi közlekedést minden utas egyenlő feltételekkel vegye igénybe. Ennek elérésében számítunk a véleményedre, javaslataidra is. Bátran küldd őket a bkkbkk.hu e-mail-címre.