Akadálymentes gyalogosközlekedés
A 2011-es népszámláláskor Budapesten mintegy 73 ezer különböző fogyatékossággal élő lakos élte mindennapjait, dolgozott, és – lehetőségei szerint – vette igénybe a közösségi közlekedés szolgáltatásait, valamint használta a közterületeket. Magyarországon a valamilyen fogyatékossággal élők száma elérte a 490 ezret. Figyelembe véve, hogy ezekkel az embertársainkkal sokszor együtt utaznak családtagjaik, segítőik is, az akadálymentesítés kérdése még ettől is több embert érint.
Miért fontos, hogy a gyalogosok ne ütközzenek akadályokba?
A közlekedési infrastruktúra fejlesztése nem csak a mozgáskorlátozottak érdeke. Ugyanúgy figyelembe kell vennünk a babakocsival vagy bármilyen gurulós csomaggal közlekedőket, az érzékelésükben korlátozottakat, a nehezebben közlekedő idős embereket, illetve a kisgyerekeket is. Ennek tudatában bátran kijelenthető, hogy a gyalogosútvonalak akadálymentesítése milliónyi embert érint.
Ha tervezéskor nem csupán a szabványokra, hanem a társadalom kisebb csoportjainak az igényeire is figyelünk, ez soha nem sérti a többség érdekeit. Sőt, ez a fejlesztői hozzáállás mindenki számára plusz kényelmi funkciókat eredményezhet. Például:
- lifteket az aluljárókban,
- tágasabb gyalogosfelületeket,
- hangos kijelzőket a peronokon, aluljárókban és ügyfélközpontokban.
Ezt tettük eddig
A BKK a felújítások során a megállók tervezésénél, kialakításánál és átépítésénél mindig figyelembe vette a fogyatékossággal élők szempontjait.
- Taktilis jelzések
A megállókban és a gyalogos-átkelőhelyek előtt gyakran látni redőzött vagy pontozott felülettel kialakított járdaszakaszt. Ezek a vakok és gyengénlátók közlekedését segítő taktilis vezetősávok, megállítójelek és egyéb elemek. A BKK a járdák, a kereszteződések, a megállók felújításakor ilyen jelzéseket helyez el az útburkolaton, hogy ezzel is segítse a látássérültek közlekedését.
- Hangos gyalogos-átkelőhelyek
Szintén a vakok és gyengénlátók közlekedését segítik azok a közlekedési lámpák, amelyek hangjelzéssel vagy beszéddel jelzik, hogy mikor lehet biztonságosan átkelni a túloldalra.
Budapesten jelenleg több száz gyalogátkelőnél működnek ilyen távvezérlésű készülékek, amelyek csak akkor adnak hangot, ha a látássérült a saját távirányítójával bekapcsolja a berendezést.
A hangos jelzőlámpák listája itt található.
Távirányítóval aktiválható utastájékoztató rendszereket telepítünk a közösségi közlekedési megállókban található FUTÁR kijelzőkhöz is. (A megállók akadálymentesítésére vonatkozó tervezési útmutató letölthető a BKK honlapjáról.)
- Akadálymentes megállók
Korlátokat és taktilis elemeket helyeztek el a megállók kialakításakor, és a járművekhez igazodó, emelt magasságú peronokat építettek. Az 1-es, a 3-as, a 4-es és 6-os villamos megállói (utóbbiak a Boráros téri kivételével) akadálymentesek. Szintén akadálymentesek a Bécsi úti, a Bem rakparti, a Bartók Béla úti, a Fehérvári úti, a Villányi úti és az Alkotás utcai villamosmegállók.
Akadálymentesen megközelíthető az M4 metró összes állomása, valamint több állomás az M2 metró vonalán (Örs vezér tere, Pillangó utca és Puskás Ferenc Stadion), illetve az M3 metró vonalán az Újpest-központ, az Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, részben a Göncz Árpád városközpont, a Kálvin tér, részben a Corvin negyed, a Semmelweis Klinikák, a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca, részben a Határ út és részben a Kőbánya-Kispest metróállomás.
- Süllyesztett járdaszegélyek
A gyalogátkelőhelyek felújításakor, illetve az újak kialakításánál a BKK figyel arra, hogy a szegélyek süllyesztve legyenek a kerekesszékesek, a babakocsival közlekedők, a mozgásukban korlátozottak és az idősek könnyebb áthaladása érdekében. Az utak felújítása során is minden csomópontnál, útkereszteződésnél szegélysüllyesztéseket alkalmazunk a megfelelő taktilis elemekkel.
- Ügyfélközpontok
Az ügyfélközpontok kialakításakor is figyeltünk az akadálymentes megoldásokra. Az ügyfélterekben taktilis jeleket helyeztünk el a padlón, a kerekesszékkel közlekedők számára pedig alacsonyabb, kényelmesebben használható ügyfélpultot hoztunk létre.
Együttműködés az érintettekkel
Hiszünk abban, hogy a problémákat kizárólag az érintettekkel közösen lehet megoldani. Ezért a BKK az egyes projekteknél több olyan szervezettel is szorosan együttműködött – az előkészítési és a véleményezési fázisban egyaránt –, amelyek a speciális közlekedési igényű emberek érdekeit képviselik. Többek között:
- a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT)
- az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ)
- a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ)
- a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ)
- a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE)
- a Vakok és Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesülete (VGYKE)
- az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ)
- a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ)
A BKK részt vett az INLCLUSION kutatás-fejlesztési projektben, amely a speciális igényű ügyfelek kiszolgálásának javítását tűzte ki célul. A projekt során elkészült oktatási segédanyagot felhasználjuk azoknak a BKK-s és BKV-s munkatársaink képzésében, akik munkakörükből adódóan gyakran kerülnek közvetlen kapcsolatba az utasokkal.
A BKK részt vesz továbbá a 2020. július 1-jén indult DANOVA kutatás-fejlesztési projektben, amelynek célja, hogy a vakok és gyengénlátók számára segítsen a nemzetközi közlekedési csomópontok megközelítésében.
A jövő
Tisztában vagyunk azzal, hogy Budapest közlekedési hálózatának akadálymentesítése még sok feladatot kíván. A fejlesztéseket soha nem a szándék lassítja, hanem elsősorban a komoly technikai kihívások, illetve egyes beavatkozások (sok)milliárdos forrásigénye. Ennek ellenére a BKK szakemberei folyamatosan azért dolgoznak, hogy a közösen kitűzött célokat mielőbb megvalósítsák.
Teljes körű akadálymentesítési felmérés korábban elsősorban a járművekre korlátozódott. A jövőben szükség lesz egy olyan felmérésre, amely a járművek és a megállók kompatibilitását is vizsgálja. Ezenkívül
- az aluljáróknál biztosítanunk kell a felszíni átkelési lehetőséget,
- a hosszabb útszakaszokon, amelyeket gyalog kell megtenni, utcabútorokat (padokat, pihenőket) szeretnénk elhelyezni,
- a szabványban megadott minimumnál szélesebb járdákat tervezünk,
- fejlesztjük a gyalogosoknak szóló közlekedési tájékoztatókat (pl. piktogramok, rövid és közérthető szövegek).
Az M3 metróvonal felújítása során törekedni kell arra, hogy a peront minden állomáson akadálymentesen lehessen megközelíteni. Ezt vagy liftek beépítésével vagy közvetlen, de a jelenlegihez képest sokkal jobban használható útvonalak kialakításával lehet elérni.
Az M2 metróvonal felújításakor nem történt meg a mélyállomásainak akadálymentesítése. A vizsgálatok – a most zajló M3 metróvonal felújítása miatt egyes állomásokon is alkalmazott – ferde liftek használatát és a közvetlen felszíni kapcsolatot biztosító liftek kialakítását is elemezték. Egy-egy állomás akadálymentesítése az alkalmazott módszertől függően több milliárd forintba kerül. Az a cél, hogy erre mielőbb forrást találjunk.
Fontos számunkra, hogy minden igényt számontartsunk, és hogy az akadálymentesítéssel kapcsolatban mielőbb értesüljünk ügyfeleink észrevételeiről. Ezért kérjük, ha javaslatod, véleményed van a témával kapcsolatban, írj nekünk a 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21. postacímre, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címre.
Akadálymentes autóbuszos közlekedés
Budapesten csak alacsony padlós, akadálymentes autóbuszok közlekednek. Az akadálymentes járművek indulási időpontjait legkönnyebben a BudapestGO alkalmazás használatával lehet megtekinteni.
Kerekesszékkel és babakocsival a piktogrammal megjelölt ajtónál szállj fel az autóbuszokra: ezeknek az ajtóknak a közelében tudod csak biztonságosan rögzíteni a kerekesszéket. Kerekesszékkel és babakocsival az első ajtós felszállási rend szerint közlekedő járatok esetén is a piktogrammal jelölt ajtót használhatod.
Akadálymentes kötöttpályás közlekedés
Budapest közlekedésében a hatékonyságuk miatt mindig kiemelt szerepet játszottak a kötöttpályás járművek, hiszen a metróval és a villamossal nagyobb tömeg is tud utazni anélkül, hogy a járatot a közúti forgalom érdemben lassítaná, vagy a jármű lassítaná a felszíni forgalmat. Mivel a fővárosi közlekedés szinte elképzelhetetlen a kötöttpályás járatok nélkül, ezért a BKK célja, hogy a metró-, a troli- és a villamosvonalakon is kizárólag akadálymentes járatokat üzemeltessen, és akadálymentesen megközelíthető megállókat hozzon létre.
Piktogramok
Az akadálymentes járatokat piktogramokkal is jelöljük az alábbiak szerint:
| A vonalon csak akadálymentes járművek közlekednek. |
| Kerekesszékkel igénybe vehető lift (metróállomáson). |
| Részben akadálymentes járat. |
| Akadálymentes jármű, vagy elsőbbségi (azaz nehezen mozgó utasok számára fenntartott) ülés. |
A BudapestGO utazástervezője nem csak mobilalkalmazásként érhető el: go.bkk.hu címen internetes böngészőből is lehet utazást tervezni. Az alkalmazás figyelembe veszi a járművek pontos helyét és az aktuális közlekedési viszonyokat, így tervezi meg a leggyorsabb – és szükség szerint akadálymentes – útvonalat. Az egyes járművekre kattintva azt is megtudhatod, hogy az alacsony padlós-e.
Akadálymentes közlekedés metróval
- M4 metróvonal: liftek segítségével az összes állomást akadálymentesen elérheted. A vonalon közlekedő szerelvényeken a kerekesszékek és a babakocsik számára külön hely áll rendelkezésre. Az ehhez legközelebbi ajtót a jármű oldalán elhelyezett nagy méretű piktogram jelzi, a metróállomások peronján pedig padlómatrica mutatja, hogy hol nyílik az érintett ajtó.
- Az M4 vonalon a szerelvények járművezető nélkül közlekednek, ezért arra kérünk, hogy fokozottan figyelj a hang- és fényjelzésekre, és az ajtók záródásakor ne próbálj meg fel- és leszállni.
- M2 metróvonal: az Örs vezér tere, a Pillangó utca és a Puskás Ferenc Stadion állomás akadálymentes. A vonalon közlekedő metrószerelvények az M4-eséhez hasonlóan külön helyet biztosítanak a kerekesszék és a babakocsi rögzítésére. Akárcsak az M4 esetében, az M2 metró szerelvényein is piktogramok jelzik, hogy kerekesszékkel vagy babakocsival hol érdemes felszállnod. A metróállomások peronján szintén padlómatrica mutatja, hogy hol nyílik az érintett ajtó.
- M3 metróvonal: Újpest-központ, az Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, részben a Göncz Árpád városközpont, a Kálvin tér, részben a Corvin negyed, a Semmelweis Klinikák, a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca, részben a Határ út és részben a Kőbánya-Kispest metróállomás akadálymentes, 2023-ban pedig további állomások válnak akadálymentessé az M3-as metró vonalán. A metróállomások peronjáról akadálymentesen lehet beszállni a járművekbe, vagy elhagyni azokat.
Akadálymentes közlekedés villamossal
Jelenleg a budapesti villamosok mintegy 30 százaléka alacsony padlós, az utasok nagyjából kétharmada közlekedik nap mint nap ilyen típusú járművekkel. Természetesen ezen a téren is szeretnénk javulást elérni, ezért kizárólag alacsony padlós járműveket vásárolunk, és folyamatosan fejlesztjük a villamosmegállókat, hogy képesek legyenek a mozgásukban korlátozott utasok fogadására.
2024 és 2026 között újabb 20 alacsony padlós, akadálymentes CAF villamos érkezik Budapestre.
Alacsony padlós villamosok jelenleg az 1-es, a 3-as, a 4-es, a 6-os, a 14-es, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalon közlekednek. Várhatóan 2023 második felétől az 56-os és az 56A vonalán is járni fog alacsony padlós villamos.
A villamosokon a kerekesszékesek és a babakocsival közlekedők számára is külön helyet alakítottak ki, ahol a kerekesszéket rögzíthetik. A 4-es és a 6-os villamos vonalán minden nap 0-24 óráig, az 1-es vonalon hétvégenként kizárólag akadálymentes járművek közlekednek.
A vonalak közül az 1-es, a 3-as, valamint a 4-es és 6-os megállói (utóbbinál a Boráros téri kivételével) akadálymentesek. A budai fonódó villamoshálózat Bécsi út és a Budafok kocsiszín közötti megállói szintén akadálymentesek, a többi villamosvonalon fokozatosan épülnek át a megállóhelyek.
Akadálymentes közlekedés trolibusszal
Minden vonalon közlekednek alacsony padlós járművek, melyek indulási időpontjait a BudapestGO alkalmazás segítségével könnyen meg lehet tekinteni.
Esetenként az alábbi megjegyzésekkel találkozhatsz:
- alacsony padlós jármű is közlekedik (50 százalék és kevesebb az akadálymentes járművek előfordulási aránya az egész napokra/egy hétre vetített összes indulást tekintve),
- jellemzően alacsony padlós járművek (több mint 50 százalékban elérhető szolgáltatás) közlekednek, illetve
- minden jármű alacsonypadlós.
A kerekesszékkel közlekedők az alacsony padlós járművekre a középső ajtónál tudnak felszállni, ahol többnyire a kerekesszéket is rögzíthetik.
A BKK törekszik arra, hogy az új trolibuszok fokozatos forgalomba állításával 2023 őszig a Budapesten közlekedő trolibuszok közel 90 százaléka alacsony padlós legyen.
Utazástervezés
A BKK igyekszik online is segíteni a gondtalan közlekedést: nem csupán a menetrendből tájékozódhatsz, hogy mikor utazhatsz alacsony padlós járatokkal. A go.bkk.hu címen elérhető utazástervező okostelefonra is letölthető szolgáltatás. Figyelembe veszi a járművek pontos helyét és az aktuális közlekedési viszonyokat, így tervezi meg a leggyorsabb – és szükség szerint akadálymentes – útvonalat. Mozgáskorlátozott ügyfeleink az egyes járművekre kattintva azt is megtudhatják, hogy az alacsony padlós-e.
Társadalmi felelősségvállalás
Nagyon fontos, hogy a főváros közösségi közlekedését az összes utas egyenlő eséllyel vegye igénybe. A BKK mindent megtesz ennek érdekében. Kérjük ügyfeleinket, amennyiben szükséges, segítsenek a mozgásukban korlátozott, az idős vagy a babakocsival nehezebben közlekedő társaiknak.
Visszajelzés
Nagyon fontos, hogy a fővárosi közösségi közlekedést minden utas egyenlő feltételekkel vegye igénybe. Ennek elérésében számítunk a véleményedre, javaslataidra is. Bátran küldd őket a bkkbkk.hu e-mail-címre.