Akadálymentes közlekedés

Akadálymentes gyalogosközlekedés

A 2011-es népszámláláskor Budapesten mintegy 73 ezer különböző fogyatékossággal élő lakos élte mindennapjait, dolgozott, és – lehetőségei szerint – vette igénybe a közösségi közlekedés szolgáltatásait, valamint használta a közterületeket. Magyarországon a valamilyen fogyatékossággal élők száma elérte a 490 ezret. Figyelembe véve, hogy ezekkel az embertársainkkal sokszor együtt utaznak családtagjaik, segítőik is, az akadálymentesítés kérdése még ettől is több embert érint.

 

A gyalogosközlekedést ábrázoló piktogram

 

Miért fontos, hogy a gyalogosok ne ütközzenek akadályokba?

A közlekedési infrastruktúra fejlesztése nem csak a mozgáskorlátozott személyek érdeke. Ugyanúgy figyelembe kell vennünk a babakocsival vagy bármilyen gurulós csomaggal közlekedőket, az érzékelésükben korlátozottakat, a nehezebben közlekedő idős embereket, illetve a kisgyerekeket is. Ennek tudatában bátran kijelenthető, hogy a gyalogosútvonalak akadálymentesítése milliónyi embert érint.

Ha tervezéskor nem csupán a szabványokra, hanem a társadalom kisebb csoportjainak az igényeire is figyelünk, ez soha nem sérti a többség érdekeit. Sőt, ez a fejlesztői hozzáállás mindenki számára plusz kényelmi funkciókat eredményezhet. Például:

  • lifteket az aluljárókban, 
  • tágasabb gyalogosfelületeket, 
  • hangos kijelzőket a peronokon, aluljárókban és ügyfélközpontokban.

  

 

Ezt tettük eddig

A BKK a felújítások során a megállók tervezésénél, kialakításánál és átépítésénél mindig figyelembe vette a fogyatékossággal élő emberek szempontjait.

  • Taktilis jelzések

A megállókban és a gyalogos-átkelőhelyek előtt gyakran látni "redőzött" vagy "pontozott" felülettel kialakított járdaszakaszt. Ezek a vak és gyengénlátó emberek közlekedését segítő taktilis vezetősávok, veszélyről tájékoztató jelek és egyéb elemek. A BKK a járdák, a kereszteződések, a megállók felújításakor ilyen jelzéseket helyez el az útburkolaton, hogy ezzel is segítse a látássérült közlekedőket.

  • Hangos gyalogos-átkelőhelyek

Szintén a vak és gyengénlátó emberek közlekedését segítik azok a közlekedési lámpák, amelyek hangjelzéssel vagy beszéddel jelzik, hogy mikor lehet biztonságosan átkelni a túloldalra.

Budapesten jelenleg több száz gyalogátkelőnél működnek ilyen távvezérlésű készülékek, amelyek csak akkor adnak hangot, ha a látássérült személy a saját távirányítójával bekapcsolja a berendezést.

A hangos jelzőlámpák listája itt található.

Távirányítóval aktiválható utastájékoztató rendszereket telepítünk a közösségi közlekedési megállókban található FUTÁR kijelzőkhöz is. (A megállók akadálymentesítésére vonatkozó tervezési útmutató letölthető a BKK honlapjáról.)

  • Akadálymentes megállók

Korlátokat és taktilis elemeket helyeztek el a megállók kialakításakor, és a járművekhez igazodó, emelt magasságú peronokat építettek. Az 1-es, a 3-as, a 4-es és 6-os villamos megállói (utóbbiak a Boráros téri kivételével) akadálymentesek. Szintén akadálymentes a 17-es és a 19-es villamos Bécsi úti, Bem rakparti, Bartók Béla úti, Fehérvári úti, Villányi úti és Alkotás utcai villamosmegállója.

Akadálymentesen megközelíthető az M4-es metró összes állomása, valamint több állomás az M2 metró vonalán (Örs vezér tere, Pillangó utca és Puskás Ferenc Stadion), illetve az M3 metró összes állomása az új ferde- és függőleges lifteknek köszönhetően.

  • Süllyesztett járdaszegélyek

A gyalogátkelőhelyek felújításakor, illetve az újak kialakításánál a BKK figyel arra, hogy a szegélyek süllyesztve legyenek a kerekesszékesek, a babakocsival közlekedők, a mozgásukban korlátozottak és az idősek könnyebb áthaladása érdekében. Az utak felújítása során is minden csomópontnál, útkereszteződésnél szegélysüllyesztéseket alkalmazunk a megfelelő taktilis elemekkel.

  • Ügyfélközpontok

Az ügyfélközpontok kialakításakor is figyeltünk az akadálymentes megoldásokra. Az ügyfélterekben taktilis jeleket helyeztünk el a padlón, a kerekesszékkel közlekedők számára pedig alacsonyabb, kényelmesebben használható ügyfélpultot hoztunk létre.

 

 

Együttműködés az érintettekkel

Hiszünk abban, hogy a problémákat kizárólag az érintettekkel közösen lehet megoldani. Ezért a BKK az egyes projekteknél több olyan szervezettel is szorosan együttműködik – az előkészítési és a véleményezési fázisban egyaránt –, amelyek a speciális közlekedési igényű emberek érdekeit képviselik. Többek között:

  • a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT)
  • az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ)
  • a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ)
  • a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ)
  • a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE)
  • a Vakok és Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesülete (VGYKE)
  • az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ)
  • a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) 

 

A BKK részt vett az INLCLUSION kutatás-fejlesztési projektben, amely a speciális igényű ügyfelek kiszolgálásának javítását tűzte ki célul. A projekt során elkészült oktatási segédanyagot felhasználjuk azoknak a BKK-s és BKV-s munkatársaink képzésében, akik munkakörükből adódóan gyakran kerülnek közvetlen kapcsolatba az utasokkal.

A BKK részt vett továbbá a DANOVA kutatás-fejlesztési projektben, amelynek célja, hogy a vakok és gyengénlátók számára segítsen a nemzetközi közlekedési csomópontok megközelítésében. A projekt részeként a BKK felülvizsgálta honlapja és a BudapestGO mobilalkalmazás akadálymentességét, és lépéseket tett azok teljes akadálymentes elérése érdekében.

 

A jövő

Tisztában vagyunk azzal, hogy Budapest közlekedési hálózatának akadálymentesítése még sok feladatot kíván. A fejlesztéseket soha nem a szándék lassítja, hanem elsősorban a komoly technikai kihívások, illetve egyes beavatkozások (sok)milliárdos forrásigénye. Ennek ellenére a BKK szakemberei folyamatosan azért dolgoznak, hogy a közösen kitűzött célokat mielőbb megvalósítsák.

Teljes körű akadálymentesítési felmérés korábban elsősorban a járművekre korlátozódott. A jövőben szükség lesz egy olyan felmérésre, amely a járművek és a megállók kompatibilitását is vizsgálja. Ezenkívül

  • az aluljáróknál biztosítanunk kell a felszíni átkelési lehetőséget,
  • a hosszabb útszakaszokon, amelyeket gyalog kell megtenni, utcabútorokat (padokat, pihenőket) szeretnénk elhelyezni,
  • a szabványban megadott minimumnál szélesebb járdákat tervezünk,
  •  fejlesztjük a gyalogosoknak szóló közlekedési tájékoztatókat (pl. piktogramok, rövid és közérthető szövegek).

Az M2 metróvonal felújításakor nem történt meg a mélyállomásainak akadálymentesítése. Vizsgálták az M3-as metróvonal egyes állomásain alkalmazott ferde liftek használatát és a közvetlen felszíni kapcsolatot biztosító liftek kialakítását is elemezték. Egy-egy állomás akadálymentesítése az alkalmazott módszertől függően több milliárd forintba kerül. Az a cél, hogy erre mielőbb forrást találjunk.

Fontos számunkra, hogy minden igényt számon tartsunk, és hogy az akadálymentesítéssel kapcsolatban mielőbb értesüljünk ügyfeleink észrevételeiről. Ezért kérjük, ha javaslatod, véleményed van a témával kapcsolatban, írj nekünk a 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21. postacímre, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címre.

 

Akadálymentes közösségi közlekedés

A közterületek akadálymentesítése mellett a BKK folyamatos erőfeszítéseket tesz a közlekedés egyenlő esélyű hozzáférhetőségének javításáért is. Az elmúlt években a nagy számú járműbeszerzésnek köszönhetően jelentősen nőtt az alacsony padlós járművek aránya Budapesten, és 2024-től további bővülés várható. 

Budapest közlekedésében a hatékonyságuk miatt mindig kiemelt szerepet játszottak a kötöttpályás járművek, hiszen a metróval és a villamossal nagyobb tömeg is tud utazni anélkül, hogy a járatot a közúti forgalom érdemben lassítaná, vagy a jármű lassítaná a felszíni forgalmat. Mivel a fővárosi közlekedés szinte elképzelhetetlen a kötöttpályás járatok nélkül, ezért a BKK célja, hogy a metró-, a troli- és a villamosvonalakon is kizárólag akadálymentes járatokat üzemeltessen, és akadálymentesen megközelíthető megállókat hozzon létre. Ezeknek a beruházásoknak az ütemezése az elérhető források függvénye.

 

Utazástervezés

A BKK igyekszik online is segíteni a gondtalan közlekedést: nem csupán a menetrendből tájékozódhatsz, hogy mikor utazhatsz  alacsony padlós járatokkal. A go.bkk.hu címen elérhető utazástervező okostelefonra is letölthető szolgáltatás. Figyelembe veszi a járművek pontos helyét és az aktuális közlekedési viszonyokat, így tervezi meg a leggyorsabb – és szükség szerint akadálymentes – útvonalat. Mozgáskorlátozott ügyfeleink az egyes járművekre kattintva azt is megtudhatják, hogy az alacsony padlós-e.

BudapestGO utazástervező segítségével előre is megtervezhető az utazás. Az applikáció, illetve a go.bkk.hu címen elérhető webes utazástervező  figyelembe veszi a járművek pontos helyét és az aktuális közlekedési viszonyokat, így tervezi meg a leggyorsabb – és szükség szerint akadálymentes – útvonalat. A beállítások között kiválasztható, hogy csak az alacsony padlós járművekkel tervezzen. A térképen az egyes járművekre kattintva is megtekinthető, hogy az adott járat alacsony padlós-e.

A megállókba kihelyezett menetrendi táblákon esetenként az alábbi megjegyzésekkel találkozhatsz:

  • alacsony padlós jármű is közlekedik (50 százalék és kevesebb az akadálymentes járművek előfordulási aránya az egész napokra/egy hétre vetített összes indulást tekintve),
  • jellemzően alacsony padlós járművek (több mint 50 százalékban elérhető szolgáltatás) közlekednek, illetve
  • minden jármű alacsonypadlós.

Az akadálymentes járatokat piktogramokkal is jelöljük az alábbiak szerint:

 

Piktogram arról, hogy a vonalon csak akadálymentes járművek közlekednek

A vonalon csak akadálymentes járművek közlekednek.

Piktogram arról, hogy a metróállomáson található kerekesszékkel igénybe vehető lift

Kerekesszékkel igénybe vehető lift (metróállomáson).

Piktogram arról, hogy a járat részben akadálymentes

Részben akadálymentes járat.

Piktogram arról, hogy a jármű akadálymentes, vagy elsőbbségi ülés található rajta

Akadálymentes jármű, vagy elsőbbségi (azaz nehezen mozgó utasok számára fenntartott) ülés.

 

A kötöttpályás közlekedést ábrázoló piktogram

 

Akadálymentes közlekedés metróval

  • M2 metróvonal: az Örs vezér tere, a Pillangó utca és a Puskás Ferenc Stadion állomás akadálymentes. A vonalon közlekedő metrószerelvények az M4-eséhez hasonlóan külön helyet biztosítanak a kerekesszék és a babakocsi rögzítésére. Akárcsak az M4 esetében, az M2 metró szerelvényein is piktogramok jelzik, hogy kerekesszékkel vagy babakocsival hol érdemes felszállnod. A metróállomások peronján szintén padlómatrica mutatja, hogy hol nyílik az érintett ajtó.
  • M3 metróvonal: A felújított metróállomások akadálymentesen megközelíthetőek a megépült új ferde- és függőleges liftekkel. A metróállomások peronjáról szintkülönbség nélkül lehet beszállni a járművekbe, vagy elhagyni azokat.
  • M4 metróvonal: liftek segítségével az összes állomást akadálymentesen elérheted. A vonalon közlekedő szerelvényeken a kerekesszékek és a babakocsik számára külön hely áll rendelkezésre. Az ehhez legközelebbi ajtót a jármű oldalán elhelyezett nagy méretű piktogram jelzi, a metróállomások peronján pedig padlómatrica mutatja, hogy hol nyílik az érintett ajtó. A vonalon a szerelvények járművezető nélkül közlekednek, ezért arra kérünk, hogy fokozottan figyelj a hang- és fényjelzésekre, és az ajtók záródásakor ne próbálj meg fel- és leszállni.

 

Illusztráció: metrólift

 

Akadálymentes közlekedés villamossal

Jelenleg a budapesti villamosok mintegy 40 százaléka alacsony padlós, az utasok nagyjából kétharmada közlekedik nap mint nap ilyen típusú járművekkel. Természetesen ezen a téren is szeretnénk javulást elérni, ezért kizárólag alacsony padlós járműveket vásárolunk, és folyamatosan fejlesztjük a villamosmegállókat, hogy képesek legyenek a mozgásukban korlátozott utasok fogadására.

2024 és 2026 között újabb 51 alacsony padlós, akadálymentes CAF villamos érkezik Budapestre.

Alacsony padlós villamosok jelenleg az 1-es, a 3-as, a 4-es, a 6-os, a 14-es, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 69-es vonalon közlekednek. 

A villamosokon a kerekesszékesek és a babakocsival közlekedők számára is külön helyet alakítottak ki, ahol a kerekesszéket rögzíthetik. A 4-es és a 6-os villamos vonalán minden nap 0-24 óráig, az 1-es vonalon hétvégenként kizárólag akadálymentes járművek közlekednek.

A vonalak közül az 1-es, a 3-as, valamint a 4-es és 6-os megállói (utóbbinál a Boráros téri kivételével) akadálymentesek. A budai fonódó villamoshálózat Bécsi út és a Budafok kocsiszín közötti megállói szintén akadálymentesek, a többi villamosvonalon fokozatosan épülnek át a megállóhelyek.

 

Akadálymentes közlekedés trolibusszal

Az elmúlt évek új trolibusz-beszerzésének köszönhetően az alacsony padlós trolibuszok aránya ma már 90 százalék fölött van. A kerekesszékkel közlekedők az alacsony padlós járművekre a középső ajtónál tudnak felszállni, ahol többnyire a kerekesszéket is rögzíthetik.

 

Akadálymentes közlekedés autóbusszal

Budapesten csak alacsony padlós, akadálymentes autóbuszok közlekednek. Az akadálymentes járművek indulási időpontjait legkönnyebben a BudapestGO alkalmazás használatával lehet megtekinteni.

Kerekesszékkel vagy babakocsival a piktogrammal megjelölt ajtónál szállj fel az autóbuszokra: ezeknek az ajtóknak a közelében tudod csak biztonságosan rögzíteni a kerekesszéket. Kerekesszékkel és babakocsival az első ajtós felszállási rend szerint közlekedő járatok esetén is a piktogrammal jelölt ajtót használhatod.

 

A buszos közlekedést ábrázoló piktogram


Társadalmi felelősségvállalás

Nagyon fontos, hogy a főváros közösségi közlekedését az összes utas egyenlő eséllyel vegye igénybe. A BKK mindent megtesz ennek érdekében. Kérjük ügyfeleinket, amennyiben szükséges, segítsenek a mozgásukban korlátozott, az idős vagy a babakocsival nehezebben közlekedő társaiknak.

 

Visszajelzés

Nagyon fontos, hogy a fővárosi közösségi közlekedést minden utas egyenlő feltételekkel vegye igénybe. Ennek elérésében számítunk a véleményedre, javaslataidra is. Bátran küldd őket a bkkbkk.hu e-mail-címre.