Kerékpáros fejlesztések Budapesten: kopp helyett hopp

Nekirugaszkodás, elakadás, lendületvétel, befejezés – így címkézhetjük a BKK beruházásában megvalósult VEKOP-projektek (munka)szakaszait. Hogy miért? Sok más mellett ez is kiderül az alábbi összegzésből, amely a fővárosi közlekedési fejlesztéseket veszi sorra.

Voleszák Gábor

Voleszák Gábor

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon; a fénykép illusztráció)

 

TARTALOM
  • A fejlesztések előnyei pontról pontra
  • III. és XIII. kerület: új kapcsolat létesült a Margit híd és az Árpád híd között
  • X. kerület: rövidebb idő alatt lehet elérni az iskolákat, üzleteket, a Szent László teret és a zöldövezeteket is
  • XI. kerület: önmagát magyarázó utca segít csökkenteni a veszélyt
  • XV. kerület: a projekt része volt a forgalom- és a sebességcsillapítás is
  • XIX. kerület: már 10-15 perc alatt elérhetők a fontosabb intézmények
  • XX. kerület: biztonságosabbá vált a gépjármű-közlekedés is
  • Rákos-patak menti kerékpárút: új pályázatra készülve
  • 2016-ban kezdődött, de az „újragombolásnak” köszönhetően nem lett végtelen történet

 

Mindenekelőtt tisztázzuk a névválasztást: mi az a VEKOP?

A megoldáshoz menjünk vissza egészen 2016-ig, amikor a fenntartható közlekedési módok feltételeinek javítására a Fővárosi Önkormányzat, az egyes kerületek és a Budapesti Közlekedési Központ konzorciumot alkotva európai uniós forrásokra pályázott a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretében. Ebből a hosszú tulajdonnévből született a VEKOP betűszó.

 

A fejlesztések előnyei pontról pontra

Nem zárom ki, hogy a közlekedésbiztonsági, kerékpáros- és gyalogosbarát fejlesztések névadása – ahogy arra a bevezetőben utaltam – a könnyebb feladatok közé tartozott. A megvalósításig vezető út már kacskaringós, sokszor akadályokkal és meg-megakadásokkal teli volt. De minden jó, ha jó a vége – írom ezt annak ellenére, hogy olyan jelentése lehet: ami a „vége” előtt történt, az megvolt, elmúlt, inkább felejtsük el.

Az összesen 11, támogatást nyert projektből 8 megvalósítása a BKK beruházásában indult el, és közülük az év végére 6 tekinthető ténylegesen befejezettnek (a fennakadásokról és a projektek 2020-as „újragombolásáról” a keretes írásban olvashat). Mielőtt még egyenként vizsgálnánk a beruházásokat, érdemes összefogó képet alkotni a kisebb-nagyobb beavatkozásokkal járó VEKOP-fejlesztésekről.

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beruházások hozzájárulnak az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakításához, azaz egyre többen dönthetnek a kerékpározás mellett, társítva azt akár a közösségi közlekedéssel is.

A gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, vonzóbbá téve a fenntartható közlekedési módokat.

A kerékpárútszakaszok építésének, valamint a kerékpársávok kialakításának köszönhetően számos útvonal vált kerékpárral biztonságosan járhatóvá.

Közvetlenül elérhetők a forgalomvonzó létesítmények, valamint a kerékpárforgalmi hálózat már meglévő vagy tervezett szakaszai.

Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, az óvodába vagy az iskolába járás kerékpárral is megoldható legyen minden korosztálynak.

A tervezéskor és kivitelezéskor meghatározó szempont volt, hogy könnyebb legyen kerékpárral eljutni a kerület köz- és oktatási intézményeibe, az üzletekbe és a közösségi közlekedési megállókhoz.

Az új, csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával biztonságosabbá vált a gépjármű- és a gyalogosközlekedés is.

 

Mindent egybevetve tehát a BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők mindig a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák.

Lássuk, hogy az egyes projekteknél ez hogyan történt!

 

III. és XIII. kerület: új kapcsolat létesült a Margit híd és az Árpád híd között

Jelentős közlekedési fejlesztések valósultak meg a II., a III. és a XIII. kerületben Felhévíz, Újlak, Óbuda, Újlipótváros és Vizafogó területén. A beruházással több kereszteződésben és útszakaszon biztonságosabban lehet közlekedni, illetve egy fontos, hiányzó kerékpáros hálózati elem jött létre: biztonságosan kerékpározható útvonal vezet a Margit hídtól a Szentlélek téren át a Vörösvári út, a Körte utca és az Ágoston utca csomópontjáig.

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beavatkozásoknak köszönhetően

biztonságosabban lehet kerékpározni a főútvonalakon, az Árpád fejedelem útján új, egybefüggő kerékpározható útvonal jött létre a Germanus Gyula parktól a Szentlélek téren át egészen a Flórián térig;

a Flórián téren megvalósult kerékpárút-átvezetés régóta hiányzó kapcsolatot pótol a Vörösvári út, valamint az Árpád fejedelem útja és az Árpád híd között;

új csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával biztonságosabban lehet közlekedni a Váci úti és a Vörösvári úti kereszteződésekben, illetve a Viza utca és a Népfürdő utca csomópontjában régóta megvalósítani kívánt fejlesztéssel biztonságosabbá vált a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők átkelése a Duna-part és a sűrűn lakott belsőbb területek között;

a Margitsziget északi részén irányhelyes kerékpársávok segítik az Árpád hídra a fel- és a lehajtást;

több egyirányú utca megnyílt a kétirányú kerékpáros-forgalom előtt a XIII. kerületben.

 

VEKOP III-XIII. térkép.

(Grafika: BKK; a térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg az ábra)

 

A beruházás egyik kiemelt helyszíne a Serfőző utca–Árpád fejedelem útja kereszteződése volt, ahol 2023 nyarán halálos kimenetelű kerékpáros-gázolás történt. A közúti közlekedés veszélyeinek csökkentésére a csomópontban a BKK

megemelte és leszűkítette az útpályát a Serfőző utcából az Árpád fejedelem útjára jobbra kanyarodó sávban, ami segíti és arra ösztönzi a gépjárművezetőket, hogy lassabban haladjanak át a kereszteződésen;

piros útburkolati jellel tette láthatóbbá mindkét kanyarodósávban a kerékpárút átvezetését, illetve a kerékpárral az ebbe az irányba közlekedők elsőbbségét;

irányhelyes kerékpársávot jelölt ki az Árpád fejedelem útján a városhatár irányába;

taktilis figyelmeztető és tájékoztató burkolatot kialakítva biztosítja az akadálymentes és biztonságos gyalogosközlekedést;

kicserélte a háromszögsziget aszfaltburkolatát, valamint

korszerűsítette a közvilágítást.

 

VEKOP-5.3.1-15-2020-00017 – A budapesti közbringa-rendszerhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése a III. és XIII. kerületben

  • 2023. január: elindult a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás
  • 2023. szeptember: elkezdődött a kerékpáros fejlesztések megvalósítása
  • 2023. november: jelentős építési munkák kezdődtek Óbudán
  • 2023. december: lezárult a műszaki átadás-átvételi eljárás

A beruházás előtti és utáni állapotot bemutató fényképek ezen a linken elérhetők a fotógalériában.

 

 

X. kerület: rövidebb idő alatt lehet elérni az iskolákat, üzleteket, a Szent László teret és a zöldövezeteket is

Biztonságosan használható új kerékpárutak és -sávok, valamint a gyalogosközlekedés feltételeinek javulása teszi könnyebbé a közlekedést a X. kerületben, ahol csökkentek a közúti közlekedés veszélyei, javultak a kerékpáros közlekedés feltételei, illetve a gyalogolni is rendezettebb és biztonságosabb körülmények között lehet.

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beruházás során a BKK

kerékpársávokat alakított ki a Gitár utcában és a Kőér utcában a Gyömrői út és a Sörgyár utca közötti szakaszon, valamint a Harmat utcában;

biztonságosabbá és könnyebbé tette a kerékpáros átkelést a Kőér utcai vasúti átkelőnél;

kerékpárutat épített a Kőrösi Csoma Sándor út két oldalán a Halom utca és Előd utca, valamint a Halom utca és Bánya utca közötti szakaszon;

a Korponai utca–Kolozsvári utca–Harmat utca–Kőrösi Csoma Sándor út által határolt területen és az Óhegy park környezetében új forgalomtechnikai kialakítással segíti a kerékpárral közlekedőket;

forgalomcsillapított övezeteket alakított ki;

egyirányú utcákat nyitott meg a kétirányú kerékpáros-forgalomnak, valamint

automata kerékpárosforgalom-számláló berendezéseket telepített a Gyömrői úti vasúti átjáróban és a Kőrösi Csoma Sándor úton.

 

VEKOP X. térkép.

(Grafika: BKK; a térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg az ábra)

 

A kőbányai kerékpárút-hálózat hiányzó szakaszainak megépítésével gyors és biztonságos kapcsolatok jöttek létre a kerületen belül:

rövidebb idő alatt elérhetők a kerület központjában lévő köz- és oktatási intézmények, az üzletek, a jelentősebb közlekedési csomópontok, a Szent László tér és a zöldövezetek, például az Óhegy park;

a fejlesztés részeként több egyirányú utcán biztosított a kétirányú kerékpáros közlekedés, valamint

bővült a forgalomcsillapított övezetek területe.

 

VEKOP-5.3.1-15-2020-00014 – Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest X. kerületében

  • 2021. március: elkészültek a műszaki tervek
  • 2021. augusztus: megjelent a kivitelezésre vonatkozó ajánlati felhívás
  • 2023. április: elkezdődtek az építési munkák
  • 2023. december: befejeződött a kivitelezés

A beruházás előtti és utáni állapotot bemutató fényképek ezen a linken elérhetők a fotógalériában.

 

 

XI. kerület: önmagát magyarázó utca segít csökkenteni a veszélyt

A kerékpárosbarát fejlesztésekkel érintett utcákon és utakon, valamint a Domokos Pál Péter Általános Iskola előtti területen a BKK úgynevezett „önmagát magyarázó” utcákat és utakat tervezett, ezért jelentősen csökkentek a közúti közlekedés veszélyei. A forgalomcsillapított övezeten keresztül elérhetővé vált a Szerémi úti kerékpárútról a lehajtás a Fehérvári út irányába.

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beruházás során a BKK

a napi kerékpárhasználatot segítő kisebb fejlesztéseket végzett a Bartók Béla út, az Etele út, a Hengermalom út, a Szerémi út, a Bocskai út és a Karolina út által határolt területen;

kerékpárral két irányban járhatóvá tette a Sopron utat, a Mohai közt, valamint a Bukarest utca Kosztolányi Dezső tér és Kanizsai utca közötti szakaszát;

a Sopron úti Domokos Pál Péter Általános Iskola előtti területen forgalomcsillapító átalakításokat hajtott végre az iskolába gyalog, kerékpárral, rollerrel érkező gyermekek nagyobb biztonsága érdekében;

a Bártfai utca, Vahot utca–Tétényi úti, már meglévő csomópont átalakításával biztonságossá tette a kereszteződést valamennyi arra közlekedő számára, valamint

több helyszínen kerékpártámaszokat helyezett el, kiszolgálva a lakossági igényeket, kényelmesebbé téve a kerületben a kerékpár mindennapi használatát.

 

VEKOP XI. térkép.

(Grafika: BKK; a térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg az ábra)

 

VEKOP-5.3.1-15-2016-00007 – Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületében

  • 2022. május: megjelent a kivitelezésre vonatkozó ajánlati felhívás
  • 2023. szeptember: elkezdődtek a fejlesztéshez kapcsolódó építési munkák
  • 2023. november: befejeződött a műszaki átadás-átvételi eljárás

A beruházás előtti és utáni állapotot bemutató fényképek ezen a linken elérhetők a fotógalériában.

 

 

XV. kerület: a projekt része volt a forgalom- és a sebességcsillapítás is

A XV. kerületi fejlesztések megteremtették annak a feltételét, hogy a közlekedők mindig a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. Szempont volt, hogy a szomszédos kerületeket kerékpárral is megközelítsék.

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beruházás során a BKK

forgalom- és sebességcsillapítási fejlesztéseket hajtott végre;

kerékpársávot alakított ki és kisebb korrekciókat végzett, hogy a Széchenyi úti, a Szent Korona útjai, a Wesselényi utcai, valamint az Arany János utcai gyalogos-felüljáró könnyebben elérhető legyen, és ezzel biztonságosabb legyen az átkelés az M3-as forgalmas bevezető szakaszán;

egyirányú utcákat nyitott meg a kétirányú kerékpáros-forgalomnak;

közterületi átalakításokat végzett, ezeknek köszönhetően könnyebben és biztonságosabban lehet kerékpárral megközelíteni a Széchenyi téri Czabán Általános Iskolát.

 

VEKOP XV. térkép.

(Grafika: BKK; a térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg az ábra)

 

VEKOP-5.3.1-15-2020-00019 – Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XV. kerületében

  • 2022. június: elindult a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás
  • 2023. február: elkezdődtek a közlekedésbiztonsági fejlesztések
  • 2023. június: véget ért a munka

A beruházás előtti és utáni állapotot bemutató fényképek ezen a linken elérhetők a fotógalériában.

 

 

XIX. kerület: már 10-15 perc alatt elérhetők a fontosabb intézmények

Biztonságosan kerékpározhatóvá vált számos útszakasz, és javultak a gyalogosközlekedés feltételei Kispesten. Az ott lakók 10-15 perc alatt megközelíthetik kerékpárral a fontosabb intézményeket és üzleteket a kerület belső részeiből. Szempont volt az is, hogy elérhetők legyenek a szomszédos kerületek, illetve a belváros felé vezető, már meglévő útvonalak.

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beruházás során a BKK

a Corvin körút és a Jáhn Ferenc utca között több szakaszon kerékpársávokat, kerékpárutakat alakított ki, így a meglévő szervizutak összekötésével összefüggő, kerékpárral járható útvonal jött létre az Üllői út egyik fontos szakaszán;

a Hunyadi utcában (az Ady Endre utca és a Zalaegerszeg utca között) kerékpársávot jelölt ki, amely közvetlenül kapcsolódik a XX. kerületben lévő Nagysándor József utcai kerékpársávokhoz, így Pesterzsébet belső területeihez;

a forgalmasabb úti céloknál – az oktatási, közigazgatási, kereskedelmi, sport- és egészségügyi intézményeknél – új kerékpártámaszokat helyezett el, valamint

zárható kerékpártárolókat épített az Üllői út mentén, hogy segítse a közlekedőket, és szorosabb kapcsolatot biztosítson a közösségi közlekedéssel.

 

VEKOP XIX. térkép.

(Grafika: BKK; a térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg az ábra)

 

A projekt részei voltak a szemléletformáló és -népszerűsítő programok is, hogy felhívják a figyelmet a fejlesztések előnyeire, a kerékpárral közlekedéssel kapcsolatos tudnivalókra, valamint hogy eloszlassák a városi kerékpározással kapcsolatos tévhiteket, népszerűsítve a mindennapos kerékpározást.

 

VEKOP-5.3.1-15-2020-00013 – Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest XIX. kerületében

  • 2022. február: megjelent a kivitelezési munkákra vonatkozó ajánlati felhívás
  • 2023. március: elkezdődtek a munkák a kerületben
  • 2023. szeptember: a kivitelezési munka a hónap végén befejeződött

A beruházás előtti és utáni állapotot bemutató fényképek ezen a linken elérhetők a fotógalériában.

 

 

XX. kerület: biztonságosabbá vált a gépjármű-közlekedés is

Sok útvonal lett kerékpárral biztonságosan járható a kerékpárútszakaszok építésének, valamint a kerékpársávok kialakításának köszönhetően Pesterzsébeten. Az új, csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával biztonságosabbá vált a gépjármű-közlekedés is.

A fejlesztés hatására javultak a városrészben a kerékpáros közlekedés feltételei, és az átalakított helyszíneken gyalog is rendezettebb és biztonságosabb körülmények között lehet közlekedni.

VEKOP XX. térkép.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon)

 

A beruházás során a BKK

a főbb útvonalak mentén kerékpárutakat vagy kerékpársávokat alakított ki (Baross utca, a Szent Imre herceg utca, Topánka utca, Török Flóris utca, Szent Erzsébet tér);

Pesterzsébet központi részétől két biztonságos kerékpáros útvonalat hozott létre Kispest irányában (egyrészt a Török Flóris utca–János utca–Erdő utca–Rákóczi utca, másrészt a Kalmár Ilona sétány–Dobos utca–Mikszáth utca–Köteles utca–Nagysándor József utca útvonalon);

a Csepel felé igyekvőknek a Helsinki úti csomópont északi ágán is kiépítette a kerékpáros kapcsolatot;

kerékpárosbaráttá alakította a Helsinki út–Kossuth Lajos utcai csomópont környezetét;

kisebb kerékpárútszakaszok és csomóponti átvezetések létesítésével két irányban járhatóvá tette a Helsinki út mentén a szervizutat a Határ úttól csaknem Soroksárig, továbbá fejlesztette a közvilágítást;

Pesterzsébet központi részein több helyi beavatkozással javította a biztonságos közlekedés feltételeit, valamint új, forgalomcsillapított övezetet hozott létre.

 

VEKOP XX. térkép.

(Grafika: BKK; a térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg az ábra)

 

VEKOP-5.3.1-15-2020-00020 – Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében

  • 2021. szeptember: megjelent a pesterzsébeti munkákra vonatkozó ajánlati felhívás
  • 2022. november: elkezdődött a kivitelezés
  • 2023. november: befejeződött a műszaki átadás-átvételi eljárás, és ezzel a munka

A beruházás előtti és utáni állapotot bemutató fényképek ezen a linken elérhetők a fotógalériában.

 

 

Rákos-patak menti kerékpárút: új pályázatra készülve

A BKK célja, hogy a Rákos-patak mentén is javuljanak a kerékpáros és gyalogosközlekedés feltételei, ezért 2023 márciusában ajánlattételi felhívásokat tett közzé. Arra törekedett, hogy a piaci helyzethez igazodva úgy szakaszolja a projektet, hogy a rendelkezésre álló forrást a leghatékonyabban használja fel. Ennek érdekében 5 közbeszerzési eljárást indított a megfelelő kivitelező kiválasztására. Az 5 eljárásból 4 eredménytelenül zárult (azon a szakaszon, ahol sikeres volt, szerződéskötés végül nem történt).

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon; a fénykép illusztráció)

 

A VEKOP 2023. év végi megvalósítási határidejében új közbeszerzési eljárást már nem lehetett lebonyolítani, emiatt a BKK és a Fővárosi Önkormányzat, egy lehetséges új pályázatra készülve megteremtette annak a lehetőségét, hogy a projekt a 2021–2027 közötti európai uniós költségvetési ciklus keretében finanszírozható legyen.

 

VEKOP-5.3.1-15-2020-00015 – Rákos-patak menti kerékpárút építése Budapest X., XIV. és XVII. kerületében, valamint VEKOP-5.3.1-15-2020-00016 – Rákos-patak menti kerékpárút építése Budapest XIII. kerületében

  • 2023. március: elindultak a tervezésre és a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárások
  • 2023. július: eredménytelenül zárult öt közbeszerzési eljárásból négy

 


2016-ban kezdődött, de az „újragombolásnak” köszönhetően nem lett végtelen történet

Kerékpáros közlekedés.

(Fotó: BKK/Nyirő Simon; a fénykép illusztráció)


Évekkel ezelőtt elakadt, 2021-ben viszont új lendületet kaptak a kerékpáros fejlesztések Budapesten. A BKK és a Fővárosi Önkormányzat a nehézségek ellenére is elkötelezett híve a beruházások megvalósításának. Hét éve, 2016-ban 16 kerületi önkormányzat bevonásával 12 konzorciumot hozott létre, és több mint bruttó 8 milliárd forint európai uniós támogatást nyert. A projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi hálózati terv (KHT) 2017-ben elkészült, tartalmát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadta, és elkezdődhetett az engedélyezési, valamint a kiviteli tervek elkészítése.

Csakhogy kiderült: a rendelkezésre álló források nem elegendők a projektek elvárt műszaki tartalmára. A megvalósíthatóság érdekében a konzorciumi tagok 2020-ban „újragombolták” a projekteket. A BKK elemzéseket végzett, ezek során figyelembe vette az egyes projektek és projektelemek készültségi fokát, forrásigényét, kockázatait, társadalmi hasznát, és ehhez társította a pénzügyi lehetőségeket.

A projektek rangsorolását és támogatásának mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozta meg, ez alapján az újrapályázás során két projektet visszaadtak, amelyek forrásait a fennmaradók között osztották szét.

Az újrapályázás eredményeként a felek új Támogatási szerződéseket írtak alá, ezzel párhuzamosan a 2018-ban és 2019-ben megrekedt tervezési munkák is befejeződtek. A megoldásnak köszönhetően 2023 végéig megmaradt a lehetőség az összetett közlekedési fejlesztések és szemléletformálási tevekénységek megvalósítására.

 

A VEKOP-támogatású budapesti kerékpáros fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán is olvashat.

Voleszák Gábor
Voleszák GáborÚjságíró, a BKK senior sajtókommunikációs munkatársa. Hisz abban, hogy egy város sosincs kész: folyamatosan változik és igazodik az ottlakók igényeihez, hogy biztonságosabbá, kényelmesebbé tegye az életüket. Elkötelezett a fővárosi fejlesztések megvalósítása mellett, legyen az például útfelújítás, kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés, vagy olyan nagyszabású munka, mint a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása.