#Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen

A legkisebb sebességhatár-átlépés is emberéletbe kerülhet, társadalmilag mégis elfogadott a megengedettnél gyorsabban hajtani Magyarországon. A #azélet1 akció ezt a veszélyes "normát" kívánja megdönteni, arra is felhívva a figyelmet, hogy a megfelelő sebesség megválasztása, és így az élet védelme a közlekedés során egyéni döntés és felelősség kérdése.

 

A 70 hetven, az 50 ötven, a 30 harminc, az élet 1 - összefogás a gyorshajtás ellen plakát

 


A 30 harminc, az 50 ötven, a 70 hetven, az élet 1: nem véletlen a sebességhatárok meghatározása, azok betartása pedig „életbevágó”. A legkisebb sebességtúllépésnek is tragikus következményei lehetnek.
 

 

 

Emberi döntések

A fővárosi közlekedés szervezőjeként számos eszközzel küzdünk a biztonságosabb közlekedésért. A Fővárosi Közgyűlés által nemrég elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia végrehajtásának részeként, az önmagát magyarázó infrastruktúra kialakítása és a sebességmérő-kamerarendszer támogatása mellett a közlekedés szereplőinek edukációját is kiemelt feladatként kezeli.

 

dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazatója
dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója

 

Az utcák, az utak és a járművek csak tárgyak, önmagukban veszélytelenek. Rajtunk, embereken múlik, hogyan használjuk ezeket. A közlekedési szabályok megszegése, a sebességtúllépés emberi hiba, sőt emberi döntés. Az Árpád hídi gázolás idén már a sokadik olyan eset, amikor védtelen emberek esnek áldozatul valakinek a rossz, felelőtlen döntése miatt.  Ez rámutat arra, hogy nagy a baj és mielőbbi beavatkozásra, összefogásra van szükség.

 

Elengedhetetlen, hogy a közlekedők figyelembe vegyék mindazokat a jelzéseket, melyek a városi forgalomban való haladást szabályozzák, és kialakításuknak megfelelően használják az egyes utakat, útszakaszokat. A biztonságos közlekedés alapfeltétele, hogy az emberek ismerjék és betartsák az egyes közlekedési módokra és eszközökre vonatkozó szabályokat, és nem utolsó sorban legyenek tekintettel egymásra.

 

Mit teszünk mi a biztonságosabb közlekedésért?

Minden rendelkezésünkre álló eszközzel küzdünk a közlekedés veszélyeinek csökkentéséért, a BKK által tervezett és kivitelezett fejlesztéseket a közlekedésbiztonsági elveknek megfelelő módon alakítjuk ki. Egységes, könnyen alkalmazható, az egész városra érvényes ajánlásainkat kézikönyvbe gyűjtjük, hogy Budapest-szerte ennek megfelelő infrastrukturális környezetet lehessen kialakítani. A Budapest Közúttal karöltve folytatjuk az eddig is létező gyalogátkelők felújítását, újak kijelölését, és az útburkolati jelek megújítását. Fontosnak tartjuk, hogy a jelzőlámpával nem biztosított zebrák környezetében maximum 50, de inkább 40 km/óra legyen a megengedett sebesség.   

Emellett tévhitek megdöntésével, tények és adatok bemutatásával alakítjuk a közgondolkodást. Ilyen tény például, hogy ha egy gépjárművezető 30 helyett 50 km/órás sebességgel üti el a védtelen, gyalogosan közlekedő embert, közel 400 százalékkal magasabb az esélye annak, hogy az halálos sérülést szenved. Egy lakóutcában 30 helyett 50-nel menni arányosan olyan, mint az Árpád hídon 70 helyett 120-szal haladni. Már a kis mértékű sebességtúllépés is emberi életekbe kerülhet.

 

Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója

 

Jelenleg teljesen elfogadott 30 helyett 40-nel, 50 helyett 60-nal, 70 helyett 80-nal, vagy még többel menni. Szeretnénk, ha nem férnének bele a "csak felvettem a forgalom ritmusát", a "sebességmérő nem mér pontosan", a "csak el akartam érni a zöldet" típusú önfelmentések. A sebességhatárok okkal születnek. A sebességkorlátozás meghatározásánál minden esetben az utak és utcák fizikai kialakítása és az ezeket használó emberek viselkedése játssza a főszerepet.

 

 

Bárki csatlakozhat a kampányhoz

Bárki követe lehet a #azélet1 kampánynak, aki megosztja a mottót a közösségi médiában, és ezzel nyilvánosan vállalja a sebességhatárok betartását.

A gépjárművezetők egyéni felelősségének fontosságát hangsúlyozzák azok az autós influenszerek és médiumok is, amelyek felvállalták a kampány népszerűsítését, üzeneteinek megosztását:

 

alapjarat.hu logo



Logo
Begurulva.hu

Berta István

Egyszermarlattamautot.hu

Podcars.hu

A VELO Budapest logója