Budapest, 2023. december 20. – Biztonságosan használható új kerékpárutak és -sávok, valamint a gyalogos közlekedés feltételeinek javulása teszi könnyebbé a közlekedést a X. kerületben. A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a kerület közös projektjének köszönhetően rövidebb idő alatt lehet elérni a jelentősebb közlekedési csomópontokat, iskolákat, üzleteket, a Szent László teret, valamint a zöldövezeteket is.
Befejeződtek a munkák a X. kerületben: csökkentek a közúti közlekedés veszélyei, javultak a kerékpáros közlekedés feltételei, illetve a gyalogláshoz is rendezettebb és biztonságosabb körülmények állnak rendelkezésre. A tervezéskor a BKK szempontja az volt, hogy biztonságos kerékpáros kapcsolatok jöjjenek létre, és a megvalósuló útvonalak csatlakozzanak a hálózat jelenlegi, illetve tervezett szakaszaihoz.
(A térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg a grafika)
A beruházás keretében a Kőér utca–Gitár utca tengelyen kerékpársávok létesítésével mindkét irányban egybefüggő kerékpáros útvonal valósult meg a Sörgyár utca és a Gyömrői út között, közvetlen kapcsolatot teremtve az Üllői út és Óhegy között.
Kőbánya központjában, a Kőrösi Csoma Sándor úton a Halom utcáig már meglevő létesítmények folytatásában épült kerékpárút az Előd utcáig, ezen keresztül elérhető a Harmat utcai kerékpárút.
A kerület központja és az Újhegyi lakótelep közötti eljutást segíti, hogy a Harmat utca régebbi kerékpárút-szakaszait felújították, a hiányzó részeken pedig kerékpársávok létesültek. Így ezen a vonalon az Örs vezér terétől biztonságosan el lehet kerékpározni a Sibrik Miklós útig.
A biztonságosabb közlekedés érdekében több utcával bővült a meglévő 30 km/h-s zóna, valamint több helyen parkolósávokat alakítottak ki és felújították a gyalogátkelőket.
A fejlesztések célja, hogy egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett – akár a közösségi közlekedéssel kombinálva is. A most megvalósult beruházásoknak köszönhetően minden korosztály könnyebben intézheti mindennapi ügyeit, járhat munkába, óvodába, iskolába kerékpárral.
A beruházás során a BKK
• kerékpársávokat alakított ki a Gitár utcában és a Kőér utcában a Gyömrői út és a Sörgyár utca közötti szakaszon, valamint a Harmat utcában;
• biztonságosabbá és könnyebbé tette a kerékpáros átkelést a Kőér utcai vasúti átkelőnél;
• kerékpárutat épített a Kőrösi Csoma Sándor út két oldalán a Halom utca és Előd utca, valamint a Halom utca és Bánya utca közötti szakaszon;
• a Korponai utca–Kolozsvári utca–Harmat utca-Kőrösi Csoma Sándor út által határolt területen és az Óhegy park környezetében új forgalomtechnikai kialakítással segíti a kerékpárral közlekedőket;
• forgalomcsillapított övezeteket alakított ki;
• egyirányú utcákat nyitott meg a kétirányú kerékpáros-forgalomnak, valamint
• automata kerékpárosforgalom-számláló berendezéseket telepített a Gyömrői úti vasúti átjáróban és a Kőrösi Csoma Sándor úton.
A műszaki átadás-átvételi eljárás – és ezzel a kivitelezési munka – 2023. december közepén befejeződött.
Rövidebb idő alatt elérhetők a fontosabb közlekedési csomópontok is
A kőbányai kerékpárút-hálózat hiányzó szakaszainak megépítésével gyors és biztonságos kapcsolatok jöttek létre a kerületen belül:
• rövidebb idő alatt elérhetők a kerület központjában lévő köz- és oktatási intézmények, az üzletek, a jelentősebb közlekedési csomópontok, a Szent László tér és a zöldövezetek, például az Óhegy park;
• a fejlesztés részeként több egyirányú utcán biztosított a kétirányú kerékpáros közlekedés, valamint
• bővült a forgalomcsillapított övezetek területe.
Lezárult a fejlesztési program
A X. kerületi beruházás egy nagyobb fejlesztési program része:
• Újbudán, valamint
• a III. és a XIII. kerületben a közlekedők már birtokukba vehették az új útszakaszokat.
Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében érkező források lehetőséget teremtenek arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsuk a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A VEKOP-támogatású budapesti kerékpáros fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán olvashat.
Tovább nőhet a fenntartható közlekedési eszközökkel megtett utazások aránya a fővárosban
A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők mindig a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló, idén felülvizsgált és a Fővárosi Közgyűlés által októberben ellenszavazat nélkül elfogadott Budapesti Mobilitási Terv (BMT) a közösségi, a kerékpáros és a gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, még inkább ember- és környezetbarát legyen.
A fotógalériában szereplő képek a beruházás előtti és utáni állapotot mutatják.