Mozgásban tartja a várost – így dolgozik a BKK „különleges ügyosztálya”

Krimibe vagy akciófilmbe illő jelenetek a BKK-nál? Bizony, ilyenek is megtörtén(het)nek! A forgalomlebonyolítást végző munkatársak nem mindennapi munkát végeznek: érzékelik Budapest minden rezdülését, és reagálnak azokra, hogy mindenki biztonságosan eljusson az úti céljához. Munkájuk sokszor nehézségekkel és buktatókkal teli, de jut néha az örömből is, például amikor kedvező visszajelzés érkezik egy buszmegálló áthelyezéséről.

Voleszák Gábor

Voleszák Gábor

Hogyan hárítanak el csupán öt óra alatt egy jelentős üzemzavart a BKK munkatársai, és hogyan biztosítják eközben a járatpótlást vagy -terelést? Hogyan válik teljes körűvé az utastájékoztatás néhány perccel a zavar észlelése után, és miként értesítik az utasokat több különböző csatornán a változásról? Az alábbi eset jól mutatja a BKK különböző egységeinek feladatát és összehangolt, hatékony működését.

Egy átlagos munkanapon mintegy 3,3 milliószor szállnak föl a fővárosban közlekedő járatokra, naponta több mint 1500 jármű szállítja az utasokat, 3000 járművezető igyekszik célba juttatni a BKK ügyfeleit. Ehhez jön, hogy a Budapest Közút kezelésében 1127 kilométer főútvonal van a fővárosban – ezeken járnak a közösségi közlekedési járművek is –, és több mint 5000 megállóhely biztosít lehetőséget a fel- és leszállásra.

Budapest egy megbolydult méhkas, egyetlen pillanatra sincs megállás. A folytonos mozgás fenntartásában a BKK „különleges ügyosztályának” van kitüntetett szerepe. Furcsa, hogy miközben nyüzsög a város, az iroda falai között, a Forgalmi Technológia szakterületnél épp csend és nyugalom honol.

De a telefon bármelyik pillanatban ismét megszólalhat.

 

Épp csak leteszik a telefont, és már ismét csörög

A forgalomlebonyolítást végző BKK-munkatársak szoros kapcsot képeznek a közlekedés szereplői – például az utasok és a járművezetők – között: biztosítják a műszaki, technikai és forgalomtechnikai hátteret, valamint érzékelik a város minden rezdülését, és reagálnak azokra. Lehetőleg gyorsan és hatékonyan. Éppen azért, hogy mindenki mindennap biztonságosan eljusson az úti céljához.

Ők azok, akik csőtörés esetén és útfelbontáskor gondoskodnak a közösségi közlekedési járművek eltereléséről, az ideiglenes megállóhelyek kialakításáról, az utastájékoztatás elindításáról, egyúttal felveszik a kapcsolatot a közútkezelővel, hogy a váratlan akadály minél előbb elháruljon. És ők azok, akik egy-egy jelentős sporteseményhez – például fővárosi futáshoz – kapcsolódva megtervezik, hogy a BKK járművei merre és hogyan közlekedjenek.

Domszky Zsolt, a BKK munkatársa (Fotó: Nyirő Simon, 2023.)

 

„Kevesen tudnak a munkánkról, pedig olykor krimibe, sőt akciófilmbe illő jelenetek történnek az irodában vagy a terepen – mondja Domszky Zsolt, a Forgalmi Technológia senior munkatársa, aki már 41 éve dolgozik a szakmában. – Van, hogy éppen csak letettük a telefont, máris újra csörög. Az utasaink sokszor csak azt veszik észre, hogy a buszuk másfelé jár, kényszerűségből a dugóban araszolva, a megálló pedig, ahol leszállnának, egy sarokkal odébb került. Belátom, ez bosszantó, én is nap mint nap használom a közösségi közlekedést. Azt azonban kevesen tudják, hogy a mi kis csapatunk eközben a megoldáson dolgozik. Nem ismerünk leküzdhetetlen akadályt, arra törekszünk, hogy a forgalmi rend mielőbb visszaálljon. A legváratlanabb helyzetekben, például egy jelentősebb úthiba vagy útbeszakadás elhárításakor is az utasok érdekeit tartjuk szem előtt.”

 

A és B változat is kell, mert egy csapásra változhat a helyzet

Minden infrastrukturális beruházás esetén a Forgalmi Technológia munkatársai készítik elő és szabják meg a közlekedési rendet, koordinálják az érintett szereplőket, és pontról pontra meghatározzák a feladatokat. Azonnal munkába lendülnek, ha

a tervezett projekt érinti a közösségi közlekedés járatait (ilyen volt például a metrófelújításkor az autóbuszos pótlás);

vágányzár miatt gondoskodniuk kell a kötöttpályás járatok pótlásáról;

balesetet kell megelőzniük;

útfelújítás lesz vagy úthibáról értesülnek;

közműkiváltás, esetleg -meghibásodás történik;

elromlik az időjárás (például az orkánerejű szél fákat dönt ki), illetve

nagyrendezvényeket, sporteseményeket szerveznek Budapesten.

„Nincs két teljesen egyforma ügy – így Domszky Zsolt. – Ideális esetben zavartalan az információáramlás: ha három nap múlva csatornafelújítás lesz, akkor előkészítjük, megtervezzük és levezényeljük a terelést vagy a pótlást. Tudjuk, milyen ügyben kihez fordulhatunk, minden területen megvannak a kapcsolataink. Ugyanakkor előfordul, hogy nyomozni kell. Na, az különösen rossz. És a bizonytalanság a legrosszabb, amikor nem tudjuk, hogyan készüljünk, hány napig kell egy járatnak módosított útvonalon járnia. Javarészt több lehetőséggel készülünk, gyakran A és B verzióval is. Előfordult már, hogy a BKK Infót arról tájékoztattuk, a terelés egész hétvégén tart. Aztán fél óra múlva odaszóltunk, hogy bocsánat, mégsem, mert időközben megoldódott a probléma. Bárcsak minden ilyen gyorsan menne! Egy ekkora városban, mint Budapest, mindig történik valami.”

A metrópótlás szívügye volt ennek a szakterületnek is: „Kemény és igen megterhelő munka volt. Sokszor pillanatokon belül kellett döntést hoznunk. A hosszú évek alatt összecsiszolódtunk a társterületekkel, családias hangulatban teltek az egyeztetések. Volt olyan külsős kontaktom, aki többet beszélt velem telefonon, mint a feleségével, és a hölgy idővel már kíváncsi volt rám, hogy tényleg férfi vagyok-e.”

Nemegyszer éri szemrehányás a BKK-t, mondván: a közösségi közlekedést érintő kérdéseket az íróasztal mellett hozzák meg. Ez a tekintetben igaz, hogy a dokumentumokra ott kerül aláírás, a papírra vetett forgalmi változásról viszont nem születhet döntés addig, amíg a közlekedésszervező munkatársai akár négyszer-ötször nem nézik meg a helyszíneket.

 

Ne forduljon elő, hogy a jármű a nagy semmiben teszi le az utasokat!

Dömötör Lilla, a BKK munkatársa (Fotó: Nyirő Simon, 2023.)

 

„Amikor egy forgalomtechnikai tervet véleményezünk – mert ez is feladatunk –, akkor elő kell venni a térképet, és az ujjadat végig kell húznod a tervezett útvonalon – emeli ki Dömötör Lilla, a Forgalmi Technológia munkatársa. – Ilyenkor még kiderülhetnek a bökkenők. Számtalan szempontot kell figyelembe vennünk, miközben biztosítjuk, hogy ügyfeleink eljussanak az úti céljukhoz. Nem elegendő például kijelölni egy új megállóhelyet, meg kell nézni, hogy az megközelíthető-e, vagy a jármű a nagy semmiben tenné le az utasokat. Olyan értekezleteket is tartunk már, amelyeken a buszos kollégák szintén elmondhatják a véleményüket. Ennek köszönhetően több problémát is megoldottunk. Volt olyan megálló, amelyet egy méterrel előrébb helyeztünk el, mert az a visszajelzés érkezett, hogy így nemcsak a busz áll be könnyebben, hanem a le- és felszállás is egyszerűbb. Mondhatják persze, hogy mindössze egyetlen méter a változás, mégis sokak mindennapját sikerült megkönnyítenünk.”

Fontos persze az ellenőrzés is: megnézni, hogy a forgalomtechnikai megoldások csakugyan olyanok-e, mint amilyennek tervezték. A kollégák ekkor ismét terepbejárást tartanak, miközben gyűjtik és feldolgozzák a beérkező észrevételeket.

„A cégek többsége fizet azért, hogy megismerje az ügyfelei véleményét, hozzánk bezzeg ingyen özönlenek az észrevételek – mondják egyöntetűen. – Közöttük számos kritikai észrevételt találni, de egyiket sem toljuk félre, fontos viszont, hogy valós problémáról legyen szó. A kollégákkal tréfálkozva azt szoktuk mondani, ha valakit megkérdeznek, hol legyen a megálló, biztosan azt feleli: ne előttem, de közel hozzám. Ez is mutatja, mennyire izgalmas feladat a miénk. Még akkor is, ha közben úgy érezzük, hogy a csatornák szeretnek pénteken beszakadni; főleg délután, amikor más már kikapcsolja a számítógépét…”

…hirtelen megszólal az íróasztalon a telefon.

 


Tizenhárom plusz egy: Bernát mackó is terepre megy

A Forgalmi Technológia a Forgalomszervezés részeként a BKK Mobilitásmenedzsment Igazgatóságához tartozik. Összesen tizenhárman dolgoznak a szakterületen, a feladatok és hatáskörök kőbe vésettnek tekinthetők, mindegyik fővárosi kerületnek megvan a maga felelőse. Az irodában helyet kapott még valaki, aki csendben, meghúzódva üldögél, és mindenkin rajta tartja a szemét. Vele együtt tizennégyen vannak az irodában.

„Ő itt Bernát, a mackó – mutatják be a munkatársak a barna plüssmacit. – Tréfásan mondjuk mindig, hogy ő helyettesít minket, ha szabadságon vagyunk. Néha visszük magunkkal terepbejárásra is. Olyankor kicsit furcsán néznek ránk, pedig mi csak bevonjuk a BKK kabalamackóját a munkába.”


 

Voleszák Gábor

Voleszák Gábor

Újságíró, a BKK senior sajtókommunikációs munkatársa. Hisz abban, hogy egy város sosincs kész: folyamatosan változik és igazodik az ottlakók igényeihez, hogy biztonságosabbá, kényelmesebbé tegye az életüket. Elkötelezett a fővárosi fejlesztések megvalósítása mellett, legyen az például útfelújítás, kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés, vagy olyan nagyszabású munka, mint a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása.

Ajánló