Hogyan hárítanak el csupán öt óra alatt egy jelentős üzemzavart a BKK munkatársai, és hogyan biztosítják eközben a járatpótlást vagy -terelést? Hogyan válik teljes körűvé az utastájékoztatás néhány perccel a zavar észlelése után, és miként értesítik az utasokat több különböző csatornán a változásról? Az alábbi eset jól mutatja a BKK különböző egységeinek feladatát és összehangolt, hatékony működését.
Egy átlagos munkanapon mintegy 3,3 milliószor szállnak föl a fővárosban közlekedő járatokra, naponta több mint 1500 jármű szállítja az utasokat, 3000 járművezető igyekszik célba juttatni a BKK ügyfeleit. Ehhez jön, hogy a Budapest Közút kezelésében 1127 kilométer főútvonal van a fővárosban – ezeken járnak a közösségi közlekedési járművek is –, és több mint 5000 megállóhely biztosít lehetőséget a fel- és leszállásra.
Budapest egy megbolydult méhkas, egyetlen pillanatra sincs megállás. A folytonos mozgás fenntartásában a BKK „különleges ügyosztályának” van kitüntetett szerepe. Furcsa, hogy miközben nyüzsög a város, az iroda falai között, a Forgalmi Technológia szakterületnél épp csend és nyugalom honol.
De a telefon bármelyik pillanatban ismét megszólalhat.
Épp csak leteszik a telefont, és már ismét csörög
A forgalomlebonyolítást végző BKK-munkatársak szoros kapcsot képeznek a közlekedés szereplői – például az utasok és a járművezetők – között: biztosítják a műszaki, technikai és forgalomtechnikai hátteret, valamint érzékelik a város minden rezdülését, és reagálnak azokra. Lehetőleg gyorsan és hatékonyan. Éppen azért, hogy mindenki mindennap biztonságosan eljusson az úti céljához.
Ők azok, akik csőtörés esetén és útfelbontáskor gondoskodnak a közösségi közlekedési járművek eltereléséről, az ideiglenes megállóhelyek kialakításáról, az utastájékoztatás elindításáról, egyúttal felveszik a kapcsolatot a közútkezelővel, hogy a váratlan akadály minél előbb elháruljon. És ők azok, akik egy-egy jelentős sporteseményhez – például fővárosi futáshoz – kapcsolódva megtervezik, hogy a BKK járművei merre és hogyan közlekedjenek.
Domszky Zsolt, a BKK munkatársa (Fotó: Nyirő Simon, 2023.)
„Kevesen tudnak a munkánkról, pedig olykor krimibe, sőt akciófilmbe illő jelenetek történnek az irodában vagy a terepen – mondja Domszky Zsolt, a Forgalmi Technológia senior munkatársa, aki már 41 éve dolgozik a szakmában. – Van, hogy éppen csak letettük a telefont, máris újra csörög. Az utasaink sokszor csak azt veszik észre, hogy a buszuk másfelé jár, kényszerűségből a dugóban araszolva, a megálló pedig, ahol leszállnának, egy sarokkal odébb került. Belátom, ez bosszantó, én is nap mint nap használom a közösségi közlekedést. Azt azonban kevesen tudják, hogy a mi kis csapatunk eközben a megoldáson dolgozik. Nem ismerünk leküzdhetetlen akadályt, arra törekszünk, hogy a forgalmi rend mielőbb visszaálljon. A legváratlanabb helyzetekben, például egy jelentősebb úthiba vagy útbeszakadás elhárításakor is az utasok érdekeit tartjuk szem előtt.”
A és B változat is kell, mert egy csapásra változhat a helyzet
Minden infrastrukturális beruházás esetén a Forgalmi Technológia munkatársai készítik elő és szabják meg a közlekedési rendet, koordinálják az érintett szereplőket, és pontról pontra meghatározzák a feladatokat. Azonnal munkába lendülnek, ha
• a tervezett projekt érinti a közösségi közlekedés járatait (ilyen volt például a metrófelújításkor az autóbuszos pótlás);
• vágányzár miatt gondoskodniuk kell a kötöttpályás járatok pótlásáról;
• balesetet kell megelőzniük;
• útfelújítás lesz vagy úthibáról értesülnek;
• közműkiváltás, esetleg -meghibásodás történik;
• elromlik az időjárás (például az orkánerejű szél fákat dönt ki), illetve
• nagyrendezvényeket, sporteseményeket szerveznek Budapesten.
„Nincs két teljesen egyforma ügy – így Domszky Zsolt. – Ideális esetben zavartalan az információáramlás: ha három nap múlva csatornafelújítás lesz, akkor előkészítjük, megtervezzük és levezényeljük a terelést vagy a pótlást. Tudjuk, milyen ügyben kihez fordulhatunk, minden területen megvannak a kapcsolataink. Ugyanakkor előfordul, hogy nyomozni kell. Na, az különösen rossz. És a bizonytalanság a legrosszabb, amikor nem tudjuk, hogyan készüljünk, hány napig kell egy járatnak módosított útvonalon járnia. Javarészt több lehetőséggel készülünk, gyakran A és B verzióval is. Előfordult már, hogy a BKK Infót arról tájékoztattuk, a terelés egész hétvégén tart. Aztán fél óra múlva odaszóltunk, hogy bocsánat, mégsem, mert időközben megoldódott a probléma. Bárcsak minden ilyen gyorsan menne! Egy ekkora városban, mint Budapest, mindig történik valami.”
A metrópótlás szívügye volt ennek a szakterületnek is: „Kemény és igen megterhelő munka volt. Sokszor pillanatokon belül kellett döntést hoznunk. A hosszú évek alatt összecsiszolódtunk a társterületekkel, családias hangulatban teltek az egyeztetések. Volt olyan külsős kontaktom, aki többet beszélt velem telefonon, mint a feleségével, és a hölgy idővel már kíváncsi volt rám, hogy tényleg férfi vagyok-e.”
Nemegyszer éri szemrehányás a BKK-t, mondván: a közösségi közlekedést érintő kérdéseket az íróasztal mellett hozzák meg. Ez a tekintetben igaz, hogy a dokumentumokra ott kerül aláírás, a papírra vetett forgalmi változásról viszont nem születhet döntés addig, amíg a közlekedésszervező munkatársai akár négyszer-ötször nem nézik meg a helyszíneket.
Ne forduljon elő, hogy a jármű a nagy semmiben teszi le az utasokat!
Dömötör Lilla, a BKK munkatársa (Fotó: Nyirő Simon, 2023.)
„Amikor egy forgalomtechnikai tervet véleményezünk – mert ez is feladatunk –, akkor elő kell venni a térképet, és az ujjadat végig kell húznod a tervezett útvonalon – emeli ki Dömötör Lilla, a Forgalmi Technológia munkatársa. – Ilyenkor még kiderülhetnek a bökkenők. Számtalan szempontot kell figyelembe vennünk, miközben biztosítjuk, hogy ügyfeleink eljussanak az úti céljukhoz. Nem elegendő például kijelölni egy új megállóhelyet, meg kell nézni, hogy az megközelíthető-e, vagy a jármű a nagy semmiben tenné le az utasokat. Olyan értekezleteket is tartunk már, amelyeken a buszos kollégák szintén elmondhatják a véleményüket. Ennek köszönhetően több problémát is megoldottunk. Volt olyan megálló, amelyet egy méterrel előrébb helyeztünk el, mert az a visszajelzés érkezett, hogy így nemcsak a busz áll be könnyebben, hanem a le- és felszállás is egyszerűbb. Mondhatják persze, hogy mindössze egyetlen méter a változás, mégis sokak mindennapját sikerült megkönnyítenünk.”
Fontos persze az ellenőrzés is: megnézni, hogy a forgalomtechnikai megoldások csakugyan olyanok-e, mint amilyennek tervezték. A kollégák ekkor ismét terepbejárást tartanak, miközben gyűjtik és feldolgozzák a beérkező észrevételeket.
„A cégek többsége fizet azért, hogy megismerje az ügyfelei véleményét, hozzánk bezzeg ingyen özönlenek az észrevételek – mondják egyöntetűen. – Közöttük számos kritikai észrevételt találni, de egyiket sem toljuk félre, fontos viszont, hogy valós problémáról legyen szó. A kollégákkal tréfálkozva azt szoktuk mondani, ha valakit megkérdeznek, hol legyen a megálló, biztosan azt feleli: ne előttem, de közel hozzám. Ez is mutatja, mennyire izgalmas feladat a miénk. Még akkor is, ha közben úgy érezzük, hogy a csatornák szeretnek pénteken beszakadni; főleg délután, amikor más már kikapcsolja a számítógépét…”
…hirtelen megszólal az íróasztalon a telefon.
Tizenhárom plusz egy: Bernát mackó is terepre megy
A Forgalmi Technológia a Forgalomszervezés részeként a BKK Mobilitásmenedzsment Igazgatóságához tartozik. Összesen tizenhárman dolgoznak a szakterületen, a feladatok és hatáskörök kőbe vésettnek tekinthetők, mindegyik fővárosi kerületnek megvan a maga felelőse. Az irodában helyet kapott még valaki, aki csendben, meghúzódva üldögél, és mindenkin rajta tartja a szemét. Vele együtt tizennégyen vannak az irodában.
„Ő itt Bernát, a mackó – mutatják be a munkatársak a barna plüssmacit. – Tréfásan mondjuk mindig, hogy ő helyettesít minket, ha szabadságon vagyunk. Néha visszük magunkkal terepbejárásra is. Olyankor kicsit furcsán néznek ránk, pedig mi csak bevonjuk a BKK kabalamackóját a munkába.”