Gyalogosbarát városok

 Barcelona

Barcelonában a levegő károsanyag-tartalma rendszeresen meghaladta a törvényi határértékeket, emiatt az Európai Bizottság 2019 márciusában felelőségre is vonta Spanyolországot. Részben ennek a problémának a megoldására Barcelona előtérbe helyezte a gyalogos és más fenntartható közlekedési módokat. A 2020-ban kialakult világjárvány okozta forgalomcsökkenést is kihasználva olyan intézkedéseket hoztak, amelyek javítják a gyaloglás feltételeit a városban:

  • Barcelona egy forgalmas útjának közterületeit újraosztották, kiszélesítették a járdát 4 méterrel, kerékpársávot és elválasztott buszsávot alakítottak ki, valamint 30 km/órára csökkentették a sebességkorlátozást;
  • az „Obrim Carrers” (Megnyitjuk az utcát)  programban hétvégéken két forgalmas utcát lezárnak az autóforgalom elől és átadják a teret a gyalogosoknak;
  • továbbá folyamatosan bővítik a 2016-ban indított úgynevezett szuperblokk programot, amely 2030-ig további 21 utca javítaná az átmenő autóforgalom kizárásával, árnyékot adó növényzet telepítésével és a zöldfelületek általános bővítésével. A szuperblokkokról itt olvashatsz részletesebben.

Turisták Barcelona egyik felkapott részén

Bécs

A bécsiek utazásaik 28 százalékát gyalog teszik meg, és a szabadidős gyaloglás is népszerű Bécsben és környékén. Bécs önkormányzata aktív szemléletformáló tevékenységet végez a gyaloglás arányának további növelésére, ehhez többek között az alábbi eszközöket sorakoztatják fel:

  • kiadtak egy gyalogos térképet, amely a gyalogosbarát infrastruktúrán kívül egyéb kényelmi funkciókat is megmutat,
  • gyalogos applikációt fejlesztettek útvonaltervezővel és gyaloglásra buzdító játékokkal (gamification),
  • kizárólag a gyaloglással és kerékpározással foglalkozó mobilitási ügynökséget hoztak létre, amely közös sétákat szervez, gyalogos útvonalakat jelöl ki a városban, szemléletformáló programokat tart az iskolákban.

Bécs különböző infastrukturális beavatkozásokkal is javítja a városban a gyaloglás feltételeit, például forgalomcsillapítási intézkedéseket vezetnek be az iskolák környékén vagy találkozási zónákat jelölnek ki, ahol valamennyi közlekedési mód egyaránt megfér egymás mellett. 

Egy bécsi utcáról készült felvétel

Ljubljana

Ljubljanában 2007-ben két belvárosi közterület felújítási projektjével kezdődött meg a gyalogosbarát városfejlesztés, amelynek következtében mára 10 hektárnyi autóforgalomtól elzárt gyalogos és kerékpáros terület alakult ki az autóforgalom kizárásával, amelyen 2007 óta 620 százalékkal nőtt meg a gyalogos forgalom mértéke.

Az autós forgalom kizárását a közösségi közlekedési szolgáltatás és gyalogos feltételek javítása kísérte:

  • felszíni autóparkolóhelyeket szüntettek meg, amelyek helyén közösségi terek jelentek meg, egy központi mélygarázst létesítettek, amelyben a gyalogos zóna lakosainak is tartanak fenn parkolóhelyeket,
  • a gyalogos zónában 5-6 fő egyidejű szállítására alkalmas elektromos hajtású, igényvezérelt és ingyenes közlekedési szolgáltatást biztosítanak a mozgásukban korlátozottak számára,
  • a gyalogos kapcsolatok javítására a hídfelújítások mellett gyalogos és kerékpáros hidakat létesítettek a városban és közösségi tereket alakítottak ki a várost átszelő Ljubljanica folyó partján,
  • a város addigi egyik legforgalmasabb utcájának középső szakaszát a gyalog és kerékpárral közlekedők, illetve a városi buszok kizárólagos használatába adták, az intézkedés következtében 70 százalékkal csökkent a levegő koromrészecske tartalma, valamint csökkent az utca zajterhelése is.

Gyalogosok Ljubljana egyik népszerű részén

London

London önkormányzata azt a célt tűzte ki magának, hogy a világ legjobb kerékpáros és gyalogos városává váljon. Ahhoz, hogy ezt a céljukat elérjék, a Transport for London (TfL) közlekedésszervező közreműködésével

  • fejlesztik és karbantartják a város gyalogos infrastruktúráját: a TfL öt éves ciklusban 2,2 milliárd font összegben fektet be az Egészséges Utca programba (a TfL városi élhetőséget javító programja), amely közvetve és közvetlenül a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit hivatott javítani, emellett közlekedésbiztonsági programokat is folytatnak a legvédtelenebb úthasználók védelmében;
  • gyaloglásra terveznek: szintén az Egészséges Utcák megközelítésre alapozva részletes tervezési útmutatót, elemzési és értékelési eszközöket készítettek;
  • a kulturális változás érdekében aktív szemléletformálást végeznek iskolákban és óvodákban az aktív és fenntartható közlekedés népszerűsítésére, kiterjedt gyalogos hálózatot tartanak fent, a hálózat hét fő vonalának bejárását táblázással és térképekkel is segítik, negyedévente pedig a gyaloglás népszerűsítésében érdekelt szervezetekkel, civilekkel együtt összehívják a London Walking Forumot.

London, a háttérben néhány busz és gyalogosok