Az M3-as metró felújításához kapcsolódó forgalmi változások Dél-Pesten

Ahogy arról a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatást adott, az M3-as metró felújítása és pótlása a déli szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között folytatódik  2019. április 6-tól. Az ezt megelőző egy hétben a teljes vonalon, Újpest-központ és Kőbánya-Kispest között jár a metró. A felújítással kapcsolatban minden fontos információ megtalálható a BKK www.bkk.hu/m3felujitas címen elérhető oldalán. A BKK az alábbiakban összefoglalta az ehhez kapcsolódó forgalmi változásokat.

Április 6-án kezdődik a metrópótlás Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között

Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között 2019. április 6-án kezdődik az M3-as metró pótlása, és azzal párhuzamosan – a zavartalan és gördülékeny metrópótlás támogatása érdekében – megváltozik Dél-Pesten a felszíni közlekedési rend is. Az észak-pesti pótlás befejeződésével a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ most a Dél-Pesten élők és az ott közlekedők türelmét kéri a felújítás idejére. Ahogy a BKK korábban már közölte, a felújítási ideje alatt a metró egész nap Újpest-központ és a Nagyvárad tér között jár majd, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között pedig korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált metrópótló buszok közlekednek csúcsidőben 45 másodpercenként indulva. A metrópótló buszok mellett új buszjáratok is segítik majd a közlekedést, amelyek már április 3-án forgalomba állnak, hogy a fővárosban utazók mielőbb kirpóbálhassák azokat; emellett a szokásosnál sűrűbben indul majd több, az érintett környéken közlekedő buszjárat, hozzájárulva a metrópótlás gördülékenységéhez. Egyes InterCity és gyorsvonatok Budapest-bérlettel felár megfizetése nélkül vehetők majd igénybe, továbbá számos elővárosi Volánbusz járat munkanapokon reggel a Nagyvárad teret érintve közlekedik. A metrópótlással kapcsolatban minden fontos információ elérhető a BKK www.bkk.hu/m3felujitas címen elérhető oldalán. A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV mindent megtett – és a rekonstrukció ideje alatt is elkövet – a megszokottnál nehezebb közlekedési körülmények enyhítésére. Azonban fontos tudni: akár a pótlóbuszt választják, akár valamely alternatív, elkerülő útvonalon közlekednek, utazási idejük mintegy 10-15 perccel növekedni fog.

Az M3-as metró déli vonalszakaszának felújítása alatt az Üllői úton rendkívül gyakran, csúcsidőben 45 másodpercenként indulnak metrópótló buszok, melyek haladását buszsáv, valamint kedvező jelzőlámpa-program teszi majd gyorsabbá. A reggeli csúcsidőszakban egyes pótlóbuszok M3E jelzéssel a Határ úttól indulnak majd, a Népliget érintése nélkül, az Üllői úti felüljárón át. A metrópótló buszok mellett új buszjáratok segítik a közvetlen eljutást a Havanna-lakótelep, a Gloriett-telep, Pestszentimre és Gyál, valamint a repülőtér felől a Nagyvárad tér metróállomáshoz, továbbá a Szentlőrinci úti lakótelep és Pesterzsébet felől a Boráros térre. Ezen új járatok közül a 194M, a 223M és a 254M autóbusz már április 3-tól, szerdától forgalomba áll, hogy a fővárosban utazók kipróbálhassák az új vonalakat:

  • Új gyorsjárat indul a Gloriett-telep és a Havanna-lakótelep felől a metró ideiglenes végállomásához, a Nagyvárad térre 194M jelzéssel. (Április 3-tól 5-ig az új buszjárat csak a Határ útig közlekedik.)
  • Az Alacskai úti lakótelep, illetve Pestszentimre felől közlekedő autóbusz 254M jelzéssel meghosszabbított útvonalon szintén a Nagyvárad térig jár majd.
  • A Pesterzsébet felől a Soroksári úton a Nagykörút felé tartó buszjáratok közlekedését a BKK megerősíti: jelentősen sűríti a 23-as buszcsalád gyorsjáratait, továbbá a Szentlőrinci úti lakótelep felől közvetlen gyorsjárat indul 223M jelzéssel a Boráros térre.
  • A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, valamint a Gyömrői út és környezete közvetlen metrókapcsolatának megőrzése érdekében a 200E buszjárat útvonalát a BKK meghosszabbítja a Nagyvárad térig.
  • Rákoskeresztúr és Rákoscsaba felől 161E jelzéssel új járat indul az Örs vezér tere felé, ez a buszjárat az M2-es metró elérésével nyújt alternatívát a belváros felé.
  • A kőbányai Újhegyi lakótelep felől az Örs vezér tere felé közlekedő 85E busz sűrűbben indul majd.
  • Sűrűbben jár továbbá többek között a belvárost elérő 2-es villamos és a 99-es busz is.

Az elővárosi szolgáltatók is segítik a metrópótlást:

  • A Volánbusz a Gyál felől a Határ út metróállomás felé közlekedő járatok közül a 84E, a 94E és a 294E buszok közlekedési rendjét úgy módosítja, hogy azok munkanapokon a hajnali óráktól kezdve egészen 8 óráig 84M, 94M, illetve 294M jelzéssel a Gyáli úton át elérik a metró ideiglenes végállomását, a Nagyvárad teret. A 89E járat változatlanul a Határ útig közlekedik.
  • A Soroksári úton, valamint a Nagykőrösi úton közlekedő dél-pesti elővárosi Volánbusz-járatok a reggeli csúcsidőszakban Népliget felé a Nagyvárad teret is érintik.
  • A Budapest-bérlettel rendelkezők a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest, illetve Ferihegy vasútállomás között közlekedő InterCity és gyorsvonatokat az egyébként szükséges felár megfizetése nélkül vehetik igénybe a fővárosi szakaszon. Akik Budapest elővárosai felől érkeznek vonattal, és a belvárosba szeretnének eljutni, érdemes Kőbánya-Kispesttől Zugló vasútállomás vagy a Nyugati pályaudvar felé továbbutazni a metrópótló buszra átszállás helyett.

A rekonstrukció első hétvégéjén, április 6-án és 7-én a metró Újpest és a Nagyvárad tér között közlekedik; a metrópótló busz a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között jár. A további hétvégi metrópótlási rendről a BKK később ad részletes tájékoztatást.

A metrópótlással kapcsolatban minden fontos információ elérhető a BKK www.bkk.hu/m3felujitas címen elérhető oldalán a „Forgalmi információk” és az „Interaktív térkép” menüpont alatt, melyek az érintett dél-pesti lakóövezetekre lebontva mutatják be az M3-as metróvonal április 6-án, szombaton induló pótlásával párhuzamosan megváltozó közlekedési rendet, a felszíni vonalakon bevezetendő változásokat, és azokat az utazási ajánlatokat, amelyek elősegítik, hogy a metrópótlás ideje alatt az érintett utasok minél gyorsabban eljuthassanak úti céljukhoz. A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV mindent megtett – és a rekonstrukció ideje alatt is elkövet – a megszokottnál nehezebb közlekedési körülmények enyhítésére, azonban fontos tudni: akár a pótlóbuszt választják, akár valamely alternatív, elkerülő útvonalon közlekednek, utazási idejük mintegy 10-15 perccel növekedni fog.

A KöKi és a Nagyvárad tér közötti metrópótlás számokban

Az M3-as metró déli szakaszának pótlása idején Budapesten 80 autóbusszal több közlekedik, mint amikor nem szükséges pótolni a metrót; ebből több, mint 50 autóbusz a metrópótló vonalon jár majd. A metrópótló autóbuszok igen sűrűn, csúcsidőszakban 45 másodpercenként indulnak, ami munkanapon több, mint 1600 járatindulást jelent. 3 mobil forgalomirányító egység a helyszínen segíti a fővárosi forgalomirányító központ munkáját. Közel 10 kilométer hosszon kijelölt buszsáv segíti majd a metrópótló autóbuszok zavartalan közlekedését, ehhez kivitelezés során közel 150 piktogram kerül fel az érintett utakra. Egyedi forgalomtechnika valósul meg több mint 10 fővárosi csomópontban, és közel 50 kereszteződésben újrahangolják a közlekedési lámpák beállítását.

Budapest, 2019. március 28.

Budapesti Közlekedési Központ