Mikromobilitási pontok – Mobi-pontok

A mikromobilitási pontokat – más néven Mobi-pontokat – azért hoztuk létre, hogy rendezetten tudd felvenni és leadni a megosztott rollereket (Bird, Tier, Lime és Whoosh). Általános szabály, hogy jelenleg még ott tudsz felvenni vagy leadni megosztott rollereket, ahol azt az adott szolgáltató applikációja jelöli, ami adott esetben eltérhet a kijelölt Mobi-pontok helyétől. Cél, hogy a közeljövőben az applikációkban látható felvevő- és leadóhelyek már mindenhol a kijelölt Mobi-pontokon legyenek.

A Mobi-pontok elemei: a tábla, a támasz és a zöld felfestés, amelyek közül legalább az egyik mindig jelen van.

 

Az egyik Mobi-pontról készült fotó

 

Saját kerékpárodat vagy rolleredet már most is leparkolhatod a Mobi-pontokon, kivéve az I. és a II. kerületben. Robogót vagy motort azonban tilos a Mobi-pontokon parkolni.

Jelenleg a MOL Bubi bringákat kizárólag a már megszokott MOL Bubi totemoszloppal jelzett és a MOL Bubi applikációban is jelölt gyűjtőállomásokon veheted fel és teheted le. Néhány Mobi-pontot közvetlenül a MOL Bubi gyűjtőállomások mellett alakítottunk (és alakítunk) ki, azonban ezeken is a MOL Bubi totemoszlopok jelzik a gyűjtőállomás helyét. Ilyen kialakítás látható például a VIII. kerületi Bródy Sándor utcában.

 

Egy másik Mobi-pontról készült fotó, a háttérben egy MOL Bubival haladó személlyel

 

A Mobi-pontok előnyei

A Mobi-pontokat a belvárosi környezetben 1-2 perc sétával elérheted, könnyen felismerheted az oszlopra elhelyezett logó és a parkoló körül felfestett zöld jelölésnek köszönhetően. A Mobi-pontok kialakításánál fontos szempont volt, hogy a főbb forgalomvonzó létesítményekhez (közintézmények, kereskedelmi egységek stb.), valamint a közösségi közlekedési megállókhoz a lehető legközelebb helyezkedjenek el. Elhelyezkedésüknek köszönhetően tehát segítik a rugalmas, kombinált közlekedést is.

A sűrű, hálózatos kialakításuknak köszönhető, hogy könnyen, gyorsan és rugalmasan veheted igénybe a mikromobilitási szolgáltatásokat a városban úgy, hogy a közterületek is rendezettek maradnak.

A Mobi-pontok kialakításánál kiemelt szempont, hogy azok ne akadályozzák senki, de főleg az idősek, a babakocsival közlekedők, a mozgásukban korlátozottak, valamint a gyengénlátók közlekedését. Ezzel kapcsolatban folyamatosan egyeztetünk az érintett szervezetekkel is.

A Mobi-pontok helyigénye átlagosan egy gépjárműparkoló nagysága, vagyis egyetlen Mobi-pont egyszerre több ember közlekedését segíti. A nemzetközi tapasztalatok alapján egy-egy gépjármű-parkolónyi helyen körülbelül 50 utazás történik a megosztott kerékpárokkal egy nap alatt. Szeretnénk, hogy a jövőben – nagyobb kapacitási igény esetén – a Mobi-pontokat rugalmasan bővíthessük.

 

A megosztott mikromobilitás szabályozása

Az együttműködésben részt vevő önkormányzatok (egyelőre a belső kerületek és a Főváros) hatósági szerződéseket köthetnek a kerékpár- és rollermegosztó szolgáltatókkal, amelyekben rendezik a mikromobilitási pontok használatának feltételeit. Járművenként havi 500-800 forintos alapdíjat fizethetnek majd a közösségi parkolók igénybevételéért, a forgalmasabb területeken ezt maximum 2-3-szoros szorzó terhelheti. Önkormányzati döntés alapján a különböző feltételek vállalása és teljesítése esetén kedvezményeket kaphatnak (például a zéróemissziós logisztika vagy a kiterjedt adatszolgáltatás a közlekedésszervező felé).

Budapest külső kerületeiben az illetékes önkormányzat döntése alapján engedélyezhető a megosztott kerékpárok és rollerek szabadon letehető rendszerű használata, de igény esetén külső kerületközpontokban is lehet majd mikromobilitási pontokra korlátozni az ilyen járművek parkolását.

A szabályozás 2022. június 1-jén lépett hatályba.

 

Így használd helyesen a Mobi-pontot

 

A Mobi-pontok elhelyezkedése

Kattints a térképre, és nézd meg nagyobb méretben!

Koppints a képre a nagyobb méretért

 

A Mobi-pontok menedzselése, ellenőrzése és a Mobi-pontokkal kapcsolatos észrevételek kezelése

Bár a rollerekkel kapcsolatos szabályozás megalkotása kormányzati szinten továbbra is várat magára, (és közlekedésszervezőként a BKK-nak sincs erre jogi felhatalmazása), a BKK fővárosi szinten egységes megoldást talált a rollerparkolás szabályozására. A Fővárosi Önkormányzat a BKK közreműködésével számos egyeztető fórumot szervezett, majd ezek eredményeként a fővárosira egy egységes szabályozást készített és egy együttműködési megállapodást hívott életre, amelyet az érintett kerületi önkormányzatok önkéntesen csatlakozhatnak, és amelyet eddig az I., a II., a III., az V., a VI., a VII., a VIII., a IX., a XI., a XIII., a XIV. és a XX. kerület már alá is írt. A szabáyozás ide koppintva olvasható.

A megállapodás alapján a megosztott elektromos rollerek parkolását Budapesten az egyes önkormányzatok külön-külön, de azonos elvek mentén, közterülethasználati alapon szabályozzák. Ez azt jelenti, hogy az e-roller-szolgáltatók közterületet bérelnek az önkormányzattól és a kijelölt területeken meghatározott számú rollert helyezhetnek ki. Valamennyi Mobi-pont esetén a közterülettulajdonos önkormányzat jár el hatóságként – ez a nem fővárosi tulajdonú közterületek esetében a kerületi önkormányzatokat jelenti.

A nemzetközi gyakorlattól eltérően a legtöbb budapesti önkormányzat (köztük a Fővárosi Önkormányzat) engedélyezte a magánkerékpárok díjmentes parkolását a Mobi-pontokon, azonban fontos kiemelni, hogy szerződéses viszonyban az önkormányzatok csak a számukra közterülethasználati díjat fizető elektromosroller-szolgáltatókkal állnak. Ezért, míg számukra kötelesek kapacitást biztosítani, a magánkerékpárok számára ilyen kötelezettség nincs; a BKK azonban azt javasolta minden önkormányzatnak – akik el is fogadták ezt –, hogy tegye lehetővé. 

 

Szankcionálható-e egy szolgáltató, ha egy adott Mobi-ponton egyszerre túl sok roller található?

A jelenlegi szabályozási rendszer nem Mobi-pontonként, hanem nagyobb, több Mobi-pontot tartalmazó zónákra határoz meg maximális értéket. Így a szolgáltatók a zónákban található rollerek száma alapján szankcionálhatók. A BKK folyamatosan felhívja a szolgáltatók figyelmét a Mobi-pontok rendezett használatára.

Szankcionálható-e egy szolgáltató, ha a megosztott rollerek elfoglalják a „magánkerékpárok részére fenntartott” területet?

A kerületekkel kötött megállapodás értelmében (amelyekről bővebben itt olvashatsz) a Mobi-pont egész területét jogszerűen használják a szolgáltatók a közterülethasználati díj megfizetésének fejében. A BKK folyamatosan felhívja a szolgáltatók figyelmét, hogy lehetőleg a megosztott rollereket a piktogrammal kijelölt részre helyezzék el.

Hova fordulhatsz, ha panaszod, észrevételed van?

  • Stratégiai tervezéssel és szolgáltatásfejlesztéssel kapcsolatos kérdés, észrevétel esetén keresd a BKK-t. Ügyfélszolgálatunkat online bejelentőfelületünkön, a +36 1 3255 255 telefonszámon, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címen éred el. 
  • A rollerhasználathoz kötődő bármilyen, a jármű fizikai állapotát, működését, a kapcsolódó mobilalkalmazást érintő észrevétel esetén keresd az adott szolgáltatót.
  • Mobi-ponthoz kapcsolódó, állapotra, elhelyezkedésre stb. vonatkozó észrevételed esetén keresd az adott kerületi önkormányzatot vagy BKK-t online bejelentőfelületünkön, a +36 1 3255 255 telefonszámon, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címen. A BKK csak abban az esetben tud ügyedben eljárni, ha az adott Mobi-pont a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő helyszínen – jellemzően a főutak, főbb közterek mentén – van.