A Mobi-pontokat azért hoztuk létre, hogy rendezetten tudd felvenni és leadni a megosztott mikromobilitási szolgáltatók (a Tier és a Lime) eszközeit. Általános szabály, hogy jelenleg még ott tudsz felvenni vagy leadni megosztott rollereket, ahol azt az adott szolgáltató applikációja jelöli, ami adott esetben eltérhet a kijelölt Mobi-pontok helyétől.
A Mobi-pontok kialakítását a közterület-tulajdonos önkormányzatok végzik. Ezért a Mobi-pontok arculata nem teljesen egységes, de így is könnyen felismerhetők az alábbi fotón látható jellegzetes elemeikről: a Mobi logót ábrázoló tábla, az U-alakú kerékpártámaszok és a zöld burkolati jelek, amelyek közül legalább az egyik az összes Mobi-ponton megtalálható.
A Mobi-pontokon saját kerékpárodat vagy rolleredet is leparkolhatod, kivéve az I. és a II. kerületben. Robogót vagy motort azonban tilos a Mobi-pontokon parkolni.
Jelenleg a MOL Bubi kerékpárokat kizárólag a már megszokott MOL Bubi totemoszloppal jelzett és a MOL Bubi applikációban is jelölt gyűjtőállomásokon veheted fel és teheted le. Néhány Mobi-pontot közvetlenül a MOL Bubi gyűjtőállomások mellett alakítottunk (és alakítunk) ki, azonban ezeken is a MOL Bubi totemoszlopok jelzik a gyűjtőállomás helyét. Ilyen kialakítás látható például a VIII. kerületi Bródy Sándor utcában.
A Mobi-pontok előnyei
A Mobi-pontokat a belvárosi környezetben 1-2 perc sétával elérheted, könnyen felismerheted az oszlopra elhelyezett logó és a parkoló körül felfestett zöld jelölésnek köszönhetően. A Mobi-pontok kialakításánál elsődleges szempont, hogy a forgalmas közintézményekhez, kereskedelmi egységekhez, valamint a közösségi közlekedési megállókhoz a lehető legközelebb helyezkedjenek el, ezzel is segítve a rugalmas, kombinált közlekedést.
A Mobi-pontok sűrű, hálózatos kialakításának köszönhető, hogy könnyen, gyorsan és rugalmasan veheted igénybe a megosztott mikromobilitási szolgáltatásokat a városban úgy, hogy a közterületek is rendezettek maradnak.
A Mobi-pontok kialakításánál kiemelt szempont, hogy azok ne akadályozzák senki, de főleg az idősek, a babakocsival közlekedők, a mozgásukban korlátozottak, valamint a gyengénlátók közlekedését. Ezzel kapcsolatban a BKK folyamatosan egyeztet az érintett szervezetekkel is.
A Mobi-pontok helyigénye átlagosan egy-egy autóparkolóhely, de egyetlen Mobi-ponton akár 10 megosztott eszköz is parkolhat egyidőben, ezért azonos nagyságú közterület használatával így sokkal több ember közlekedése biztosítható. A budapesti és a nemzetközi tapasztalatok alapján egy-egy autóparkolónyi helyen körülbelül 100 utazás indul és/vagy végződik a megosztott eszközökkel egy-egy nap alatt.
A megosztott mikromobilitás szabályozása
Az együttműködésben részt vevő önkormányzatok (egyelőre a belső kerületek és a Főváros) hatósági szerződéseket köthetnek a kerékpár- és rollermegosztó szolgáltatókkal, amelyekben - többek között - rendezik a Mobi-pontok használatának feltételeit. A szolgáltatók rendszerint járművenként számolt havi alapdíjat fizetnek a közösségi parkolóhelyek igénybevételéért; a forgalmasabb területeken ezt maximum 2-3-szoros szorzó terhelheti. Önkormányzati döntés alapján a különböző feltételek vállalása és teljesítése esetén kedvezményeket kaphatnak (például a zéróemissziós logisztika, adatszolgáltatás a közlekedésszervező felé, roller- helyett kerékpármegosztás).
Budapest külső kerületeiben az illetékes önkormányzat döntése alapján engedélyezhető a megosztott kerékpárok és rollerek szabadon letehető rendszerű használata, de igény esetén külső kerületközpontokban is lehet Mobi-pontokra korlátozni az ilyen járművek parkolását.
A szabályozás első változata 2022. június 1-jén lépett hatályba.
Így használd helyesen a Mobi-pontot
A Mobi-pontok elhelyezkedése
Kattints a térképre, és nézd meg nagyobb méretben!

A Mobi-pontok menedzselése, ellenőrzése és a Mobi-pontokkal kapcsolatos észrevételek kezelése
Bár a rollerekre vonatkozó közlekedési szabályok megalkotása kormányzati szinten továbbra is várat magára, (közlekedésszervezőként a BKK-nak nincs erre jogi felhatalmazása), a BKK fővárosi szinten egységes szabályozást dolgozott ki a rollerek parkolására. A Fővárosi Önkormányzat a BKK közreműködésével számos egyeztető fórumot szervezett, majd ezek eredményeként egy egységes szabályozást készített és egy együttműködési megállapodást hívott életre, amelyet az érintett kerületi önkormányzatok önkéntesen csatlakozhatnak. Ezt az I., a II., a III., az V., a VI., a VII., a VIII., a IX., a XI., a XIII., a XIV. és a XX. kerület már aláírta. A szabályozás ide kattintva olvasható.
A megállapodás alapján a megosztott elektromos rollerek parkolását Budapesten az egyes önkormányzatok külön-külön, de azonos elvek mentén, közterülethasználati alapon szabályozzák. Ez azt jelenti, hogy a megosztott e-roller-szolgáltatók közterületet bérelnek az önkormányzattól és a kijelölt területeken meghatározott számú rollert helyezhetnek ki. Valamennyi Mobi-pont esetén a közterület-tulajdonos önkormányzat jár el hatóságként.Ez a nem fővárosi tulajdonú közterületek esetében a kerületi önkormányzatokat jelenti.
A BKK javaslatára a legtöbb budapesti önkormányzat (köztük a Fővárosi Önkormányzat) engedélyezte és megfelelő kialakítású Mobi-pontokkal lehetővé tette a magánkerékpárok díjmentes parkolását is a Mobi-pontokon. Ugyanakkor ki kell emelni, hogy szerződéses viszonyban az önkormányzatok csak a számukra közterülethasználati díjat fizető megosztott e-roller-szolgáltatókkal állnak. Ezért, míg számukra kötelesek kapacitást biztosítani, a magánkerékpárok számára ilyen kötelezettség nincsen.
Szankcionálható-e egy szolgáltató, ha egy adott Mobi-ponton egyszerre túl sok roller található?
A jelenlegi szabályozási rendszer nem Mobi-pontonként, hanem nagyobb, több Mobi-pontot tartalmazó zónákra határoz meg maximális értéket. Így a szolgáltatók a zónákban található rollerek száma alapján szankcionálhatók. A BKK folyamatosan felhívja a szolgáltatók figyelmét a Mobi-pontok rendezett használatára.
Szankcionálható-e egy szolgáltató, ha a megosztott rollerek elfoglalják a „magánkerékpárok részére fenntartott” területet?
A kerületekkel kötött megállapodás értelmében (amelyekről bővebben itt olvashatsz) a Mobi-pont egész területét jogszerűen használják a szolgáltatók a közterülethasználati díj megfizetésének fejében. A BKK folyamatosan felhívja a szolgáltatók figyelmét, hogy lehetőleg a megosztott rollereket a piktogrammal kijelölt részre helyezzék el.
Hova fordulhatsz, ha panaszod, észrevételed van?
- Stratégiai tervezéssel és szolgáltatásfejlesztéssel kapcsolatos kérdés, észrevétel esetén keresd a BKK-t. Ügyfélszolgálatunkat online bejelentőfelületünkön, a +36 1 3255 255 telefonszámon, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címen éred el.
- A rollerhasználathoz kötődő bármilyen, a jármű fizikai állapotát, működését, a kapcsolódó mobilalkalmazást érintő észrevétel esetén keresd az adott szolgáltatót.
- Mobi-ponthoz kapcsolódó, állapotra, elhelyezkedésre stb. vonatkozó észrevételed esetén keresd az adott kerületi önkormányzatot vagy BKK-t online bejelentőfelületünkön, a +36 1 3255 255 telefonszámon, vagy a bkkbkk.hu e-mail-címen. A BKK csak abban az esetben tud ügyedben eljárni, ha az adott Mobi-pont a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő helyszínen – jellemzően a főutak, főbb közterek mentén – van.