A Budapesti Közlekedési Központ 2015-ben európai uniós források felhasználásával olyan modellt hozott létre, amely nyilvános és folyamatosan karbantartott adatokat tartalmaz a teljes fővárosi közlekedésről. Ezek a friss forgalomszámlálási információk és statisztikák a Budapesten zajló közlekedésfejlesztési projekteket segítik, azokhoz nyújtanak egységes, reprezentatív adatokat.
Ez az Egységes Forgalmi Modell ma már nagy segítség a beruházások előkészítésekor, az előzetes megvalósíthatósági vizsgálatok során.
Hogyan zajlott a forgalmi modellezés 2015 előtt?
Korábban szinte minden tervezőcég különböző, saját készítésű forgalmi modelleket használt a munkájához. Ebből adódóan az európai uniós és más külső forrásból megvalósuló közlekedésfejlesztési beruházások eltérő eredményeket mutattak.
Egységes alapokon
Az Egységes Forgalmi Modell létrehozásával és használatával mindez megváltozott. Ma már
- a fejlesztési projektek módszertana egységes, áttekinthető, szakmailag stabil alapokon áll;
- frissek a fejlesztésekhez szükséges becsült utasforgalomi adatok;
- a költség-haszon elemzések hiteles adatokra támaszkodnak;
- a forgalmi alapadatok – a korábbi gyakorlattól eltérően – nagyobb nyilvánosságot kapnak.
Csak így valósulhat meg olyan beruházás, amely a főváros és az agglomeráció szempontjából költséghatékony, megtérülését tekintve pedig a legelőnyösebb választás.