A főváros úthálózatán több száz forgalomszámláló eszköz – útpályába épített hurokdetektorok és forgalomszámláló kamerák – folyamatosan méri a közúti adatokat. A mérőműszerek által feldolgozott adatokat minden héten hétfőtől péntekig mérőműszerenként, naponként összegezzük, majd átlagoljuk. Az így kapott adatokat kétféle bázisértékhez is viszonyítjuk. Az egyik bázisérték a koronavírus-járvány előtti – jellemzően a 2019-es munkanapi – áthaladások számához viszonyítjuk (alsó diagram). Ezáltal a járvány okozta hatásokat is figyelemmel tudjuk kísérni. A másik bázisérték 2023 januárjától kezdődően már nemcsak a pandémiát megelőző időszak, hanem mindig az előző év tanítási időszakának munkanapi átlaga (felső diagram). |
Adatok forrása | Budapest Közút Zrt. | Adatok elérhetősége | 2020. márciustól |
Adatok feldolgozása | BKK Zrt. | Adatok bontása | heti |
Mérőműszer | Közúti hurokdetektorok és forgalomszámláló kamerák |
További adatok betöltéséhez állítsd át a fejlécben található szűrőket, melyek használatáról itt olvashatsz!
► Közúti forgalom – mindig a megelőző év átlagos tanítási munkanapi áthaladószámokhoz viszonyítva
Közúti forgalom – mindig a megelőző év átlagos tanítási munkanapi áthaladószámokhoz viszonyítva
Mérőhelyszínek
A fenti diagram adataihoz figyelembe vett mérőhelyszínek reprezentatív módon lettek kiválasztva az elérhető helyszínek közül, azaz különböző típusú és funkciójú útszakaszokat tartalmaznak (pl. bevezető utak, hidak, rakpartok, belvárosi és külvárosi szakaszok stb.), valamint területi eloszlásuk is egyenletes.
Ezek a mérőpontok napi több mint félmillió áthaladást rögzítenek összesen, ezáltal kellő megbízhatósággal következtethetünk a budapesti közúti forgalom alakulására.
Még több adat
A BKK adatelemzői egész évben gyűjtik és kiértékelik a fővárosi forgalommal kapcsolatos valamennyi közlekedési ágazat – aktív, egyéni, közösségi közlekedés – adatait. Ezek segítségével működtetjük és szervezzük a fővárosi közlekedés rendszerét. Az adatelemzésnek köszönhetően felelősen dönthetünk fejlesztéseinkről és a közlekedést érintő változtatásokról, ami segít a szolgáltatási színvonal folyamatos fejlesztéséhez.
Akkor dönthetünk megalapozottan a különböző beavatkozásokról, mint például egy járat sűrűbb közlekedésről, menetrendi változásokról vagy hálózati módosításokról, ha minél több forgalmi adat áll a rendelkezésünkre.
Egy-egy bevezetett változás, fejlesztés után is folyamatosan figyelemmel kísérjük a hatásokat, hogy dönteni tudjunk az esetleges korrekciók elvégzéséről.
Kíváncsi vagy, hogyan gyűjtjük a forgalmi adatokat? Olvasd el blogunkban!
Még több adatra vagy kíváncsi? A közösségi közlekedés, a kerékpáros közlekedés és a közúti közlekedés forgalmi adataiból készített elemzésekről, érdekességekről a rendszeresen megjelenő közlekedési riportjainkban, a kimondottan a kerékpáros közlekedésről és a MOL Bubi adatairól a kerékpáros riportjainkban olvashatsz!