Fejlesztőknek

A BKK egyik alapvető célja, hogy minél többen vegyék igénybe elégedetten a fővárosi közösségi közlekedést. Ezért a hiteles statikus menetrendi adatbázist – Budapest történetében elsőként – elérhetővé tesszük programozók, fejlesztők részére az elmúlt években nemzetközi sztenderddé vált GTFS-formátumban. 

Közlekedésszervező cégek százai használják már világszerte a teljesen nyílt GTFS-formátumot, sokan közülük nyilvánosság számára is elérhetővé teszik az adatokat. Ezt követi a BKK is. A menetrendi adatok ismerete lehetővé teszi, hogy bárki meglevő szoftverébe integrálja az adatokat, vagy olyan új szoftvert fejlesszen, amely azokra épül. A rendszeresen frissített adatbázis néhány hónapra előre tartalmaz minden indulási és érkezési adatot a teljes nappali és éjszakai hálózatra vonatkozóan minden ágazatban (busz, trolibusz, villamos, metró, HÉV, hajó), így megjeleníthető a vonalhálózat, valamint minden megálló pontos helye a GPS-koordináták segítségével.

 

 

A GTFS-állományt hetente feltöltjük a Google rendszerére, tehát weben és mobiltelefonon is könnyen elérhetők lesznek az adatok például utazástervezésre vagy a megállóhelyi indulások megjelenítésére.

Hiszünk és bízunk abban, hogy a fejlesztői közösség ihletet kap jobbnál jobb szoftverek fejlesztésére, melyek utasbarátabbá és népszerűbbé teszik a budapesti közösségi közlekedést.

A GTFS-formátumú teljes budapesti közösségi közlekedési menetrendi adatbázis az alábbi helyről tölthető le: https://bkk.hu/gtfs/budapest_gtfs.zip

Az adatbázis utolsó módosításának dátumáról itt tájékozódhatsz.


Kérdések és válaszok

  • Mi az a GTFS?

A GTFS (General Transit Feed Specification) a Google által kifejlesztett, teljesen nyilvános és ingyenes formátum, amely a földrajzi pozíciókat is felhasználó alkalmazásokba beépíthetővé teszi a közösségi közlekedés menetrendi adatbázisait.

  • Milyen sűrűn tölt fel új adatbázist a BKK a honlapjára?

A menetrendek véglegesítése jellemzően havi rendszerességgel történik, de szükség esetén akár hetente is frissítjük az adatbázist. Az adatbázis utolsó módosításának dátumáról itt tájékozódhatsz.

  • Miért tesszük nyilvánossá a menetrendi adatbázist GTFS-formátumban?

A menetrendi adatbázis nyilvános adatokat tartalmaz. A GTFS-formátum lehetővé teszi, hogy ne kelljen többféle formátumba konvertálni az adatokat.

  • Ad-e további segítséget a BKK az adatbázissal kapcsolatban?

Sajnos nem áll rendelkezésünkre ehhez megfelelő erőforrás, a Google azonban részletes angol nyelvű dokumentációt bocsátott ki ezzel kapcsolatban. Ha esetleg nem találnál választ kérdésedre, ajánljuk a Google fejlesztőknek fenntartott levelezőlistáját vagy az egyik legnagyobb, a BKK-tól független magyar fórumrendszer fórumszobáját.

  • Milyen átmeneti változásokat (tereléseket) tartalmaz az adatbázis?

Igyekszünk nyilvánossá tenni minden olyan terelést az adatbázisban is, ami gyakorlatilag lehetséges, azaz a hosszabb távú és/vagy az előre tervezett menetrendi módosításokat. 

Nagyon rövid, váratlan, vagy csak egy-két napra előre látható tereléseket az adatok generálása, valamint amiatt nem publikálunk, mert a Google térképén időigényes a megjelenítésük.

  • Késve jelennek meg a térképen az új megállók. Miért?

A BKK GTFS-állományában azonnal megjelennek a közterületnév-változások vagy az új és áthelyezett megállók, azonban egyes térképszolgáltatóknak hetekre-hónapokra van szüksége új pontok megjelenítésére.

  • Minden mobiltelefonon használhatóak a BKK menetrendi adatai?

Ma már a legtöbb okostelefon alkalmas erre. Az adatok megjelenítésének két módja van: vagy a telefon operációs rendszeréhez alaphelyzetben adott funkcionalitás révén lehet utazást tervezni, vagy külön a BKK adatait feldolgozó applikáció letöltése szükséges. 

  • Hibás adatokat ad az alkalmazás, kihez fordulhatok?

A BKK az adatokat a belső rendszereiből konvertálja, ezért azok referenciának tekinthetők. Apró hibák előfordulhatnak, de azokat folyamatosan javítjuk.

A külső fejlesztők által készített alkalmazások pontosságáért azonban nem tudunk felelősséget vállalni. Kérjük, amennyiben egy harmadik fél által fejlesztett alkalmazásban vélsz hibát felfedezni, fordulj az adott alkalmazás fejlesztőjéhez.
 

  • Melyek a budapesti tömegközlekedési hálózat menetrendi sajátosságai?

A budapesti tömegközlekedési hálózatnak, illetve menetrendnek több sajátossága van, melyeket célszerű a fejlesztésnél figyelembe venni. Az alábbiakban bemutatunk néhány példát:

Az „A” jelű járatok betétjáratok, azaz a főjárat egyik rövidebb szakaszán közlekednek. Az egyik végállomásuk közös, azonban a betétjárat másik végállomása a főjáratnak csak egyik megállója vagy áthaladási pontja. A betétjáratok menetrendje mindig hangolt a főjáratéval, a közös szakaszon egyenletesen követik egymást a járművek, jellemzően mindkét irányban.

Budapesten sok a „körforgalomban”, azaz hurokban közlekedő járat. Ez azt jelenti, hogy a két végállomása között nem azonos útvonalon közlekedik. Például a 276E busz Rákoscsaba-újtelep végállomása. A menetrend tervezésénél ezt az adottságot figyelembe vesszük annak érdekében, hogy az „erős” irányban egyenletes közlekedést biztosítsunk. Ezzel úgynevezett időkiegyenlítő pontok lesznek a hosszú és/vagy a hurokban közlekedő járatok útvonalán. Azonban az időkiegyenlítő pontok nem mindig egyeznek meg a „hivatalos” végállomással. A 276E jó példa: időkiegyenlítő pontja reggel a Rákosliget–Rákoscsaba-újtelep hurok körbejárása előtt (Rákosliget vasútállomás), míg délután a hurok körbejárása után van.

Az éjszakai menetrendben sokszor fordul elő „bevárásos csatlakozás”, ami az utazást és az utazástervezést kiszámíthatóvá teszi. Az erre tervezett idő jellemzően 2-3 perc. Például az átszállási kapcsolatok az Astoriánál.

  • Mik a BKK tervei az adatok fejlesztésével kapcsolatban?

Az adatbázis-formátum fejlesztése.