Holttérnek nevezzük egy adott jármű körül azt a területet, mely a járművezető számára még visszapillantó tükör használatával sem látható be. Holttere minden járműnek van, azonban annak elhelyezkedése és mérete minden járműtípus esetén más és más. A legtöbb jármű esetében jobb és baloldalt a vezető vállától hátrafelé és oldalirányban holttérrel kell számolni: oldalt leginkább a vezető mögött közvetlenül, mivel az itt tartózkodók a visszapillantó tükörben sem láthatók. Emellett a járművek esetén a jármű mögött és előtt is található holttér.
Minél magasabban ül valaki a vezetőülésben, annál inkább megnő a jármű előtti holttér területe, növelve az ütközés vagy elütés kockázatát.
Személygépjárművek esetén általában az első vagy hátsó karosszériaoszlop miatt vannak be nem látható területek, azonban holtteret befolyásolhatja a karosszéria kialakítása, az utastérben utazó személyek, az ott szállított tárgyak, valamint az éppen aktuális forgalmi szituációk is.
Nagyobb gépjárművek esetén a nagyobb raktér vagy utastér is befolyásolja a be nem látható terület méretét és elhelyezkedését, egy-egy tehergépjármű vagy autóbusz holtterében akár egy személygépjármű is „láthatatlan lehet” a járművezető számára.
Hogyan védheted ki a holttér veszélyeit a kormány mögül?
Közlekedj akár kerékpárral, motorral, személygépkocsival, tehergépjárművel vagy autóbusszal, mindig számolnod kell a járműved holtterével. Mivel a holttér minden jármű esetén más és más, amit az utasok száma, a szállított rakomány és a forgalmi szituáció is befolyásolhat, ezért mindig az adott járművet vezető személy felelőssége és feladata, hogy vezetés közben meggyőződjön arról, senki nem tartózkodik a járműve holtterében – sem gépkocsi, sem ember (motorral, kerékpárral vagy anélkül). A gyerekekre különösen ügyelni kell a holttérben, hiszen gyakran nem is látszanak a gépjármű mellett, előtt vagy mögött.
A három legfontosabb teendőd járművezetőként:
- Nem elég csak belenézni a visszapillantó tükörbe irányváltás előtt: sofőrként mindig fordulj el és nézz is el a holttér irányába
- Járművezetőként csak olyan sebességgel kezdj bele egy-egy manőverbe, például sávváltásba vagy kanyarodásba, hogy mindig legyen időd a korrigálásra, ha egy másik jármű hirtelen felbukkan a holttérből.
- Parkolási manővereknél, tolatáskor vagy elinduláskor különösen kerüld a gyors irányváltásokat és a hirtelen nagy sebességet, hiszen ilyen helyzetekben nehezebb kiszámítani a te mozgásodat is és könnyebben kerülhet valaki a járműved holtterébe.
A holttérrel összefüggő ütközések kivédése érdekében a modern gépjárműveket ma már különféle holttérfigyelő és tolatásjelző rendszerekkel szerelik fel, a tehergépkocsik és autóbuszok pedig extra tükrökkel rendelkeznek, amelyeknek köszönhetően a járművek körüli terület szinte teljes mértékben beláthatóvá válik a vezető számára. Azonban továbbra is a gépjárművezető kötelezettsége és felelőssége, hogy mindig az útra és a többi közlekedőre odafigyelve, az útviszonyoknak megfelelően és a szabályokat betartva vezessen, és a modern rendszerek használata ne menjen a figyelem rovására.
Mit tehet a többi közlekedő?
Bár a holttérrel kapcsolatban a felelősség mindig az adott járművet vezető személyt terheli, azonban a többi közlekedő is tehet annak érdekében, hogy csökkenjenek a holttérből adódó konfliktusok. Az alábbi néhány pont megismerésével te is tudatosabban és biztonságosabban közlekedhetsz a városban:
- Kerüld el, hogy egy másik jármű mellett haladj huzamosabb ideig. Különösen kerüld, hogy a vezetőfülke mögötti területen tartózkodj. Inkább lassíts, győződj meg róla, hogy látod a másik autó vezetőjét a tükörben, vagy sorolj be mögé!
- Előzéskor mindig győződj meg arról, hogy végig látható vagy a másik jármű vezetője számára! Csak minimális ideig tartózkodj a másik jármű mellett!
- Sose előzz jobbról!
- Különösen figyelj az indexelő és kanyarodó, sávot váltó járművek melletti elhaladásra! Kiemelten a nagyobb járművek esetén, ahol kanyarodáskor mindkét oldalon megnő a holttér területe. Irányváltó járművet ne előzz vagy ne haladj közvetlenül mellette az irányváltással megegyező oldalon!
- Csak úgy állj meg és úgy mozogj másik jármű közelében, hogy látható legyél annak vezetője számára! Sose állj meg vagy tartózkodj egyik oldalon sem közvetlenül a vezető mögött vagy közvetlenül a másik jármű előtt és mögött!
- Soha ne szaladj át a megállóban álló busz vagy villamos előtt. Soha ne állj közvetlenül nagyméretű jármű elé vagy mögé, hiszen a jármű előtti holttér miatt nem biztos, hogy észrevesz téged a vezető induláskor!
- Mindig vedd figyelembe, hogy annál nehezebben észlel a másik járművezető a holttérben, minél kisebb járművel haladsz. Ha gyalog közlekedsz, ez hatványozottan igaz.
- Mindig keresd a szemkontaktust a többi közlekedővel! Számíts rá, hogy ha te nem látod a másik tekintetét, akkor van rá esély, hogy ő sem lát téged.
Mit tesz a BKK a holttérből adódó konfliktusok minimalizálása érdekében?
A BKK is több eszközzel dolgozik a közlekedés veszélyeinek csökkentéséért és a holttérből adódó konfliktusok minimalizálásáért a fővárosi autóbuszok, trolibuszok vezetői és a többi közlekedő között.
- Járművezetőinket úgy oktatjuk, hogy vezetés közben mindig számoljanak a járművek holtterével és irányváltás előtt hátrafordulással és hátranézéssel) is győződjenek meg arról, hogy a busz holtterében nincs autó, kerékpár, egyéb jármű vagy személy.
- Az elmúlt évek járműbeszerzéseinek köszönhetően mára az összes autóbuszt és szinte valamennyi trolibuszt alacsony padlós járműre cseréltük. Az alacsony padlós járművek egyik előnye a közlekedésbiztonság szempontjából, hogy jelentősen kisebb a jármű előtti holttér. A járművezető így könnyebben veszi észre, ha a jármű előtt tartózkodik valaki.
- A fővárosban közlekedő buszok és trolibuszok bal oldalán és hátulján holttérre figyelmeztető matricákat helyeztünk el a nyugat-európai példákat is figyelembe véve. A matricák célja, hogy emlékeztessék a busz mellett és mögött haladókat, de magukat az autóbuszvezetőket is a holttér veszélyeire.