Tudtad, hogy évente átlagosan csaknem 250 ezer alkalommal kell pótdíjat kiszabnunk? Bár az ügyfeleink többsége becsületesen, a szabályoknak megfelelően veszi igénybe a közösségi közlekedési szolgáltatásokat, sajnos még mindig vannak olyanok, akik pótdíjtartozásokat halmoznak fel.
Tartalom az oldalon
► Általános információk
► Elérhetőségeink pótdíjügyekben
► Pótdíjbefizetési lehetőségek
► A pótdíj befizetése: sárga csekk, átutalás, online fizetés
► Pótdjíasszisztens: emlékeztetünk a fontos határidőkre
► Méltányossági kérelem
Érdemes időben befizetni
Minél később rendezed a pótdíjtartozásodat, annál nagyobb lesz a fizetendő összeg. A fizetést nem lehet megúszni, ráadásul a tartozás összege idővel halmozódik.
Gondoltad volna, hogy az eddigi legnagyobb, egy összegben rendezett pótdíj csaknem hárommillió forint volt? Nem érdemes abban reménykedni, hogy a tartozás elévül: pótdíjazás esetén egyértelműen az a legjobb választás, ha halogatás helyett minél előbb befizeted a pótdíjat.
Pótdíjösszegek és befizetési határidők
A pótdíjbefizetésről minden fontos információt megtalálsz a Mindent a pótdíjról menüpont további oldalain.
Ügyfélszolgálati elérhetőségek pótdíjügyekben
Általános pótdíjügyek (pótdíjbefizetés, kedvezményes pótdíj, bérletbemutatás, ellenőrzéssel kapcsolatos bejelentés) esetén:
- E-mail: bkkbkk.hu
- Telefonszám: +36 1 3 255 255 (1, 7, 0 menüpont – mindennap 6–24 óráig)
- Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
- Személyes ügyintézésre is lehetőség van a kijelölt BKK ügyfélközpontokban az alábbi ügyekben:
- a helyszíni pótdíj utólagos befizetése,
- utólagos bérletbemutatás,
- pótdíjbefizetés,
- korábban megállapított részletfizetési lehetőség alapján a részletösszeg(ek) befizetése,
- pótdíjtartozás lekérdezése,
- a pótdíjügyekkel összefüggő észrevételek, kivizsgálási kérelmek jegyzőkönyvi felvétele, vagy a „vásárlók könyvébe” történő bejegyzés,
- méltányossági, részletfizetési kérelem beadása.
Tájékoztatást a méltányossági, részletfizetési kérelmekkel kapcsolatban a Követeléskezelési osztály tud adni a 0614520005-ös telefonszámon hétfőtől csütörtökig 8 és 16 óra között, pénteken 8 és 15 óra között vagy a potdí[email protected] e-mail-címen. (A kérelem benyújtása nem jelent automatikus mentességet az adott időpontban esedékes pótdíj megfizetése alól, továbbá nem jelent fizetési haladékot, sem elbírálási kötelezettséget a BKK részéről.)
Jogi eljárásban nem érintett (fennálló tartozás), illetve jogi eljárásban érintett (fizetési meghagyás, peres eljárás, végrehajtás) pótdíjügyek esetén a Követeléskezelési Osztály tud tájékoztatást adni az alábbi elérhetőségeken:
- E-mail: potdijkezelesbkk.hu
- Telefonszám: +36 1 4 520 005, hívható hétfőtől csütörtökig 8 és 16 óra között, pénteken 8 és 15 óra között
Pótdíj a helyszínen fizetve
A 25 000 forintos pótdíj mértéke 12 000 forintra mérséklődik, ha a pótdíjazás során a helyszínen kifizeted. A díj befizetéséről a jegyellenőr pótdíjelismervényt állít ki. Az ellenőrnél készpénzzel mindig fizethetsz, amennyiben pedig rendelkezik kártyaterminállal, bankkártyával is lehetséges a pótdíj kiegyenlítése.
A helyszíni pótdíjat két munkanapig utólag is befizetheted
A 12 000 forintos helyszíni pótdíjat a pótdíjazást követő két munkanapon belül is rendezheted.
👉 Átutalással: az átutalást a Budapesti Közlekedési Központ részére indítsd a CIB Banknál vezetett 10700024-67032082-52200005 számlaszámra. Ahhoz, hogy be tudjunk azonosítani, a közlemény rovatban tüntesd fel a nevedet és az alábbi azonosítószámok egyikét: csekkszám, azonosítószám vagy a pótdíjazás dátuma.
👉 Személyesen: a BKK ügyfélközpontokban Készpénzzel és bankkártyával is fizethetsz. Melyek ezek az ügyfélközpontok? Az ügyfélközpontokban elérhető szolgáltatásokról itt találsz információt.
A pótdíjazáskor volt érvényes bérleted?
Ha rendelkezel érvényes bérlettel vagy díjmentes utazásra jogosító igazolással, de a jegy- és bérletellenőrzés során nem tudtad felmutatni, azt a pótdíjazásodat követő öt munkanapon belül bemutathatod a kijelölt ügyfélközpontjaink egyikében.
👉 Melyek ezek az ügyfélközpontok? Az ügyfélközpontokban elérhető szolgáltatásokról itt találsz információt.
Így jelentősen mérséklődik a kifizetendő pótdíj összege: a bérlet, az igazolványhoz kötött napijegy és a díjmentes utazáshoz használt hatósági irat bemutatásakor a pótdíjbehajtási folyamat az eljárási díj kifizetésével megszűnik. Az eljárási díj éves, szemeszterre szóló, negyedéves bérlet vagy naptári évenként az első két alkalommal az ingyenes utazási jogosultságot igazoló hatósági irat bemutatásakor 1 000 forint, egyéb bérleteknél, illetve olyan Budapest 24 órás jegynél vagy Budapest 72 órás jegynél, amit mobilalkalmazásban vásároltál, továbbá díjmentes utazásra jogosító iratoknál naptári évenként a harmadik alkalomtól 2 000 forint.
Fontos: a bérletbemutatást olyan bérlettel vagy napijeggyel tudod igénybe venni, ami a pótdíjazás időpontjában már érvényes – azaz még azelőtt vásároltad, hogy találkoztál a jegyellenőrrel – és rendelkezned kell az ezekhez tartozó érvényes igazolvánnyal (bérletigazolvány, diákigazolvány, személyazonosító igazolvány, útlevél, kártyaformátumú vezetői engedély, magyar hatóság által kiállított tartózkodási engedély okmány – állandó tartózkodási kártya, tartózkodási kártya, letelepedési engedély, bevándorlási engedély, humanitárius célú tartózkodási engedély). Bérletbemutatásra ingyenes utazási jogosultságot igazoló hatósági irattal is lehetséges.
Az utólagos bérletbemutatás lehetőségével korlátlan számban élhetsz.
Kedvezményes pótdíj, ha a pótdíjazás napján vásárolsz bérletet
Ha a pótdíjazásod napján egy attól a naptól érvényes havi, vagy hosszabb érvényességi idejű bérletet vásárolsz, és azt a pótdíjazástól számított két munkanapon belül bemutatod a BKK bármelyik ügyfélközpontjában, akkor elengedjük a helyszíni pótdíjtartozásod legalább felét.
Amennyiben a pótdíjazásod napján, a pótdíjazás napjától kezdődő érvényességű bérletet vásárolsz és azt a pótdíjazástól számított két munkanapon belül bemutatod bármelyik ügyfélközpontunkban, az alábbi kedvezményes pótdíj megfizetésre nyílik lehetőséged:
👉 ha éves bérlet vásárolsz, 1 000 forintra mérséklődik a befizetendő pótdíj összege;
👉 ha negyedéves, vagy szemeszterre szóló bérletet veszel (utóbbi esetben korábbi kezdőérvényesség is elfogadott), 3 000 forintra mérséklődik a befizetendő pótdíj összege;
👉 havi bérlet vásárlása esetén 6 000 forintra mérséklődik a befizetendő pótdíj összege.
A pótdíjazás napján vásárolt bérleted bemutatásának kedvezményével évente két alkalommal élhetsz.
Milyen dokumentum legyen nálad az utólagos bérletbemutatáshoz?
Ha teljesárú, nem kedvezményes bérletet (pl. Budapest-bérlet természetes személyeknek) mutatsz be:
- az ellenőr által adott csekk
- a bérleteden feltüntetett sorszámú, eredeti, érvényes arcképes igazolvány
- a pótdíjazás napján és időpontjában már érvényes, eredeti bérletszelvény, vagy mobilalkalmazásban vásárolt bérlet;
- a személyazonosságot igazoló dokumentumok (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya).
Ha kedvezményes bérletet (pl. nyugdíjas, kisgyerekes) mutatsz be
- az ellenőr által adott csekk,
- eredeti, érvényes arcképes igazolvány (pl. nyugdíjas, kisgyerekes bérletigazolvány),
- a pótdíjazás napján és időpontjában már érvényes, eredeti bérletszelvény, vagy mobilalkalmazásban vásárolt bérlet;
- a személyazonosságot igazoló dokumentumok (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya).
Ha tanulóbérletet mutatsz be:
- az ellenőr által adott csekk;
- érvényes diákigazolvány (állandó diákigazolvány vagy az érvényben lévő kormányrendelet szerinti, ideiglenes diákigazolványnak minősülő igazolás, amelynek mintáját itt találod). Fontos: hallgatói/tanulói jogviszony-igazolással a tanulókedvezményt nem veheted igénybe, és azt az utólagos bérletbemutatásnál sem fogadjuk el;
- a pótdíjazás napján és időpontjában már érvényes eredeti bérletszelvény, vagy mobilalkalmazásban vásárolt bérlet;
- a személyazonosságot igazoló dokumentumok (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya).
A kedvezményes pótdíj befizetéséhez – a pótdíjazás napján vásárolt éves, negyedéves, szemeszterre szóló vagy havi bérleted mellett – a bérleted típusához tartozó iratok is szükségesek.
Ha olyan Budapest 24 órás jegyet vagy Budapest 72 órás jegyet mutatsz be, amit mobilalkalmazásban vásároltál:
- a jegyellenőr által adott csekk;
- a napijegyen feltüntetett névre szóló vagy sorszámú, eredeti, érvényes arcképes igazolvány;
- a pótdíjazás napján és időpontjában már érvényes, eredeti napijegy, vagy mobilalkalmazásban vásárolt napijegy.
Ha kerékpárbérletet mutatsz be:
- az ellenőr által adott csekk;
- a bérleteden feltüntetett sorszámú, eredeti, érvényes arcképes igazolvány;
- a pótdíjazás napján és időpontjában már érvényes, eredeti kerékpárbérlet és a saját bérletszelvény, vagy a mobilalkalmazásban vásárolt bérlet, vagy a díjmentes utazásra jogosító eredeti iratok;
- a személyazonosságot igazoló dokumentumok (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya).
Ha ingyenes utazásra vagy jogosult:
- az ellenőr által adott csekk;
- a jogosultságot igazoló, a pótdíjazás időpontjában már érvényes, eredeti hatósági iratok;
- a személyazonosságot igazoló dokumentumok (pl. személyi igazolvány és lakcímkártya).
Az utólagos bérletbemutatást egy meghatalmazottad – például családtagod, hozzátartozód – is elvégezheti. Ehhez a meghatalmazottadnak egy eredeti, hivatalos formátumú meghatalmazást is magával kell hoznia a fent részletezett, eredeti dokumentumokon kívül.
Kérjük, hogy a félreértések és a későbbi kellemetlenségek elkerülése érdekében a bérletbemutatási díj kifizetésekor kapott bevételi pénztárbizonylatot öt évig őrizd meg.
A PÓTDÍJ BEFIZETÉSE: SÁRGA CSEKK, ÁTUTALÁS, ONLINE FIZETÉS
Befizetés sárga csekken
Ha postán fizeted be a pótdíjat, ahhoz csak az ellenőrtől átvett készpénzátutalási megbízáson, a fizetési felszólításhoz mellékelt, vagy a fizetési megállapodáshoz biztosított készpénzátutalási megbízáson, azaz kizárólag a BKK-tól kapott sárga csekken van lehetőséged. A befizetéskor az alábbiakra nagyon figyelj:
- A csekk befizetésére csak a megadott határidőn belül van lehetőséged: a 25 000 forintos alappótdíj esetében ez a pótdíjazástól számított 30 naptári nap, a többi esetben a BKK-tól kapott levélben írtuk meg a befizetési határidőt.
- A csekk kitöltésekor a befizető adatainál minden esetben a pótdíjazott nevét és címét kell megadni.
- A pótdíj mértékét számmal beírva feltüntetjük a csekken, de az összeget több helyre és betűvel is ki kell írnod.
- Az olvashatóság és a beazonosíthatóság érdekében kérjük, hogy nyomtatott nagybetűvel töltsd ki a csekket.
Ha a kitöltés során hibát ejtettél, pótdíjadat az ügyfélközpontjaink egyikében vagy átutalással is befizetheted. Az átutalást a Budapesti Közlekedési Központ részére indítsd a CIB Banknál vezetett 10700024-67032082-52200005 számlaszámra. Ahhoz, hogy be tudjunk azonosítani, a közlemény rovatban tüntesd fel a nevedet és az alábbi azonosítószámok egyikét: csekkszám, hivatkozási szám, azonosítószám, a levelezés iktatószáma, fizetési meghagyás ügyszáma, felszólító levél azonosítója, vagy a pótdíjazás dátuma.
A pótdíjbefizetésre belföldi postautalványon, azaz rózsaszín csekken nincs lehetőség.
Pótdíj befizetése banki átutalással
A pótdíjad befizetésére banki átutalással is lehetőséged van. Az átutalást a Budapesti Közlekedési Központ részére indítsd a CIB Banknál vezetett 10700024-67032082-52200005 számlaszámra. Ahhoz, hogy be tudjunk azonosítani, a közlemény rovatban tüntesd fel a nevedet és az alábbi azonosítószámok egyikét: csekkszám, hivatkozási szám, azonosítószám, a levelezés iktatószáma, fizetési meghagyás ügyszáma, felszólító levél azonosítója, vagy a pótdíjazás dátuma.
Pótdíjbefizetés online fizetéssel
Egyes esetekben online befizetéssel is kiegyenlítheted a tartozásodat: erre akkor van lehetőséged,
- ha a pótdíjazás során az ellenőrnek megadtad e-mailes elérhetőségedet, hogy értesíthessünk a fontos határidőkről. Ilyen esetben e-mailünkből egy gombnyomással a Simple rendszerén keresztül kezdeményezheted az adott pótdíj bankkártyás befizetését.
- ha levélben kaptál tőlünk fizetési felszólítást, amelyben találsz egy SimplePay befizetési azonosítószámot. Ebben az esetben az online pótdíjbefizetésre ide kattintva van lehetőséged. A befizetés során meg kell majd adnod az említett SimplePay befizetésazonosítót és a pótdíjtartozásod összegét is.
PÓTDÍJASSZISZTENS RENDSZER: EMLÉKEZTETÜNK A FONTOS HATÁRIDŐKRE
Ha utazásod során pótdíjaztak, és az adatfelvétel során önként megadtad az e-mail-címedet, Pótdíjasszisztens rendszerünk e-mailben tájékoztat az aktuális pótdíjtartozásod rendezésének optimális módjáról, a befizetési határidőkről és lehetőségekről. Pótdíjtartozásodat online bankkártyás fizetéssel is rendezheted.
Jegyellenőreink a pótdíjazás során felajánlják az ügyfeleknek, hogy önkéntes hozzájárulásuk alapján rögzítik az e-mail-címüket, így emlékeztető e-mailben is tájékoztatunk a pótdíjfizetéssel kapcsolatos aktuális tudnivalókról:
- Adataid nyilvántartásba vételét követően azonnal üzenetet küldünk a két munkanapon belüli kedvezményes befizetés lehetőségéről: ebben az esetben a 25 000 forintos pótdíj összege 12 000 forintra mérséklődik. Elküldjük továbbá a pótdíjazással és adatvédelemmel kapcsolatos információkat.
- A pótdíjazástól számított tizenötödik napon ismételt figyelemfelhívást küldünk, melyben az aktuális tartozásod összegéről, valamint annak pótdíjazástól számított 30. nap utáni emelkedéséről tájékoztatunk.
- Az utolsó tájékoztatót a pótdíjazástól számított huszonnyolcadik napon küldjük, amelyben ismét tájékoztatunk az alacsonyabb összegű, 25 000 forintos pótdíj befizetésének lehetőségéről, továbbá arról, hogy az alappótdíj összege a pótdíjazás harmincegyedik napján 50 000 forintra emelkedik.
Ha igénybe veszed pótdíjasszisztens szolgáltatásunkat, tartozásodat kényelmesen, a SimplePay online fizetési megoldásával is kiegyenlítheted.
Ha úgy gondolod, pótdíjazásod során nem vettünk figyelembe valamilyen méltányolható körülményt, vagy nem igazságosan pótdíjaztunk, nyújts be méltányossági kérelmet. Ehhez használhatod formanyomtatványunkat is: töltsd ki és küldd el nekünk
- e-mailben a bkkbkk.hu címre,
- postai levélként a 1241 Budapest, Pf. 200 címre,
- vagy hozd be személyesen ügyfélközpontjaink egyikébe.
A kérelmet a pótdíjfizetésre kötelezett utas vagy hiteles meghatalmazással rendelkező meghatalmazottja, kiskorú pótdíjazott esetében a törvényes képviselője nyújthatja be a pótdíjazást vagy a fizetési felszólítást követő három hónapon belül.
Formai követelmények
Bármilyen módon is juttatod el hozzánk méltányossági kérelmedet, minden adatott meg kell adnod benne, amit a formanyomtatványban is kérünk: szerepeljen benne
✅ a neved (születési neved),
✅ lakcímed,
✅ az értesítési címed,
✅ születési adataid (hely, idő),
✅ édesanyád neve,
✅ a személyazonosító igazolványod száma,
✅ a lakcímet igazoló hatósági igazolványod száma,
✅ a pótdíjazás napja, napjai,
✅ a pótdíjazás azonosítószáma (azonosítószám vagy iktatószám),
✅ pótdíjtartozásod összege,
✅ telefonszámod, amelyen elérünk,
✅ méltányossági kérelmed – hitelt érdemlő dokumentumokkal is alátámasztott – indoka,
✅ a részletfizetés számodra vállalható időtartama.
Hogyan döntünk a kérelmedről?
Méltányossági kérelmed beadásával együtt tudomásul veszed, hogy kérelmed elfogadásáról a BKK arra illetékes döntéshozója határoz a pótdíjazással kapcsolatos valamennyi dokumentum megvizsgálásával, az összes körülmény és a hatályos előírások figyelembevételével. Tartozásod összegét pontosíthatjuk a BKK pótdíj-nyilvántartása alapján. Kérelmed elbírálásáról tértivevényes postai küldeményben értesítünk, a levelünkben közölt feltételek hivatalos megállapodásnak tekinthetők.
Fontos tudnod, hogy méltányossági kérelmed benyújtása nem jelenti a kérelem benyújtásának időpontjában esedékes pótdíjad összegének befizetése alóli automatikus mentességet, sem fizetési haladékot. Ha kérelmedet elutasítjuk, akkor az elutasítás időpontjában esedékes pótdíjösszeg befizetése lesz számodra kötelező.
Érdemes tudnod azt is, hogy ha a kérelmed elbírálásában rögzített fizetési határidőket nem tartod be, akkor a pótdíj-nyilvántartási rendszerben lévő jogos követelések behajtása érdekében – az üzletszabályzatunkban rögzítettek szerint – fizetési meghagyás kibocsátását fogjuk kérni. Jogerős fizetési meghagyással vagy bírósági döntéssel érintett pótdíjazások és végrehajtásra adott pótdíjkövetelések esetén nem gyakorolhatunk további méltányosságot.
A méltányossági kérelem és a reklamáció elbírálására, illetve a válasz kiküldésére a bejelentéstől számított 30 nap áll a BKK rendelkezésre. Amennyiben a kérelem elbírálása és megválaszolása a 30 napos határidőn belül nem lehetséges, arról a határidő lejártát megelőzően levélben tájékoztatunk, ezzel a válaszadási határidő további, legfeljebb hatvan naptári nappal meghosszabbítható.