A fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten

Magyarország kormánya a települési önkormányzatokkal együttműködve célul tűzte ki az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó stratégiák támogatását a városok területén. A fenntartható városi mobilitás elérése érdekében a kormány 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten (VEKOP-5.3.1-15)” pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretében. A forrást a megvalósításra 100 százalékban az Európai Unió biztosítja.

 

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK tizenhat kerületi önkormányzat bevonásával 12 konzorciumot hozott létre, és 12 projektötlettel összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert. A projekteket megvalósító konzorciumokat minden esetben a Fővárosi Önkormányzat vezeti, a BKK biztosítja a szakmai kontrollt.

 

 

Mi a támogatás célja? 

A támogatás célja, hogy Budapesten a mindennapos utazásoknál növekedjen a gyalogos-, a kerékpáros és/vagy a közösségi közlekedést igénybe vevők részaránya. Ez ugyanis hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez. 

 

Milyen projekteket támogat a pályázati felhívás?

A pályázati felhívás kifejezetten olyan projekteket támogat, amelyekben a pályázók nem egy-egy vonalas létesítmény megépítését, hanem nagyobb területek komplex kerékpározás-barát fejlesztését vállalják. Ezeken kívül a nemzetközi kerékpárútvonalakhoz (EuroVelo), illetve az agglomerációs településekhez csatlakozó útvonalak fejlesztésével lehetett pályázni.

 

Az alábbi pályázatok és projektek megvalósítói nyertek támogatást:

 

A projekt neve

Megvalósító

1.

A budapesti közbringarendszer és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.

2.

Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest XIX. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XIX. Kerület Kispest Önkormányzata

3.

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest II. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzata

4.

Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XX. Kerület Pesterzsébet Önkormányzata

5.

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XII. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XII. Kerületi Hegyvidéki Önkormányzat

6.

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XVI. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XVI. Kerületi Önkormányzat (Árpádföld, Cinkota, Mátyásföld, Sashalom, Rákosszentmihály)

7.

Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata

8.

Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest IV. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros IV. Kerület Újpest Önkormányzata

9.

Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztések

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XVIII. Kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata,
Budapest Főváros XXI. Kerület Csepel Önkormányzata,
Budapest Főváros XXIII. Kerület Soroksár Önkormányzata

10.

Budapest–Fót kerékpárút XV. kerületen belüli szakasza

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest XV. Kerületi Önkormányzata

11.

Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest X. kerületében

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros X. Kerület Kőbánya Önkormányzata

12.

Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó

Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata,
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata,
Budapest Főváros X. Kerület Kőbánya Önkormányzata,
Budapest Főváros XVII. Kerület Rákosmente Önkormányzata

 

A projektek megvalósításának első lépéseként 2017-ben elkészült a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi hálózati terv (KHT). A KHT-ket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadta, és az abban foglaltak szerint elkezdődött az engedélyezési és kiviteli tervek készítése. A jelenleg érvényes ütemezés alapján a tervek 2020–21-ben készülnek el, a kivitelezések valószínűleg 2023 nyarára fejeződnek be.

 

Mellékletek: