A mikromobilitási pontokat – más néven Mobi-pontokat – azért hoztuk létre, hogy rendezetten tudd felvenni és leadni a megosztott kerékpárokat (Donkey Republic), rollereket (Bird, Tier és Lime). Általános szabály, hogy jelenleg még ott tudsz felvenni vagy leadni megosztott rollereket, ahol azt az adott szolgáltató applikációja jelöli, ami adott esetben eltérhet a kijelölt Mobi-pontok helyétől. Cél, hogy a közeljövőben az applikációkban látható felvevő- és leadóhelyek már mindenhol a kijelölt Mobi-pontokon legyenek.
A Mobi-pontok elemei: a tábla, a támasz és a zöld felfestés, amelyek közül legalább az egyik mindig jelen van.
Saját kerékpárodat vagy rolleredet már most is leparkolhatod a Mobi-pontokon, kivéve az I. és a II. kerületben. Robogót vagy motort azonban tilos a Mobi-pontokon parkolni.
Jelenleg a MOL Bubi bringákat kizárólag a már megszokott MOL Bubi totemoszloppal jelzett és a MOL Bubi applikációban is jelölt gyűjtőállomásokon veheted fel és teheted le. Néhány Mobi-pontot közvetlenül a MOL Bubi gyűjtőállomások mellett alakítottunk (és alakítunk) ki, azonban ezeken is a MOL Bubi totemoszlopok jelzik a gyűjtőállomás helyét. Ilyen kialakítás látható például a VIII. kerületi Bródy Sándor utcában.
A Mobi-pontok előnyei
A Mobi-pontokat a belvárosi környezetben 1-2 perc sétával elérheted, könnyen felismerheted az oszlopra elhelyezett logó és a parkoló körül felfestett zöld jelölésnek köszönhetően. A Mobi-pontok kialakításánál fontos szempont volt, hogy a főbb forgalomvonzó létesítményekhez (közintézmények, kereskedelmi egységek stb.), valamint a közösségi közlekedési megállókhoz a lehető legközelebb helyezkedjenek el. Elhelyezkedésüknek köszönhetően tehát segítik a rugalmas, kombinált közlekedést is.
A sűrű, hálózatos kialakításuknak köszönhető, hogy könnyen, gyorsan és rugalmasan veheted igénybe a mikromobilitási szolgáltatásokat a városban úgy, hogy a közterületek is rendezettek maradnak.
A Mobi-pontok kialakításánál kiemelt szempont, hogy azok ne akadályozzák senki, de főleg az idősek, a babakocsival közlekedők, a mozgásukban korlátozottak, valamint a gyengénlátók közlekedését. Ezzel kapcsolatban folyamatosan egyeztetünk az érintett szervezetekkel is.
A Mobi-pontok helyigénye átlagosan egy gépjárműparkoló nagysága, vagyis egyetlen Mobi-pont egyszerre több ember közlekedését segíti. A nemzetközi tapasztalatok alapján egy-egy gépjármű-parkolónyi helyen körülbelül 50 utazás történik a megosztott kerékpárokkal egy nap alatt. Szeretnénk, hogy a jövőben – nagyobb kapacitási igény esetén – a Mobi-pontokat rugalmasan bővíthessük.
A megosztott mikromobilitás szabályozása
Az együttműködésben részt vevő önkormányzatok (egyelőre a belső kerületek és a Főváros) hatósági szerződéseket köthetnek a kerékpár- és rollermegosztó szolgáltatókkal, amelyekben rendezik a mikromobilitási pontok használatának feltételeit. Járművenként havi 500-800 forintos alapdíjat fizethetnek majd a közösségi parkolók igénybevételéért, a forgalmasabb területeken ezt maximum 2-3-szoros szorzó terhelheti. Önkormányzati döntés alapján a különböző feltételek vállalása és teljesítése esetén kedvezményeket kaphatnak (például a zéróemissziós logisztika vagy a kiterjedt adatszolgáltatás a közlekedésszervező felé).
Budapest külső kerületeiben az illetékes önkormányzat döntése alapján engedélyezhető a megosztott kerékpárok és rollerek szabadon letehető rendszerű használata, de igény esetén külső kerületközpontokban is lehet majd mikromobilitási pontokra korlátozni az ilyen járművek parkolását.
A szabályozás 2022. június 1-jén lépett hatályba.
Így használd helyesen a Mobi-pontot
A Mobi-pontok elhelyezkedése
Kattints a térképre, és nézd meg nagyobb méretben!