Budapest, 2025. március 18. – Nagyszabású járatellenőrzési akciót tartottak a fővárosban március 13-ától 15-éig a BKK kezdeményezésére életre hívott köztisztasági és közrendvédelmi együttműködéshez kapcsolódva. A FÖRI Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat (BUSZ), a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) munkatársai – a mindennapi alapfeladataikon felül – csütörtöktől szombatig ellenőrizték az M3-as és az M4-es metró, a 9-es autóbusz, valamint a 72-es és a 83-as trolibuszok utasait, megállóit, állomásait és azok környezetét. A kezdeményezés célja, hogy a fővárosban közlekedők nagyobb biztonságban érezzék magukat, és javuljon a közösségi közlekedés általános minősége.
A Kálvin téren tartott köztisztasági és közrendvédelmi megmozduláshoz kapcsolódva március 13-ától 15-éig háromnapos kiemelt akcióban vettek részt a jegyellenőrök, a közterület-felügyelők, a vagyonőrök, a minőségellenőrök, valamint a BKV munkatársai, és fokozott jelenlétet biztosítottak az M3-as és az M4-es metrón, a 9-es autóbuszon, valamint a 72-es és a 83-as trolibuszokon, miközben ellenőrizték a megállókat, az állomásokat és azok környezetét is.
Az akció célja a jegyellenőrzés mellett az volt, hogy az utazási feltételeknek nem megfelelő, a magatartási szabályokat megszegő személyeket kizárják az utazásból, továbbá minőségbiztosítási szempontból is ellenőrizzék a járműveket.
- A BKK-jegyellenőrök a vagyonőrökkel együttműködve, csütörtöktől szombatig 16 csoportban mozogva összesen 7178 utast ellenőriztek, hogy vizsgálják az utazási jogosultságukat, és kiszűrjék a szabálytalankodókat.
- A BKK-vagyonőrök a három nap alatt összesen 19 esetben intézkedtek, jellemző probléma volt, hogy több utas nem tartotta be az utazási feltételeket.
- A FÖRI Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat (BKK-rendészet) közterület-felügyelői a három nap során 83-szor szálltak fel a járatokra és segítettek a jegyellenőröknek, hogy az utazási feltételeknek nem megfelelő személyeket kizárják az utazásból. Emellett 125-ször ellenőrizték a vonalakon lévő megállóhelyeket, állomásokat.
- A minőségellenőrök folyamatosan vizsgálták a járművek tisztaságát, az ablakok és az ülőhelyek állapotát: összesen 25 járművet ellenőriztek, és intézkedtek, ha hiányosságot – például működésképtelen leszállásjelzőt, meghibásodott utastájékoztató kijelzőt – tapasztaltak, vagy szemetet, koszos ülést találtak.
- A BKV munkatársai is folyamatosan jelen voltak a járatokon, és szükség esetén azonnal értesítették a rendőrséget, vagy a helyszínre hívták a közterület-felügyelőket.
A BKK kiemelten kezeli a közösségi közlekedést igénybe vevők biztonságát, ezért a rendszeres járatellenőrzési akciók mellett folyamatosan figyeli az utasok és a járművezetők visszajelzéseit is. Ezek alapján választja ki az érintett járatokat, hogy a látványos jelenlétnek köszönhetően minél hatékonyabban javítsa az utazási körülményeket. A következő háromnapos fokozott járatellenőrzés március 27-én kezdődik a Népliget metróállomást érintő járatokon.
Biztonságosabb járatok, tisztább megállók
A BKK az állami szervezetekkel és a fővárosi cégekkel közösen kiemelten kezeli a közösségi közlekedést igénybe vevők biztonságát, ezért a mostani mellett – egyéb napi teendőin felül – rendszeresen vesz részt közös járatellenőrzési akciókban. A mostanihoz hasonló, kiemelt komplex háromnapos ellenőrzés legutóbb 2024 végén volt a 28-as és a 28A villamos teljes szakaszán.
A közös akciók folytatódnak; az együttműködésben részt vevők célja, hogy – a visszajelzéseket is figyelembe véve – tovább növeljék az ellenőrzések hatékonyságát.