Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Újabb intézkedésekkel javul a közlekedésbiztonság a XI. kerületben

Budapest, 2025. február 28. Folytatódik a sebességhatárok egységesítése Budapesten, ezúttal a XI. kerület több útszakaszán változik a megengedett legnagyobb sebesség. A lépés célja, hogy a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiának megfelelően a súlyos és halálos sérülések száma egyre alacsonyabb legyen a közutakon.

 

Autók

A fotó csak illusztráció, nem a XI. kerületben készült (Forrás: BKK/Nyirő Simon)

A BKK és a Budapest Közút fokozatosan valósítja meg a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedéseket. Ennek jegyében most három újbudai útszakaszon módosul a megengedett legnagyobb sebesség:

  • maximum 50 km/h-val lehet haladni a XI. kerületi Pázmány Péter sétányon,
  • legfeljebb 50 km/h-val lehet haladni a Balatoni út Repülőtéri út és Bódog utca közötti szakaszán, illetve
  • maximum 60 km/h-val közlekedhetnek a járművek a Hunyadi János út Kitérő út és Mezőkövesd út közötti részén.

Ahogy mindig, a szakemberek a frissített sebességhatárokat az útszakasz hálózati és közterületi szerepéhez kapcsolódva határozták meg. A Budapest Közút szakemberei február 28-án kezdik az új közlekedési táblák kihelyezését. A Budapesti Közlekedési Központ arra kéri az autóval közlekedőket, hogy ne megszokásból vezessenek a felsorolt utakon, és figyeljenek az új előírásokra.

 

Térkép a sebességcsökkentéssel érintett útszakaszokról

 

Csökkenő zaj és porszennyezés

A stratégiai célok fontosságára jó példa a Petőfi híd és a Rákóczi híd közötti, rekreációs célból is sűrűn használt Pázmány Péter sétány, ahol jellemző volt az eddig megengedett 60 km/h-t jócskán meghaladó gyorshajtás is. A jelenségnek sem a gyalogosok és a kerékpárutat használók, sem pedig az egyetemek és irodaházak látogatói nem örültek. Az új 50 km/h-es sebességhatárral nem csupán a biztonságérzet nő, hanem a zaj- és porszennyezés is csökken. Eközben az egyes útszakaszok kapacitását a megengedett sebesség érdemben nem befolyásolja, hiszen azt elsősorban a csomópontok áteresztő képessége határozza meg, míg a gépjárművel közlekedők menetidejét továbbra is a forgalom nagysága befolyásolja leginkább a városi környezetben.

A Balatoni út Egér úti felüljáró utáni egyenes szakaszán szintén várható, hogy az 50 km/h tartása hatékonyan csökkentheti a súlyos sérülések kockázatát, különös tekintettel a főútra kihajtó forgalom veszélyeire. Végül, még mindig a XI. kerületben, 60 km/h táblák jönnek a 70 km/h helyett a Hunyadi János út 6-os útba csatlakozó részénél, hiszen itt sem indokolt nagyobb tempó. Mindezzel Budapest fontos lépéseket tesz a Vision Zero célkitűzései felé.