Budapest, 2025. január 21. – További megállóhelyeket akadálymentesítene az 56-os villamos vonalán, ezért a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított legalább nyolc megálló átépítésére és korszerűsítésére. A BKK a Fővárosi Önkormányzattal közösen olyan Budapestért dolgozik, ahol mindenki akadálymentesen használhatja a köztereket és a közösségi közlekedést. A kivitelezéskor tehát a járművekhez igazodó emelt magasságú peronokat építenének, hogy az alacsonypadlós CAF-villamosokat a babakocsival, a nagyobb csomaggal közlekedők, valamint a mozgásukban korlátozottak is kényelmesen igénybe vegyék.
Újabb szakaszába lép az 56-os villamosvonal akadálymentesítése: a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a peronépítési munkák és kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések kivitelezésére; az ajánlati felhívás 2025. január 21-én jelent meg.
Az 56-os és az 56A villamost érintő jelenlegi beruházás során akadálymentessé válik
- a Dózsa György tér,
- a Mikó utca,
- a Déli pályaudvar, továbbá
- a Szent János Kórház,
- az Akadémia,
- a Vadaskerti út,
- a Völgy utca megállóhely, valamint
- Hűvösvölgy végállomás.
(A térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg a grafika)
A peronok környezete is megújul
A beruházás kivitelezése az Európai Unió támogatásával valósulhat meg. A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – és a forrás rendelkezésre állása esetén – tervezetten 2025 második negyedévében kezdődhetnek.
A projekt ezekre a feladatokra terjed ki:
- Elbontják a meglévő megállókat, és korszerű, akadálymentes peronokat építenek új utasvárók és -tájékoztatók elhelyezésével.
- Átépítik a Szent János Kórháznál a Széll Kálmán tér irányú buszmegállót és a hurokvágányban lévő peront is.
- A Déli pályaudvar megállóhely Alkotás utcai végénél új gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki, hogy a villamos-megállóhely a felszínen is megközelíthető legyen.
- A Mikó utca megállóhelynél az Erzsébet híd irányú megállót áthelyezik, jelenlegi területén cserjéket és fákat ültetnek.
- Egyszerű vágánykapcsolatot építenek be a Kelemen László utcánál, hogy a villamosok forgalmi zavar esetén hosszabb szakaszon közlekedjenek.
- Vágányszabályozást végeznek a megállók hosszában, illetve ahol szükséges, új korlátokat helyeznek el.
- A Dózsa György téri megállóhely és Hűvösvölgy végállomás környezetében kicserélik az elhasználódott vágányokat.
- Részben felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, a gyalogos-átkelőhelyeket, és megújítják a megállók környezetében az útburkolati jeleket.
- Lesüllyesztett szegélyeket alakítanak ki, taktilis burkolati elemeket helyeznek el a gyalogos-átkelőhelyeknél.
- Elvégzik a szükséges közműkiváltást, korszerűsítik a csapadékvíz-elvezető rendszert a peronok környezetében.
- Megújítják a megállóhelyek környezetét, rendezik a zöldfelületet.
A projekt részeként fejlesztenék Hűvösvölgy végállomást is: a korábbi felszállóhely helyén tárolóvágányokat alakítanának ki, átépítenék a meglévő kettős vágánykapcsolatot, elvégeznék a szükséges felsővezetéki, váltóállítási és áramellátási munkákat, valamint felújítanák a végállomás melletti autóbusz-megállókat.
Opció továbbá a Krisztina tér és a Budagyöngye megálló korszerűsítése, amelyeket – forrás rendelkezésre állása esetén – szintén akadálymentesítene a BKK, de mindkét megállónál jelentősebb mértékű beavatkozások szükségesek.
Már több mint egy éve járnak a CAF-ok Hűvösvölgybe
Az 56-os villamosvonal korrekciójának köszönhetően 2023 szeptemberétől járnak Hűvösvölgyig az alacsonypadlós CAF-villamosok. A villamosvonal 2023-as, részleges felújításának az volt a célja, hogy az új, korszerű szerelvények a teljes vonalat használhassák.
A munkákat a BKV Zrt. végezte el a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy állomás között; a projektben azoknál a megállóknál már akadálymentesítették a peronokat, amelyeknél a CAF-villamos fizikailag nem fért el a korábbi peron mellett. Így a Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhelynél – az előírásoknak megfelelő műszaki tartalommal – megtörtént az akadálymentesítés is. Jelen beruházással folytatódik az akadálymentesítés, és a vonal legjelentősebb utasforgalmával rendelkező Hűvösvölgy végállomás peronjai is átépülnek.
Élhetőbbé tesszük Budapestet: folyamatosan fejlődik a járműpark
A BKK és a Fővárosi Önkormányzat tervei szerint számos villamosokat érintő fejlesztések lehetnek még Budapesten, amelyek az Európai Unió társfinanszírozásával valósulhatnak meg.
Ezek közé tartozik a járműflotta megújítása: az összesen 51 új CAF-villamos forgalomba helyezésével – ha a szükséges európai uniós támogatás rendelkezésre áll, és megvalósulnak az új járművek közlekedtetéséhez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások – olyan vonalakon is közlekedhetnek alacsonypadlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok, ahol jelenleg mindössze néhány vagy egyáltalán nem közlekedik.
A jövőben esedékessé válik további járművek beszerzése is: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelyiknek köszönhetően 2030-ig akár több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.