Budapest, 2025. január 27. – Egységes irányítás és megjelenés, közös fellépés és segítségnyújtás: összefogtak a fővárosi cégek az utasbiztonság erősítése érdekében, az összehangolt tevékenységben résztvevők a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat ernyőrendszerben végzik a munkájukat. Az integrált rendszerben a korábban is működő BKK, illetve BKV biztonsági szolgálatok mellett az újonnan létrejött BKK-rendészet, valamint a fővárosi rendészet összehangoltan dolgozik az utasokért. Az egységek tevékenységét irányító, 24 órában működő diszpécserközpont gyorsabb reakciót tesz lehetővé probléma esetén, emellett az utasok folyamatos rendészeti jelenlétet tapasztalhatnak a kiemelt vonalakon (pl. 4-6-os villamos). A közös irányítású Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat nemcsak az ügyfelek biztonságérzetének és utazáskomfortjának javításáért felel, hanem az utazási feltételek megsértése miatt (pl. szennyezett ruházat, kéregetés, ittas állapot) az utazásból kizárt, szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújt a hajléktalanok ellátását végző fővárosi, valamint civil szervezetekkel együttműködésben.
Január 1-jével a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóság hatályba lépett új szervezeti és működési szabályzatának megfelelően megalakult a BKK rendészeti osztály, amely jelenleg 39 fővel látja el a feladatát a budapesti közösségi közlekedés járatain és megállóiban. A rendészek száma folyamatosan nő, a teljes létszámuk 75 fő lesz. Az újonnan létrejött egység a BKK, illetve a BKV korábban is szolgálatot teljesítő vagyon- és biztonsági őreivel összehangolva folytatja tevékenységét, és a fővárosi rendészet munkatársaival kiegészülve a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerében dolgozik, amelyben az egyidejű szolgálat során több mint félszáz munkatárs felügyeli a rendet a közösségi közlekedésben.
Fővárosi cégek összefogása az utasok biztonságáért
„A BKK számára kiemelten fontos a biztonság kérdése, a legforgalmasabb felszíni járatokon és megállókban évek óta biztonsági őrök felügyelik a rendet” – mondta el dr. Walter Katalin. A BKK vezérigazgatója arról is tájékoztatott, hogy a társaság 2009 óta biztosít személy- és vagyonőri szolgáltatást a felszíni járatokon, a BKV biztonsági szolgálata pedig a metrókban felügyeli a rendet. „A BKK Biztonsági Szolgálatának működtetése az elmúlt években a társaság adatalapú méréseinek köszönhetően hatékonyabb lett; ennek hatására háromszorosára nőtt az intézkedések száma. Az ügyfél-elégedettségi mérések szerint összességében nőtt az utasok biztonságérzete is a BKK-járatain. 2022 decemberétől a vagyonőri és járőri jelenlétet a BKK területre, járatra, napszakra lebontott incidensszám alapján erőteljesebben irányítja azokra a járatokra, amelyeken nagyobb valószínűséggel fordulnak elő a vagyon- és személybiztonságot fenyegető esetek” – tette hozzá.
Emellett a társaság 2021 óta a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal stratégiai partnerségben rendszeresen tart kiemelt járatellenőrzéseket, amelyekhez a FÖRI és a BKV munkatársai is csatlakoznak – tehát nem újkeletű a különböző szervezetek közös fellépése az utasbiztonsági területen (a BKK és a BRFK 2024-es évre vonatkozó ellenőrzéseiről összegzés itt olvasható.) (Fontos megjegyezni, hogy a közbiztonság továbbra is állami feladat, amelyet a rendőrség lát el.)
A korábbi utasbiztonsági intézkedések és a fővárosi cégek közösen végzett tevékenységeinek tapasztalatai nagy segítségére voltak az érintett cégek (FÖRI, BKK, BKV) még szorosabb együttműködését igénylő, a megalakult BKK-rendészettel kiegészülő Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerének elindításában, amelynek előkészítése több hónapja zajlik, és amelyet folyamatosan fejlesztenek az ügyfelek visszajelzései alapján.
Új funkció a BudapestGO-ban
Márciustól a BudapestGO alkalmazásban megjelenő új funkció lehetőséget ad az utasoknak a közvetlen jelzésre: rendészeti beavatkozást igénylő esetekben (kéregetés, ittas, bódult személy stb.) ők maguk hívhatják az utasbiztonsági rendszer központi irányítószolgálatát, a személy- és vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető helyzetekben pedig a 112-t. A BKK a következő időszakban nagy hangsúlyt fektet az utasok tájékoztatására a biztonsági szolgáltatás hatékony használata érdekében: fontos, hogy baleset vagy veszélyhelyzet esetén – utasrosszullét, vandalizmus, agresszió stb. – továbbra is azonnal a 112-őt hívják.
Jelenleg az utasok a rendészeti munkatársaktól, illetve a személy- és vagyonőröktől közvetlenül, vagy ha nem tartózkodnak a közelben, akkor a járművezetőn vagy a jegyellenőrön keresztül kérhetnek segítséget rendészeti beavatkozást igénylő esetekben. Előbbiek azonnal intézkednek, utóbbiak a diszpécserszolgálaton keresztül hívnak segítséget.
A közös, 24 órás diszpécserszolgálatnak kiemelt szerepe van a munkatársak hatékony vezénylésében, a jelzést követően ők irányítják a helyszínre a leggyorsabban odaérő egységet, köztük a BKK zavarelhárító autójával szolgálatot teljesítő zavarelhárító-rendész párost.
Nem pusztán rendészeti munka
Amennyiben az utasbiztonsági szolgálat munkatársai szociálisan rászoruló emberrel kapcsolatban intézkednek, gondoskodnak az illető további ellátásáról a főváros hajléktalanellátó intézményének, a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei (BMSZKI), illetve a szerződéses civil partnerek – Menhely Alapítvány, Máltai Szeretetszolgálat, Oltalom Alapítvány – munkatársainak bevonásával.
„Az új rendszerben a különböző egységek munkatársai nemcsak az ügyfelek biztonságérzetének, utazáskomfortjának javításáért felelnek, hanem a szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújtanak. A társaság 2022 óta működik együtt a Menhely Alapítvánnyal, melynek keretében a BKK járatain dolgozók értesítik a szervezet diszpécserszolgálatát, ha rászorulót látnak, akinek segítségre, elhelyezésre van szüksége” – mutatott rá a közösségi közlekedés során tapasztalható komplex problémákra a BKK vezérigazgatója.
A Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerében dolgozó munkatársak (rendészek, személy- és vagyonőrök) az egyszerűbb azonosíthatóság érdekében közös formaruhában, azaz egyforma láthatósági sárga mellényben fogják végezni a tevékenységüket.
Dr. Walter Katalin kiemelte azt is, hogy az intézkedéseket a BKK az ügyfelek közösségi közlekedésre vonatkozó tapasztalataihoz és visszajelzéseihez igazítja: „Ezek alapján elmondható, hogy az utasok biztonságérzetét nagyban növelik a járműveken elhelyezett kamerák. Ezért a BKK szolgáltatási területén üzemeltetett járművek már körülbelül 70 százaléka rendelkezik kamerával, és minden további új beszerzésnél feltétel a kamera megléte, így a BKK az új járművek érkezésével a jövőben is folyamatosan növeli a fedélzeti kamerával rendelkező járművek arányát.”
Hozzátette, hogy 2024. december 9-ével a társaság 50 darab testkamerával látta el a jegyellenőröket, utaskoordinátorokat, valamint a BKK Biztonsági Szolgálat munkatársait, a cél pedig, hogy a tapasztalatok és a pénzügyi lehetőségek fényében a jövőben ne csak a járműveken bővüljön a kamerák száma, hanem minél több jegyellenőr, utaskoordinátor és BKK Biztonsági Szolgáltat munkatársának munkavégzését is segítse a technológia.