Trolibusszal Kőbányára – augusztus közepétől a X. kerületig jár a 75-ös troli

Budapest, 2024. augusztus 2. – Hosszabb útvonalon, a Jászai Mari tértől egészen Kőbánya központjáig jár augusztus közepétől a 75-ös trolibusz. A vonal meghosszabbítása egyelőre tesztüzemben zajlik: a következő hónapokban több számításba vehető útvonalon is közlekednek majd a járművek, a szakemberek mellett pedig az ügyfelek is kifejthetik majd véleményüket a tesztidőszakkal párhuzamosan futó társadalmi egyeztetés keretében az egyes javaslatokkal kapcsolatban. A 75-ös troli meghosszabbításának köszönhetően gyors, kényelmes és környezetbarát kapcsolat jön létre a X. kerület központja és a főváros belsőbb területei között.

Kényelmes eljutást biztosító, környezetbarát kapcsolat jön létre Kőbánya központja és a főváros belső területei között: augusztus 17-től, szombattól hosszabb útvonalon, a Jászai Mari tér és Kőbánya vasútállomás között közlekedik a 75-ös trolibusz. A járművek a Puskás Ferenc Stadion és a kőbányai végállomás közötti szakaszon részben önjáró üzemmódban, akkumulátoros hajtással közlekednek.

Budapesten a piros trolibuszok évtizedek óta a városkép részei, de csak a pesti belvárosban, illetve Zuglóban találkozhatunk velük. Az új fejlesztések eredményeként a külsőbb pesti kerületekben is megjelennek majd, ennek első lépése a 75-ös trolibusz Kőbányáig való meghosszabbítása – mondta Balogh Samu, várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke.

A 75-ös trolibusz mellett betétjárat is közlekedik majd, 75A jelzéssel a Puskás Ferenc Stadion és a Jászai Mari tér között közlekednek majd a járművek augusztus közepétől. A 75-ös trolibusz menetrendje a BKK oldalán, valamint a BudapestGO alkalmazásban is elérhető.

 

 

Egyeztetés indul a végleges útvonalról

A 75-ös trolibusz vonalának meghosszabbítása egyelőre tesztüzemben zajlik: az utasok és szakemberek „éles” üzemben több útvonalat is összehasonlíthatnak majd. A tesztüzem első ütemében, augusztus 17-től a trolik a Pongrácz úton, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Állomás utcán keresztül érik el Kőbánya alsó vasútállomást. A további ütemekről és útvonalakról a BKK később ad tájékoztatást. A társaság ügyfelei a tesztüzem kezdetétől kifejthetik véleményüket a trolibuszok közlekedéséről a BKK oldalán, illetve a járműveken található kérdőívek segítségével.

A 75-ös troli kőbányai hosszabbításához kapcsolódóan augusztus 17-től online társadalmi egyeztetést is indítunk, ahol az ügyfeleink is elmondhatják a véleményüket az új útvonallal kapcsolatban. A mostani társadalmi egyeztetés annyiban jelent változást a korábbiakhoz képest, hogy az ügyfeleink a tesztüzem ideje alatt, konkrét tapasztalatok birtokában alkothatnak véleményt. Két útvonalat is megvizsgálunk a Puskás Ferenc Stadion és Kőbánya központja között, a visszajelzéseket mindig az aktuálisan tesztelt útvonallal kapcsolatban lehet majd kifejteni.  A lakossági visszajelzések és az üzemeltetési tapasztataltok figyelembevételével fogjuk a végső útvonalat, üzemidőt és egyéb részletkérdéseket kialakítani az év második felében – mondta el Schulek Tibor, a BKK közösségi közlekedési szolgáltatásfejlesztési vezetője.

A tesztidőszak ideje alatt a Kőbányáig meghosszabbított 75-ös trolibuszok plusz kapacitásként közlekednek a Puskás Ferenc Stadion és Kőbánya központja között. A végleges útvonalat, menetrendet és kapcsolódó részletkérdéseket az üzemeltetési tapasztalatok és lakossági visszajelzések alapján csak az év második felében fogják a BKK szakemberei kialakítani.

 

 

Reneszánszukat élik a trolik

A 75-ös trolibusz meghosszabbítása illeszkedik a BKK azon tervei közé, amelyek a trolibuszhálózat fejlesztését helyezik előtérbe. A fővárosi közlekedésszervező 2024 június elején mutatta be azt az átfogó tervet, amely a budapesti trolibuszhálózat bővítését és egyes autóbuszvonalak trolibusszal való kiváltásását tartalmazza. A fejlesztés fontos lépés ahhoz, hogy a jövőben a közösségi közlekedést használók 100 százalékban elektromos hajtású járművekkel, kényelmesen, és mindenki számára hozzáférhető módon utazhassanak a fővárosban. A BKK a következő években is nagy hangsúlyt fektet a hálózatfejlesztésre: 2026 végéig közel 190 kilométerre, 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet a budapesti trolibuszvonalak teljes hossza. 

A 75-ös trolibusz vonalán közlekedő járművek is részei annak a flottának, ami az elmúlt években érkezett Budapestre. Az elmúlt években 48 új trolival gazdagodott a járműpark. Ezek a trolik mind alacsonypadlós, kényelmes, korszerű járművek, amelyek a beépített akkumulátoroknak köszönhetően önjáró üzemmódban is tudnak haladni – említette Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.

A tervek szerint a következő lépésben további 160 új trolibusszal egészülne ki a jelenlegi járműpark, az ehhez szükséges előkészítő lépéseket már megtette a cég, a beszerzés részvételi szakasza lezárult, jelenleg az ajánlattételi szakasz zajlik. A budapesti troliközlekedés tervezett megújításáról és bővítéséről a BKK oldalán találni bővebb információkat.