A Budai fonódó villamosprojekthez egyéb beruházások is kapcsolódnak. Az egyik ilyen a járműbeszerzés, hiszen a fejlesztésnek akkor van értelme, ha a felújított vonalakon nem a 40 éves, magaspadlós, elavult Ganz villamosok közlekednek. Ez persze nem jelenti a teljes járműpark cseréjét, de ugyancsak uniós forrásokból 43 milliárd forint jut arra, hogy többek között a hosszú 19-es és 61-es vonalakra új, alacsonypadlós villamosokat, illetve Pestre új trolibuszokat vásároljunk. Ezek a járművek 2014 végétől 2015 végéig folyamatosan forgalomba is állnak majd. Az a célunk, hogy a megújuló 19-es vonalon kizárólag teljesen alacsonypadlós villamosok közlekedjenek, míg a 61-esen minden második járat lenne korszerű, alacsonypadlós villamos – fejtette ki Vitézy Dávid, ezzel mindkét vonalon 15 percenként megjelennének az új alacsonypadlós járművek.
A Széll Kálmán tér felújítása
Szintén a Budai fonódó villamosprojekthez kapcsolódik, hogy a Széll Kálmán tér fejlesztése is elindult. Sok-sok éve téma már a tér átépítése – most Budapest Főváros Önkormányzatának és a Kormánynak köszönhetően az ehhez szükséges forrás is rendelkezésre áll. A BKK célja, hogy 2014 tavaszán, amint a fagyoknak vége, megindulhasson a kivitelezés, hiszen a tervek lényegében készen vannak.
A külső Bécsi úti villamosvonal fejlesztése
Óbuda külső részeiről, illetve az észak-budai agglomerációból érkezők számára jelenthet közvetlen eljutási lehetőséget ez a villamosvonal. Az elképzelés lényege, hogy a Bécsi út és a Vörösvári út csomópontjából az Óbudai temető felé, majd onnan tovább a városhatárig, egészen az esztergomi vasútig építsük ki a villamosvonalat. Arról egyelőre még nincs döntés, hogy az 1-es villamos menjen-e tovább, avagy a budai villamosok. A fejlesztés során itt jelentős befogadóképességű P+R parkolók kialakítására is van lehetőség, így az agglomerációból érkezők a városhatárnál le tudják majd tenni autójukat, hogy villamossal folytathassák útjukat.
Az 1-es és a 3-as villamosok vonalának felújítása
Bár nem kapcsolódik szorosan a Budai fonódó villamosprojekthez, de az idén megkezdődik az 1-es és a 3-as villamosok vonalának felújítása. Óbudát az 1-es villamosok érintik, a rendkívül rossz állapotban lévő pálya mentén számos sebességkorlátozás akadályozza a forgalmat. A felújítást követően gyorsabban, egyes szakaszokon akár 60 km/órás sebességgel is haladhatnak majd a vonalon közlekedő új villamosok.
A ráhordó hálózat megújulása
Számtalan kritika éri Budapestet az autóbuszpark leromlott állapota miatt is. Az elmúlt két évben több mint 100 alacsonypadlós, használt, de jó állapotú autóbuszt tudtunk forgalomba állítani – ennek jelentős része a belvárosban közlekedik. Hét év után először március 8-án, pénteken ér Budapestre vadonatúj autóbusz abból a 150 darabos flottából, amelyet az idén májusban, júniusban és júliusban, összesen három ütemben állítunk majd forgalomba. Ezek a budai hegyvidék vonalain is megjelennek majd – adott tájékoztatást Vitézy Dávid.
A beruházás tervezői szemmel
Vitézy Dávid előadását követően Takács Miklós, a FŐMTERV közlekedéstervezési igazgatója beszélt a vonalak kialakításáról. Elmondta, hogy a pálya kiépítése még a nagykörútinál is modernebb technológiával valósul majd meg, csökkentve a környék zajterhelését. Lakossági érdeklődésre azt is részletezte, hogy az új, modern villamosok elférnek majd a Lánchíd alatti aluljáróban is, mert – önálló beruházás keretében –ez a pályaszakasz is új kialakítást kap. A gépjárművel közlekedők aggodalmait is eloszlatta, ugyanis a pályakeresztmetszetek bemutatásával bebizonyította: nemcsak nem csökken a közúti forgalom áteresztőképessége, de a megszűnő buszsáv miatt kedvezőbb, párhuzamos parkolást lehetővé tévő parkolóhelyek és a jelenleginél szélesebb forgalmi sávok kerülnek majd kialakításra úgy, hogy a rakparti fasor, a kerékpárút és a gyalogosjárda is megmarad.
Takács Miklós megmutatta azt is, hogyan férnek át majd a villamosok a Margit híd alatt. Itt ugyanis valóban különleges, fonódó vágányt alakítanak ki: az egymástól mindössze 30 centiméterre fekvő két sínpályán egyszerre csak egy jármű haladhat egyidőben, hiszen egymás mellett nem férne el a két villamos. A forgalom fenntarthatóságát az ütemes menetrend és a korszerű jelzőlámpás szabályozás is biztosítja, a villamosok az alsó rakpartra lekanyarodó autókkal egyidőben keresztezik majd a Bem rakpartot, így az észak-déli irányú közúti forgalmat egyáltalán nem akadályozzák.
A környéken élők közül többen attól féltek, még nagyobb lesz a zajterhelés, és még nehezebb lesz a közlekedésük, illetve a parkolásuk a környéken. Takács Miklós, a FŐMTERV igazgatója és Bakcsi Máté, a projekt vezetője tervrajzokkal illusztrálva biztosította a résztvevőket arról, hogy a különleges gumiágyazatnak és az új járműveknek köszönhetően a jelenleginél nem lesz nagyobb a zajterhelés, a környéken bevezetett fizető parkolásnak köszönhetően pedig megszűnt az az áldatlan állapot, amely korábban megnehezítette az ott lakók parkolását.
A BKK számára fontos a lakosság véleménye, visszajelzése
A Budai fonódó villamoshálózat projekt tervei elkészültek, a Budapesti Közlekedési Központ számára azonban fontos, hogy a végleges hatósági engedélyeztetés előtt megismertesse az abban foglaltakat a lakossággal is, hiszen számtalan részletkérdés merül fel az érintett vonal mellett élőkben éppúgy, mint a környéken dolgozókban, tanulókban.
Az előadásokat követő vitafórumon az érintett utcákban élő emberek képviseletében többen is jelezték aggályaikat a megnövekedő villamosközlekedés miatt, tartva a parkolóhelyek csökkenésétől, a gyalogátkelőhelyek megszűnésétől, a többlet zajterheléstől. Voltak, akik attól féltek, hogy a villamosforgalom dugókat generál majd, és megbénítja a közúti forgalmat. Olyan észrevétel is elhangzott, miszerint új megállóhely kialakítása is szükségessé válhat a Vitéz utcánál, hogy jobban kiszolgálhassa az új hálózat a környéken lakók igényeit, és volt, aki a magaspadlós villamosok jelenlétét kifogásolta az idősek lakta környéken. Egy idős mérnök a Lánchídnál lévő szűk pályakeresztmetszetre is rákérdezett, mondván, az új járművek nem férnek el az egyébként is keskeny alagútban. Az autóbuszok közlekedésének megváltozása is szóba került, hiszen mai szerepüket a fonódó villamoshálózat nagyrészt kiváltja majd. A kritikák mellett azonban több résztvevő is tetszésének adott hangot, támogatásáról biztosítva a projektet.
Vitézy Dávid és Takács Miklós, a FŐMTERV igazgatója válaszait tervekkel illusztrálva igyekezett eloszlatni az aggodalmakat. A jelen lévő szakemberek minden egyes kérdésre alapos, nyílt, és részletes válaszokat adtak, lehetőséget biztosítva a visszakérdezésre is. A közúti kapacitás és a térség parkolóhelyeinek száma nem csökken, sőt, a Bem rakparton a fizető parkolás bevezetésével a helyben lakóknak nagyobb esélyük lesz helyet kapni. A gyalogosok helyzete nem romlik, sőt az akadálymentesítés miatt javul. Az új villamosok érdekében a lánchídi aluljáró szélesítésére sor kerül.
Örültünk a nagy érdeklődésnek, és örömmel fogadtuk, hogy a Budai Fonódó villamosközlekedés ilyen sok budapestit érdekel, hiszen a visszajelzések, kérdések hozzájárulnak ahhoz, hogy a fejlesztés valóban pozitív változást jelentsen az itt élők és közlekedők számára.
Mivel a rendezvény teljes teltházzal, a programkiírásnak megfelelően 17 óra után megkezdődött, sajnos, a későn érkezők már nem fértek be a terembe. A kellemetlenségek miatt elnézést kérünk, és az érdeklődésre tekintettel még március végén vagy április elején újabb fórumot szervezünk, hogy azok is elmondhassák véleményüket, akik későn értesültek a rendezvényről, illetve esetlegesen már nem jutottak be.
Letölthető anyagok:
- Vitézy Dávid prezentációja (PDF, 1,3 MB)
- Takács Miklós (FŐMTERV) prezentációja (PDF, 10,2 MB)
Kapcsolódó anyagok:
- Budai fonódó villamoshálózat
- Újabb szakasszal bővülhet Budapest villamoshálózata: a BKK megkezdte a külső Bécsi úti villamos előkészítését
- Hatályos a támogatási szerződés: indul a fővárosi villamosok és trolibuszok cseréje
- Biztosította a Közgyűlés a járműbeszerzési projekt önrészét: indulhat az új villamosok beszerzése
- Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az új alacsonypadlós villamosok beszerzésére
- Alacsonypadlós járművek, új menetrendek a trolihálózaton – búcsúznak a szovjet trolik
- Megmutatjuk, milyen lesz az új Széll Kálmán tér!
- Érezhető minőségi javulás: 150 új autóbusz áll forgalomba 2013 tavaszán Budapesten