Híreink

Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az új alacsonypadlós villamosok beszerzésére

A Budapesti Közlekedési Központ az elöregedett budapesti villamos járműpark korszerűsítése érdekében nyílt közbeszerzési eljárást írt ki 100%-ban alacsonypadlós villamosok szállítására. A beszerzéshez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester, Dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012 decemberében írták alá. Az eljárás keretében 37 db (25 db 32-36 méter hosszú és 12 db 52-56 méter hosszú) energiahatékony, alacsonypadlós villamos kerül beszerzésre. Ezzel a beruházással az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakon biztosítható az alacsonypadlós kiszolgálás, ami nagyban javítja az esélyegyenlőséget és az utazási komfortot. Az új villamosok beszerzésével kiválthatók a BKV villamosflottájának legöregebb, 40 évnél idősebb járművei. Az új járművek által kiszolgált vonalak infrastruktúrája az 1-es és 3-as villamosok fejlesztése, valamint a Budai fonódó villamoshálózat beruházása keretében újulnak meg, illetve épülnek ki.

Az alacsonypadlós járművek és a vonali fejlesztések keretében kiépülő magasabb, 26 centiméteres peronok együttesen nem csak a mozgásukban korlátozattak számára teszik lehetővé a közösségi közlekedés használatát, hanem a babakocsival közlekedő kisgyermekes anyukák és az idősebbek közlekedését is nagyban megkönnyítik.

Az eljárásba beépítve feltételes lehetőség nyílik az alapbeszerzés 37 darab villamosán felül további 87 darab jármű később történő megvásárlására is. Ennek a lehívási lehetőségnek az érvényesítésével biztosítható, hogy amennyiben további források állnak rendelkezésre a későbbiekben, akkor a most beszerzettekkel azonos típusú és kialakítású villamosokkal további vonalak akadálymentesítésével lehet az utazási komfortot növelni. Az egységes járműpark kialakítása hozzájárul a üzemeltetés költségeinek csökkentéséhez, továbbá biztosítható a járművek csereszabatossága az egyes vonalak között.

Az ajánlati felhívásban és a dokumentációban kidolgozott alkalmassági feltételek és értékelési szempontok biztosítják, hogy a járműgyártók nyílt versenyében olyan nemzetközi referenciákkal rendelkező szállító kerüljön kiválasztásra, aki bizonyítottan képes megbízható, a budapesti elvárásoknak megfelelő, a hálózat sajátosságaiból adódó elvárásoknak megfelelő villamost szállítani. Ennek érdekében alkalmassági feltételként a leendő pályázóknak 30 darab újépítésű, teljes hosszban alacsonypadlós, mindkét oldalán ajtókkal rendelkező jármű elmúlt három évben, az Európai Unió vagy az EFTA területén történő üzembe helyezését kell bemutatnia. Az alkalmassági feltételként meghatározott elvárások a budapesti villamoshálózaton megszokott és elvárt technikai paraméterekkel összhangban állnak, egyben megalapozzák, hogy más városokban már bizonyított, a budapesti hálózatra minden tekintetben megfelelő járművek érkezzenek a fővárosba, így biztosítva, hogy a projekt 2015-ös zárásáig a projekt megvalósítható és az uniós forrásvesztés elkerülhető legyen.

A leendő járműszállító kiválasztása során az összességében legelőnyösebb ajánlat dönt, az ajánlati áron túl a műszaki és ergonómiai szempontok is figyelembe vételre kerülnek, így többek között előnyben részesül a kedvező energiafogyasztás, a jármű folyosójának minél nagyobb szélessége, valamint az ülőhelyek minél magasabb aránya is.

Az ajánlataikat a járműgyártók 2013. április 3-ig tehetik meg, a szerződéskötés a tender megfelelő lebonyolódása esetén nyár elején lehetséges. A szerződéskötést követően az első járművek 2014 végén érkezhetnek Budapestre, míg az utolsó járművek 2015 III. negyedévében állhatnak utasforgalomba. A járműveket a BKV Zrt. fogja üzemeltetni.

A tender ajánlati felhívása ezen a linken tölthető le.

A villamosbeszerzés része a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projektnek, ami 0,67% önerő biztosításával, 99,33% uniós támogatás felhasználásával, összesen 43.000.000.000.-Ft értékben valósulhat meg, az ehhez szükséges Támogatási Szerződést a BKK 2012 decemberében megkötötte. Ezzel kapcsolatban korábbi cikkünk ezen a linken olvasható.

A villamosok beszerzéshez kapcsolódóan felújításra kerül a Hungária, Száva és Budafok kocsiszín, aminek a keretében az új járművek karbantartásához szükséges berendezések is telepítésre kerülnek, valamint átépülnek azok a peronok is, amelyek más infrastruktúra-projektnek nem részei, többek között az Alkotás úton.

A projekt keretében még 24 db energiahatékony, alacsonypadlós trolibusz (14 db szóló és 10 db csuklós) is beszerzésre kerül, a közbeszerzési eljárás előre láthatóan a tavasz folyamán indul el.

Tarlós István főpolgármester hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint értékben kötöttünk támogatási szerződést új közlekedésfejlesztési beruházásokra. Ezekből az új, elmúlt két évben elnyert európai uniós forrásokból, vissza nem térítendő támogatásokból épül ki az 1-es villamos új szakasza, újul meg az 1-es és 3-as villamos vonala, fejlesztjük a budai villamosközlekedést, veszünk új villamosokat és trolibuszokat, valósítjuk meg a Bubi projektet és dolgozunk a következő évek újabb fejlesztésein.

Budapest, 2013. február 15.

Budapesti Közlekedési Központ


Kapcsolódó híreink:

Kategória: Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.