Közlemények

Újabb szakasszal bővülhet Budapest villamoshálózata: a BKK megkezdte a külső Bécsi úti villamos előkészítését

A Bécsi út és a Vörösvári út kereszteződése az 1-es és a 17-es villamos jelenlegi végpontja (kis kép)

A Főváros vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ számára kiemelten fontos cél a fővárosi kötöttpályás közlekedési hálózat fejlesztése és az erre irányuló, életképes projektek előkészítése, melyekkel uniós forrásokat állíthatunk Budapest szolgálatába. A BKK létrejötte óta több mint 50 milliárd forint értékben kötött meg új európai uniós támogatási szerződéseket az Új Széchenyi Terv keretében, melyek a közösségi közlekedés infrastruktúrájának fejlesztését szolgálják. Ezen programok részeként kezdjük meg az óbudai térség új villamosgerincvonalának előkészítését, mely a térség feltárásán és jobb kiszolgálásán túl a Budapest–Esztergom vasútvonal fejlesztéséhez is kapcsolódik. A Bécsi úti villamosvonal kiépítésével a vasútvonal mentén új villamosvégállomás létesülhet és így nem csak a Bécsi út térségében élők, de az esztergomi vasútvonalon érkező utasok is számos közvetlen, gyors kapcsolatot érhetnek el villamossal.

A Bécsi út mellett kerül kialakításra az új villamosvégállomás

A Bécsi úton ma a Vörösvári úti csomópontig közlekedik a 17-es villamos, a Bécsi út külső szakaszán – az elmúlt évek fejlesztései és a sűrű beépítés ellenére – nincs kötöttpályás közlekedés. A Bécsi úton az 1-es és a 17-es villamos továbbvezetése is elképzelhető, arról, hogy melyik jár több haszonnal az utasok számára, a most kezdődő előkészítési munka ad majd választ, az infrastruktúra mindkét vonal továbbvezetésére lehetőséget ad majd. Az új villamosszakasz a Bécsi úton, a Vörösvári útnál meglévő villamosvégállomás és az esztergomi MÁV-vonal kereszteződése között épülne ki, kapcsolódva a környéken végbement lakóterületi fejlesztésekhez és a felújítás előtt álló vasútvonalhoz is. Az új végállomás intermodális csomópontként kerül kialakításra, P+R és B+R parkolóval, helyközi autóbusz megállóhellyel, illeszkedve a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítése során megépülő Aranyvölgy vasúti megállóhelyhez. A beruházás a Budai Fonódó villamoshálózat bel-budai fejlesztéseit követő üteme lehet, összhangban a bel-budai fejlesztések kapcsán a II. kerület korábbi felvetéseivel, melyek a villamoshálózat városhatár felé történő továbbépítését szorgalmazták.

A projekt kiemelten szolgálja majd a Bécsi út érintett térségéből (Csúcshegy, Testvérhegy, Törökkő) érkező óbudai lakosok, valamint az agglomerációs, elsősorban elővárosi autóbusszal kiszolgált településekről érkezők igényeit oly módon, hogy számukra új, környezetbarát és gyors közösségi közlekedési alternatívát kínál Budapest belterületeinek elérésére.

A tervezett Bécsi úti villamosvonal térképe

A fejlesztés megvalósulásához a részletes tervek és a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése szükséges, az előkészítési munkákra vonatkozó közbeszerzési eljárást a BKK néhány nappal ezelőtt kiírta. Az előkészítési munkák során az érintett szervezetekkel, különös tekintettel Óbuda-Békásmegyer önkormányzatával folyamatosan egyeztetni kívánunk, hogy a helyben élők számára optimális műszaki megoldás valósulhasson meg. Ennek érdekében a BKK folyamatos egyeztetésre törekszik Óbuda polgármesterével. A fejlesztés eredményeként a projekt 2014-re juthat olyan fázisba, hogy a következő hét éves uniós fejlesztési forrásokra a projekt benyújtható legyen, így az építési engedélyezés és a közbeszerzési eljárások időigényét is figyelembe véve 2016-ban valósulhat meg optimális esetben az új villamosszakasz kiépítése.

A BKK a külső Bécsi úti villamosvonal előkészítését az Új Széchenyi Terv forrásaiból, vissza nem térítendő uniós forrásokból végzi és célunk az, hogy a fejlesztés is képes legyen uniós források sikeres lehívására.

Az új villamosról közvetlen átszállási lehetőség lesz a Budapest–Esztergom vasútvonalraA BKK a budapesti villamoshálózat fejlesztését kiemelt célnak tekinti, ennek jegyében 2013-ban indul az 1-es villamos teljes felújítása és Rákóczi hídon át történő meghosszabbítása, illetve a 3-as villamos felújítása. Szintén jövőre kezdődhet a kivitelezése a Budai Fonódó villamoshálózat első ütemének, így a Széll Kálmán téri villamoskapcsolat kiépítésének, melyet a tér teljes átépítése és a Duna-menti villamoskapcsolatok fejlesztése követhet majd. A BKK mindezeken túl további villamosfejlesztések előkészítésén, így a 42-es villamos Havanna-lakótelepre történő meghosszabbításán is dolgozik, mivel meggyőződésünk, hogy Budapest villamoshálózata a rossz állapotú pályák felújításával és a hiányzó hálózati kapcsolatok pótlásával még a mainál is kiemelkedőbb jelentőségű gerinchálózata lehet Budapest közlekedési rendszerének.

Budapest, 2012. július 26.

Budapesti Közlekedési Központ

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.