Fejlesztjük a Száva és a Hungária kocsiszínt
2014. október 10., péntek
Fejlesztünk és bővítünk két kocsiszínt a jövőre érkező, a jelenlegiektől hosszabb, új villamosok elhelyezése érdekében. 2015-ben és 2016-ban összesen 47 darab 100 százalékban alacsonypadlós CAF Urbos 3 villamos érkezik Budapestre, közülük 35 db rövid (34 méteres), 12 db pedig hosszú (56 méteres) lesz. Az új járművek az eddigi típusoknál hosszabbak, hiszen most jellemzően 30 méternél rövidebb villamosok közlekednek, de a Combino is valamivel rövidebb, 54 méter hosszú, mint a hosszú CAF villamos lesz. Az új villamosok lényegesen magasabb műszaki színvonalat képviselnek az idős magaspadlós járműveknél, emiatt a karbantartásuk a jelenlegi kocsiszíni infrastruktúrával nem biztosítható az elvárható mértékben, ezért a járműtelepek fejlesztése elengedhetetlen. Eredményes tender esetén, 2015 elején kezdődik a felújítás, mely előreláthatólag 2015 nyaráig befejeződik. Mivel a Száva és a Hungária kocsiszínben az összes fejlesztés a csarnokon belül történik, a villamos-, illetve a közúti forgalomban korlátozás nem várható a beruházás miatt.
A főváros közlekedésszervezőjeként 2013-ban eredményes közbeszerzést folytattunk a kocsiszínfejlesztések tervezésére. Ennek alapján valamennyi rekonstrukciós terv elkészült, valamint megszereztük a szükséges vasúthatósági és építési engedélyeket is a Száva és a Hungária kocsiszínre, ezzel lehetővé vált a kivitelezési tender indítása.
Az új villamosokat három kocsiszínben helyezzük el:
- a 3-as villamos járműveit a Határ úti metróállomásnál található Száva kocsiszínben;
- az 1-es villamos hosszú szerelvényei közül néhányat az MTK-stadionnál lévő Hungária kocsiszínben;
- a többi pedig a Budafok kocsiszínben állomásozik majd.
A most megjelenő tender a Száva és a Hungária kocsiszínben végzendő munkákat tartalmazza. A Budafok kocsiszín rekonstrukcióját külön tenderben bonyolítjuk le. Ennek megjelenése is rövidesen várható.
A Száva kocsiszín fejlesztése
A szükséges fő munkák:
- tetőszerelő pódium építése;
- mosóberendezés cseréje;
- új emelők telepítése;
- homokszóró berendezés bővítése.
Az ún. tetőszerelő pódiumok a kocsiszínek egyes vágányai mellett elhelyezetett fix állványok, amelyek lehetővé teszik a villamosok tetején található berendezések cseréjét. A mai pódiumok mennyisége a megnövekedett számú járművek karbantartására nem elegendő, másrészt az új villamosok számára nem elég hosszúak. Így a meglévő pódium bővítése, valamint új létesítése szükséges.
Az új villamosok számára új csoportemelők is szükségesek, melyek lehetővé teszik a jármű megemelését. Ezek fogadásához nélkülözhetetlen a mai emelőterület bővítése és az új emelőket tartó födémek megerősítése.
Fékezési képességük javítása érdekében a villamosok mozdonyhomokot használnak, melyet az újabb típusok szükség szerint (csúszós pálya, vészfékezés) automatikusan szórnak ki a jármű kereke és a sín közé. A homokot a járművekbe a kocsiszínekben töltik, kinézetre a benzinkutak töltőállomásaihoz hasonló pisztolyos berendezés segítségével. Mivel a CAF villamosok töltőfeje a korábbiakétól eltér, továbbá a mai töltőállomások száma nem elegendő, a berendezést bővíteni kell.
A Száva kocsiszínben működő mosóberendezés elavult, a mai elvárásoknak már nem felel meg, ezért a CAF villamosok érkezése okán új, a korábbinál funkcionálisan is többre képes mosóberendezést telepítünk.
A Hungária kocsiszín fejlesztése
A szükséges fő munkák:
- az A csarnok 3 vágányának teljes cseréje;
- új tetőszerelő pódiumok építése;
- forgódaru telepítése.
A Hungária kocsiszínt a Combino villamosok érkezésekor már részben felújították és bővítették, azonban az A csarnok vágányai ebből a fejlesztésből kimaradtak. A teljes hosszukban aknás vágányok acél tartószerkezete tönkrement, a vágányokat fadúcolás tartja. Az új villamosok érkezésével felújításuk ezért nem halasztható.
Ugyanebben a csarnokrészben helyezzük el az új, 56 méteres villamosok számára létesített tetőszerelő pódiumokat. Mivel ezek építése miatt a jelenlegi híddarut el kell bontani, pótlásukra új forgódarut is elhelyezünk, mely a tetőre szerelendő berendezések mozgatásában nyújt majd segítséget.
47 új villamos uniós források bevonásával
A 2014. április 22-én kihirdetett határozatával a kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamoshoz biztosít 3,5 milliárd forint többlettámogatást Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” nagyprojekt uniós támogatási arányának 99,33 százalékos mértékben változatlanul tartása mellett. A projekt bővítéséhez szükséges forrásokat így legnagyobb részt az Új Széchenyi Terv (2007-2013-as uniós költségvetési ciklus), kisebb részt pedig a Széchenyi 2020 (2014-2020-as uniós költségvetési ciklus) fejlesztési programokból biztosítja a kormány. A projekthez mindössze kevesebb, mint további nettó 24 millió forint önrész biztosítása szükséges. Ez azt jelenti, hogy a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként eljáró Budapesti Közlekedési Központ és a CAF eredményes tárgyalásai nyomán, a kormány támogatásával Budapest kevesebb, mint 24 millió forintért juthat hozzá a tervezetthez képest további 10 darab vadonatúj, korszerű, alacsonypadlós villamoshoz. A Budapestre érkező új CAF villamosok száma így 37-ről 47 darabra nőtt.