Újragondolt villamoshálózat Pesterzsébeten

A pesterzsébeti villamoshálózat helyzete Budapest egyik régóta megoldatlan problémája. A Topánka utca környéki sűrűn lakott városközponti, lakótelepi területeket a villamosok jelenleg elkerülik, holott a városrész egykor többirányú közlekedési kapcsolatokkal rendelkezett. Ezek jelentős részét abszurd módon éppen a lakótelepek építésével egyidőben számolták fel. Ma a korszerűtlen hálózat és a rossz állapotú infrastruktúra csak kevés utasnak kínál alternatívát, ezért a Pesterzsébeten élők és dolgozók kénytelenek olyan – egyébként zsúfolt – autóbuszvonalakat használni, amelyek nem adnak közvetlen belvárosi összeköttetést.

A fejlesztés egyik legfontosabb eredményeként új villamospálya épül a Topánka utcában, amely a Török Flóris utcából ágazik ki, és Pesterzsébet városközpontját tárja fel egészen a Helsinki útig. A jövőben a villamosvonal innen tovább folytatódhat, előbb Csepelre, később pedig akár Budára is. A Török Flóris utcában kétvágányú villamospálya vezet majd a Határ út és a Nagysándor József utca között. Szintén a projekt keretében kiépül az úgynevezett Kvassay-áttörés a Közvágóhídnál a Soroksári út és a Gubacsi út között, ami lehetővé teszi a rakparti villamosok számára, hogy gyors eljutást biztosítsanak Pesterzsébetről a Belvárosba. A vágányépítéssel érintett utcákban a közterületek is átalakulnak, hogy mind a gyalog, mind a kerékpárral, mind az autóval közlekedők biztonságosabban és kényelmesebben közlekedhessenek.

 

 

Látványterv az új pesterzsébeti villamoshálózatról
Pesterzsébet városközpontján át is közvetlen belvárosi kapcsolatot nyújtó villamosok közlekednek majd

 

Pesterzsébet: elérhető közelségben a Belváros

  • A projekt keretében a 3-as villamos feltárja Pesterzsébet városközpontját, és átszállási lehetőséget biztosít a H6-os HÉV-re Pesterzsébet felsőnél. Távlatilag a vonal továbbvezethetővé válik először Csepelre, később pedig Budára.
  • A Török Flóris utcai villamospálya kétvágányúra épül át, így az Ecseri út felé jelentősen javul az eljutási idő.
  • A Soroksári úti és a Gubacsi úti villamosvágányok összekötésével megépül az úgynevezett Kvassay-áttörés, amellyel a rakparti villamosok a lehető legrövidebb útvonalon folytathatják útjukat Pesterzsébet irányába.
  • Később a Pacsirtatelepi villamosok elérhetik a Szentlőrinci úti lakótelepet is.
  • Mindezek együttes hatására jelentősen növekedhet a Pesterzsébeti közösségi közlekedés versenyképessége.

 

térképen a  tervezett pesterzsébeti villamosfejlesztések
Pesterzsébet megújuló kötöttpályás hálózatának központi eleme a mai 3-as villamos meghosszabbítása a Gubacsi hídig

 

Külső városrészek kötöttpályás elérése: a pesterzsébeti villamosfejlesztés előnyei

A dél-budapesti villamosgyűrű kialakításának első lépései a külső városrészek kötöttpályás közlekedési lehetőségeinek javítását hozza magával:

  • A Topánka utcai vágány Pesterzsébet legforgalmasabb, legtöbb járat által érintett területéhez biztosít megbízható, nagy kapacitású, gyors kapcsolatot, amelynek része a közvetlen, átszállásmentes belvárosi összeköttetés is.
  • A 2-es és a 24-es villamos vonala átjárhatóvá válik a Közvágóhídnál megépülő Kvassay átkötésnek köszönhetően, így a villamosok a Soroksári út felől a Gubacsi úton tovább tudnak haladni Pesterzsébet felé.
  • A villamosvonal a fejlesztés első ütemében a Csepeli átjáróig hosszabbodik meg. Később a Gubacsi hídon át Csepelre, távlatban pedig egy új hídon át Budára hosszabbítható, ahol becsatlakozik az ottani villamoshálózatba. Ezzel egy új, jó hálózati kapcsolatokkal rendelkező külvárosi villamosgyűrű jöhet létre.

 

Akadálymentes szolgáltatás

Kiemelt hangsúlyt kap a közlekedés- és területfejlesztésben a mozgásukban valamilyen módon korlátozott emberek közlekedésének segítése – legyen szó idősekről, kerekesszékes emberekről, valamint sérülés, babakocsi vagy nagyobb csomag miatt körülményesebben közlekedőkről. Őket nagyban segíti majd az alacsonypadlós járművek mellett a fejlesztéssel érintett meglévő megállók akadálymentesítése. Emellett természetesen az új villamosmegállók építése is a jelenkor elvárásainak megfelelően, akadálymentesen történik.

 

Tervezett ütemezés

A fejlesztés előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósul meg.

 

 

 

Kapcsolódó fejlesztések

A budapesti villamoshálózat rengeteget fejlődött az utóbbi évtizedekben: létrejött a budai fonódó villamos és megvalósult az 1-es villamosnak – a város leggyorsabb villamosjáratának – a meghosszabbítása. A villamoshálózat fejlesztése nem csupán a járműpark megújításával és a hálózat hiányzó elemeinek beillesztésével, bővítésével jár, hanem zöldebb, élehetőbb és akadálymentes közterek létrehozásával, az autósfogalom csökkentésével és új villamosok beszerzésével is.