Megújul a Nagykörút – Indul a Bringasztráda tervezése

A következő években nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és Boráros tér között. Mindez a 2020-ban kialakított kerékpársávok fejlesztésével, a közterületek rendezésével és a biztonságos közlekedés feltételeinek javításával lesz elérhető Pest egyik legmeghatározóbb útvonalán.

A fejlesztés túlmutat a közlekedésen. Legfőbb célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztály számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni.

A Nagykörút fejlesztése kapcsán az egyik legnagyobb lépés, a rendelkezésre álló közterület újraosztása a kerékpársávok kijelölésével, már 2020-ban megtörtént, most pedig a villamospályán túli infrastruktúra fejlesztésére kerül sor.  A fejlesztések a megfelelő szabályozás és ösztönzés mellett várhatóan katalizátorként működnek majd a kereskedelmi funkciók megújulásához és fejlesztéséhez is, ahogy az történt például a Bartók Béla út esetében, ahol mára színvonalas éttermek, boltok és galériák váltották fel a korábban üresen álló üzlethelyiségeket.

 

Látványterv a Nagykörúti bringasztrádáról

 

Milyen fejlesztések valósulnak meg? 5 kiemelt fejlesztési terület a Nagykörúton

  • Védett kerékpársávok: Fizikailag elválasztott kétoldali irányhelyes kerékpársávok jönnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között, a parkolósávos szakaszon parkolósáv és a szegély vezetve. A kerékpársávok jellemzően minimum két méter szélesek lesznek, így két ember továbbra is elfér majd egymás mellett, biztosítva például a kényelmes előzés lehetőségét. A parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is.  
  • Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban: A projekt részeként a kerékpárral közlekedők számára biztosítva lesznek a folytonos és biztonságos kerékpáros kapcsolatok és útvonalak a csomópontokban is minden irányban.
  • Rendezett rakodás és kerékpárparkolás: A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek a több szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.
  • Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál: A Nagykörút mentén járdaszintre emeljük a mellékutcák torkolatait, hangsúlyozva gyalogosok elsőbbségét. Ez a kialakítás nagyobb biztonságot nyújt a mellékutcákból érkező vagy oda bekanyarodó járműforgalommal szemben.
  • Megújuló közterek: A fejlesztéshez kapcsolódóan, további források bevonásával megújulhatnak a közterületek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb teresedéseket is. Az útvonal mentén új, modern, de a körúthoz illeszkedő utcabútorok, például padok kerülnek elhelyezésre, emellett pedig a zöldfelület minősége is jelentősen javulni fog.

 

Látványterv a Nagykörúti bringasztrádáról

 

Miért jó ez nekem? Előtérben a helyben lakók, dolgozók és ide látogatók igényei

  • Kerékpárral és gyalog közlekedve is javul a biztonság a Nagykörúton, kiemelten a kereszteződések környezetében.  
  • Kerékpározóként vonzóbb és biztonságosabb lesz például idősként vagy gyerekkel együtt közlekedni, de a városi kerékpározásban kevésbé jártas emberek számára is egy vonzóbb útvonal jön létre.
  • A körút nagy csomópontjai is kerékpárosbaráttá válhatnak, könnyeb lesz megtalálni a kapcsolódó útvonalakat.  
  • Kellemesebb, igényes környezetben lehet majd időt tölteni, ami jelentősen javíthatja az itt közlekedők, ide látogatók közérzetét is.
  • Magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.
  • Összességében a Nagykörút újra egy kellemes hely lesz, ahova szívesen látogat el az ember és nem csak át akar majd rohanni rajta.

 

Mi nem változik majd a Nagykörúton?

  • A villamospálya, valamint a kapcsolódó peronok változatlan formában szolgálják majd az itt közlekedőket, ahogy az éjszakai közlekedés és a kapcsolódó buszmegállók is megmaradnak.
  • Továbbra is előnyben részesül a 4-6-os, a világ egyik legtöbb utast szállító, éjjel-nappal közlekedők villamosvonala.
  • A személygépjárművek számára az elkerülhetetlen csomópontof felülvizsgálatok mellett megmarad a mai forgalmi rend, így pl. a Ferenc Körúton továbbra is 2x2+ kerékpársávon lehet majd haladni.

 

Tervezett ütemezés

A fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, ez után viszont a következő tervezett fázisok során valósulhat meg a projekt:

  • 5-7 hónap a tervezési közbeszerzés lefolytatása
  • 15-18 hónap a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek
  • 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása
  • 15-18 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ.