A következő években nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút. A Nagykörút fejlesztése kapcsán a kezdeti lépés, a belső szakaszok átmeneti eszközökkel történő forgalomcsillapítása már 2020-ban megtörtént, most pedig végleges formában is átépül a villamospályán túl a körút teljes keresztmetszete a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér között.
A tervezett fejlesztések a fasorok és a gyalogos felületek rekonstrukciójával, védett kerékpárutak kiépítésével, a körúti vállalkozásokat és társasházakat jobban szolgáló parkolósávval és a terület általános akadálymentesítésével valósulhatnak meg. A fejlesztés előkészítése most a részletes műszaki tervek elkészítésével folytatódik, ezt követhetik majd a kivitelezési munkálatok.
A Nagykörút tervezett megújítása túlmutat a közterületek fejlesztésén. A Fővárosi Önkormányzat célja, hogy egy pezsgő, a környéken élőknek és az idelátogatóknak egyaránt vonzó szolgáltatásokkal és üzletekkel teli körút jöjjön létre, az üzletportálok és a homlokzatok megújításával, kulturális és közösségi programok szervezésével. A fejlesztések célja, hogy néhány év múlva teljesen más szemmel nézzünk a Nagykörútra – hasonlóan, ahogy például a Bartók Béla út belső szakasza is átalakult az elmúlt évtizedben.
A Fővárosi Önkormányzat terveiről Megújul a Nagykörút! oldalon lehet többet olvasni.
A fejlesztés túlmutat a közlekedésen. Legfőbb célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztály számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni.
A Nagykörút fejlesztése kapcsán az egyik legnagyobb lépés, a rendelkezésre álló közterület újraosztása a kerékpársávok kijelölésével, már 2020-ban megtörtént, most pedig a villamospályán túli infrastruktúra fejlesztésére kerül sor. A fejlesztések a megfelelő szabályozás és ösztönzés mellett várhatóan katalizátorként működnek majd a kereskedelmi funkciók megújulásához és fejlesztéséhez is, ahogy az történt például a Bartók Béla út esetében, ahol mára színvonalas éttermek, boltok és galériák váltották fel a korábban üresen álló üzlethelyiségeket.
Milyen fejlesztéseket valósít meg a BKK? Három kiemelt fejlesztési terület a Nagykörúton
Kerékpáros és gyalogos fejlesztések:
- Bringasztrádák: fizikailag elválasztott kétoldali irányhelyes kerékpárutak jönnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között, a parkolósávos szakaszon parkolósáv és a szegély között vezetve. A kerékpárutak jellemzően két méter szélesek lesznek, így két ember továbbra is elfér majd egymás mellett, biztosítva például a kényelmes és biztonságos előzés lehetőségét. A parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is a két méter széles kerékpárút mellett.
- Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban: a projekt részeként a kerékpárral közlekedők számára biztosítva lesznek a folytonos és biztonságos kerékpáros kapcsolatok és útvonalak a csomópontokban is minden irányban.
- Rendezett rakodás és kerékpárparkolás: a kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek általánosságban a kerékpárutak bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.
- Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál: a Nagykörút mentén járdaszintre emeljük a mellékutcák torkolatait, hangsúlyozva gyalogosok elsőbbségét. Ez a kialakítás nagyobb biztonságot nyújt a mellékutcákból érkező vagy oda bekanyarodó járműforgalommal szemben.
- A projektrész megvalósítására a BKK a TOP Plusz 4.1.2. Bringasztráda programjában nyert el forrásokat.
Zöldítés
- Fasor megújítása és pótlása: Megvalósul a körúti fasorok egészséges állapotának helyreállítása. Minden egyes meglévő fahely esetében javulni fognak a fák életkörülményei, minimálisan a fahely méretének növelésével; a nem megfelelő állapotú, de megmenthető fák esetében az ültető közeg célzott javításával; az elhalt vagy egészségi állapot szempontjából nem menthető fák esetében a fák cseréjével. Azokon a szakaszokon, ahol a korábban létező fasorokat kivágták, a projekt célja a régi fahelyek visszaállítása, új fák ültetése.
- Több zöldfelület: a zöldfelületek nagyságrendi bővítésére kerül sor a fahelyek növelésével és szakaszos összekötésével, nagyméretű növénykazetták lokális kialakításával, valamint a csatlakozó teresedések zöldítésével.
- Fenntartható csapadékvízkezelés: a szivacsváros elveinek alkalmazásával tervezetten olyan zöldfelületi és térépítészeti kialakítás kerül alkalmazásra, ami egyszerre alkalmas a lezúduló csapadék lefolyásának lassítására és a zöldfelületek öntözésének környezetkímélő megoldására.
- Megújuló közterek: megújulhatnak a gyalogos felületek is, ideértve a burkolatok minőségi cseréjét és új, egyszerre praktikus és esztétikus utcabútorok, például padok kihelyezését.
- A projektrész megvalósítására a BKK a TOP Plusz 4.1.3. Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási programjára nyújt be pályázatot.
Útfelújítás
- Burkolatcsere: a Nagykörút fejlesztése során burkolatcserére kerül sor, így az autóval közlekedők is megújult aszfalton közlekedhetnek majd a jövőben.
- A projektrész megvalósítása a Fővárosi Önkormányzat saját forrásából történhet meg.
Miért jó ez nekem? Előtérben a helyben lakók, dolgozók és az ide látogatók igényei
- Zöldebb lesz a Nagykörút, a meglévő fák egészségesebben és tovább élhetnek, a ma még kopár részeken új fák és több zöld jelenhet meg.
- A korábban kialakított szűkületek felszámolásával szélesebbek lesznek a járdák, megszűnnek a járdán vezetett kerékpársávok: kényelmesebb és biztonságosabb lesz a Nagykörúton sétálni.
- Közlekedési módtól függetlenül mindenki számára javul a közlekedés biztonsága a Nagykörúton a kerékpárutak egyértelmű, fizikailag is védett kialakításával és a mellékutcai kereszteződések járdaszintre emelésével.
- Kerékpározóként vonzóbb és biztonságosabb lesz például idősként vagy gyerekkel együtt közlekedni, de a városi kerékpározásban kevésbé jártas emberek számára is egy vonzóbb útvonal jön létre.
- A körút nagy csomópontjai is kerékpárosbaráttá válhatnak, könnyeb lesz megtalálni a kapcsolódó útvonalakat.
- A körúti vállalkozásokat és társasházakat jobban szolgáló parkolósávok létesülnek, egyszerűbb lesz a rakodás, rendezettebb lesz az utcakép.
- Kellemesebb, igényes környezetben lehet majd időt tölteni, ami jelentősen javíthatja az itt közlekedők, ide látogatók közérzetét is.
- Magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.
- Összességében a Nagykörút újra egy kellemes hely lesz, ahova szívesen látogat el az ember és nem csak át akar majd rohanni rajta.
Mi nem változik majd a Nagykörúton?
- A villamospálya, valamint a kapcsolódó peronok változatlan formában szolgálják majd az itt közlekedőket, ahogy az éjszakai közlekedés és a kapcsolódó buszmegállók is megmaradnak.
- Továbbra is előnyben részesül a 4-6-os, a világ egyik legtöbb utast szállító, éjjel-nappal közlekedők villamosvonala.
- A személygépjárművek számára legfontosabb szakaszokon, így a Szent István körúton és a Ferenc körúton a Petőfi híd irányában továbbra is 2 forgalmi sávon lehet majd haladni.
Együtt tervezzük a megújuló Nagykörutat
A Nagykörút megújítása társadalmi egyeztetésének igényfelmérő szakasza több hónapon át, különböző csatornákon zajlott: 2024 októberében és novemberében közel 10 ezren töltöttétek ki online kérdőívünket, emellett 200 emberrel beszélgettünk a megrendezett utcafórumokon. 2025 februárjában négy alkalommal rendeztünk közösségi fórumot, hogy az érintett lakossággal ne csak megismertessük a Nagykörút megújulásának részleteit, de az elvárásaitokat is megismerjük, bevonjunk titeket a folyamatba. Így a tervezés már a ti igényeitek ismeretében kezdődhet meg.
A társadalmi egyeztetési folyamatról és annak eredményeiről itt olvashatsz bővebben.
Tervezett ütemezés
A fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A kerékpáros és gyalogos fejlesztéseket érintő projektrész megvalósításához szükséges források biztosításáról 2025. augusztusában döntött az Irányító Hatóság. A műszaki tervek elkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárását követően az előkészítés következő fázisa várhatóan 2025. októberében indulhat el. Ezt követően az alábbi fázisok során valósulhat meg a projekt:
- 650 nap a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek
- 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása
- 10-12 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ.



