Idővonal

Gyorsabb buszokat, tisztább levegőt, kevesebb dugót jelent az autómentes Lánchíd

Gyorsabb buszokat, tisztább levegőt, kevesebb dugót jelent az autómentes Lánchíd

Gyorsabban és sűrűbben közlekedő buszok, hálózatbővítés, kevesebb szén-dioxid, sőt, városszerte kevesebb torlódás – egyebek mellett ezek az autómentes Lánchíd előnyei a Budapesti Közlekedési Központ által most nyilvánosságra hozott jelentés szerint. A BKK bemutatta azt a szakmai anyagot, amely összehasonlítja a korábbi közlekedési rend és az elmúlt hónapokban zajló tesztidőszak eredményeit.

Eggyel több oroszlán őrzi a Lánchidat

Eggyel több oroszlán őrzi a Lánchidat

Október 27-én, a reggeli órákban egy titokzatos oroszlán jelent meg a felújítás alatt álló Lánchídon. A műemlék oroszlánok új társa több százezer LEGO® kockából épült meg, és a hídon tett látogatása után a Clark Ádám téren foglalta el őrhelyét, amíg a városlakók visszakapják az építkezés miatt jelenleg még elzárt területen lévő kőoroszlánokat.

Visszatértek a budai oroszlánok

Visszatértek a budai oroszlánok

A budai hídfőket őrző, egyenként több mint 10 tonnás oroszlánszobrok október 18-án, kedden három teherautó segítségével visszatértek a helyükre. Eközben zökkenőmentesen zajlik az átkelő felújítása: az útpálya új acélszerkezetére már felvitték a szigetelést és az azt védő aszfalréteget.

Befejezte a munkáját a budai toronydaru a Lánchídnál

Befejezte a munkáját a budai toronydaru a Lánchídnál

Véget értek a Lánchíd budai hídfőjének környezetében azon munkák, amelyek során a szakembereknek hatalmas acélelemeket kellett megmozgatniuk. Ezért augusztus 11-én, csütörtökön elkezdték lebontani a budai toronydarut, amelyet tavaly júliusban állítottak fel, és több mint egy évig segítette az átkelő felújítását.

Rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya

Rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya

Hatalmas mérföldkőhöz érkezett a Lánchíd felújítása: rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya, amely a régi, elöregedett vasbeton-pályaszerkezetet váltotta fel. A behelyezett pályatáblák a híd teljes hosszán egybefüggő részt alkotnak, ennek köszönhetően már végig lehet sétálni a Lánchídon.

Kőfaragók vették kezelésbe a Lánchíd kapuzatát

Kőfaragók vették kezelésbe a Lánchíd kapuzatát

Elkészült a Lánchíd pesti pilonját körülölelő állványzat, a budainál pedig már javában dolgoznak az állványépítők. Ennek köszönhetően elkezdődhettek a jelentősebb helyszíni kőmunkák az átkelő tartószerkezeti elemein.

Már készülnek a vasöntödében a Lánchíd új kandeláberei

Megkezdték a vasöntödében a Lánchíd kandelábereinek készítését

Gondos és aprólékos munkával megkezdték a szakemberek a Lánchíd történelmi, díszes világítóoszlopainak restaurálását. A kandeláberek technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett mindegyik korszerű és energiatakarékos LED-fényforrással működik majd.

Helyére került a két pillér közötti utolsó új útpályatábla

Helyére került a két pillér közötti utolsó új útpályatábla

December 14-én a helyére került a medernyílásban az utolsó új acél pályatábla. A Lánchíd felújítása során összesen 94 korszerű, trapézbordákkal merevített, úgynevezett ortotróp acél pályatáblát építenek be.

Már látszik az aluljáró formája a Lánchíd budai hídfőjénél

Már látszik az aluljáró formája a Lánchíd budai hídfőjénél

A felújítás után nagyobb biztonságban lehetnek a kerékpárral és gyalog közlekedők a Lánchíd budai hídfőjénél. Megkezdték az új aluljáró vasbeton szerkezetének betonozását, amely az átépítés után tágasabb és sokkal beláthatóbb lesz.

Elkészült az első felújított láncszakasz

Elkészült az első felújított láncszakasz

Elkészült az első felújított láncszakasz, amelyen már látszik a híd megújult színe, amelyet igyekeztek úgy megválasztani, hogy a lehető legjobban hasonlítson a régire. Elkezdődött a budai aluljáró bontása is.

Behelyezték az első új pályatáblát a Lánchídba

Behelyezték az első új pályatáblát a Lánchídba

Behelyezték az első hatalmas, 11 méret hosszú és 3,5 méter széles acélelemet oda, ahonnan a Lánchíd „felszeletelésével” a bontási munkák indultak.

Elszállították az első kőoroszlánokat restaurálni

Elszállították az első kőoroszlánokat restaurálni

A hídfőket díszítő kőoroszlánokat – először a pesti, majd néhány hét múlva a budai oldalon is – egyenként három darabban leemelték, majd egy újpesti műterembe szállították, hogy átessenek a szükséges restauráláson.

Megérkeztek az első új acél pályalemezek

Megérkeztek az első új acél pályalemezek

Hatalmas új acél pályatáblák érkeztek Csepelről, amelyeket a híd közepébe építenek be. Az elöregedett vasbetonpályát váltó új acélszerkezet jelentősen könnyebb az elődjénél, ezért jobban kombinálható a régi hídszerkezettel.

Felszeletelték a hídpályát

Felszeletelték a hídpályát

Elkezdődött a híd pályaszerkezetének bontása, az elöregedett vasbetont „felszeletelték”, majd a két-három és fél tonnás darabokat kiemelték. Így feltárult és a mérnökök számára megvizsgálhatóvá vált a híd acél-tartószerkezete.

Elkezdődött a pesti és a budai oldali toronydaru építése

Elkezdődött a pesti és a budai oldali toronydaru építése

Elkezdődött a toronydaruk összeszerelése és felállítása: a Lánchíd felújítása során a pesti és a budai oldalon is egy-egy daru mozgatja a hídelemeket. Eközben már épült a hídon végigvezető sínpályarendszer, amelyen a Lánchídra telepített két bakdaru közlekedik.

Másfél mázsás török köri ágyúgolyót találtak a Lánchídnál

Másfél mázsás török köri ágyúgolyót találtak a Lánchídnál

A fém- és lőszermentesítési munka közben hatalmas ágyúgolyót találtak, majd emeltek ki a Lánchíd alól. A török kori, kőből faragott lövedék teljesen ép maradt, és a Budapesti Történeti Múzeum gyűjteményébe került.

Lezárták a híd teljes keresztmetszetét, elindult az érdemi felújítási munka

Lezárták a híd teljes keresztmetszetét, elindult az érdemi felújítási munka

Véget értek az előkészületek, június 16-án teljesen lezárták a Lánchidat, ettől a naptól a közúti forgalom sem közlekedhet rajta. Az aszfalt felmarásával és a kandeláberek leemelésével elindult az érdemi rekonstrukciós munka.

A Clark Ádám tér is átépült

A Clark Ádám tér is átépült

A Lánchíd felújításának előkészületei a Clark Ádám téren folytatódtak: ideiglenesen kisebb átmérőjű körforgalmat építettek, a „nagy” körforgalom kétnyári növényeit a FŐKERT már korábban elköltöztette.

Elkezdődött a fém és lőszermentesítés

Elkezdődött a fém és lőszermentesítés

Elkezdődött a Lánchíd vízi környezetének fém-és lőszermentesítése. Először 250-250 méter távolságig készítettek szonárfelvételeket, majd 50-50 méretes távolságon belül búvárfelderítők merültek alá.

Lezárták a pesti gyalogos aluljárót, ezzel átadták a teljes munkaterületet

Lezárták a pesti gyalogos aluljárót, ezzel átadták a teljes munkaterületet

Az A-Híd Zrt. átvette a teljes munkaterületet. A pesti oldalon lezárták a gyalogos-aluljárót, az előkészítő munkák tovább folytatódtak.

Lezárták a gyalogos járdákat, ezzel elindult a Lánchíd felújítása

Lezárták a gyalogos járdákat, ezzel elindult a Lánchíd felújítása

Lezárták a gyalogos forgalom elől a Lánchíd járdáját és környezetét, ezzel elkezdődött Budapest egyik évek óta húzódó fontos beruházása. Első lépésként elkezdődtek a munkához elengedhetetlenül szükséges előkészítő vizsgálatok .

Aláírták a Lánchíd felújításának vállalkozási szerződését

Aláírták a Lánchíd felújításának vállalkozási szerződését

Aláírták a Széchenyi lánchíd felújítására vonatkozó vállalkozási szerződést. A Budapesti Közlekedési Központ részéről dr. Walter Katalin vezérigazgató, a kivitelező A-Híd Zrt. képviseletében Sal László vezérigazgató szignálta a megállapodást