A 42-es villamos meghosszabbítása Gloriett-telepig

A 42-es villamos Gloriett-telepig történő meghosszabbításával egy több évtizedes adósságát törleszti Budapest. A főváros jelenlegi legrövidebb villamosjáratának fejlesztésében hatalmas potenciál rejtőzik. Azok a városfejlesztők is tudták ezt, akik a vonal meghosszabbításával már évtizedekkel ezelőtt számoltak.

A fejlesztés legfőbb célja, hogy a főváros egyik legnagyobb kiterjedésű lakóterületét megbízható kötöttpályás kapcsolattal lássa el, ezért a villamosvonal hossza csaknem 3 kilométerrel nő, a megállók száma pedig duplájára növekszik. A villamosok a nagyobb igényekhez igazodva csúcsidőben tervezetten 4-5 percenként fogják követni egymást. Mindezzel jelentősen több ember számára válik elérhetővé a környezetbarát, modern közösségi közlekedés használata. A villamospályával érintett utcák és közterületek is megújulhatnak, így a gyalogosok, a kerékpárosok és az autóval közlekedők számára is a mainál biztonságosabb és kulturáltabb feltételeket biztosíthatunk mindennapi közlekedésükhöz.

 

a meghosszabbított vonalú 42-es villamos látványterve
Akadálymentes járművekkel és megállókkal, valamint rendezett és biztonságos környezettel várja majd utasait a 42-es villamos 

 

Külső városrészek kötöttpályás elérése: a fejlesztés 5 legfontosabb előnye

  • A projekt legfontosabb fejlesztése közvetlen, a jelenleginél megbízhatóbb és sokkal kényelmesebb kötöttpályás összeköttetést teremteni Havannatelep, Szent Lőrinc-telep és Gloriett-telep lakói számára az M3-as metróvonalhoz.
  • Az évtizedek óta tervezett vágányok megépítésének köszönhetően csökken az átszállások száma és az utazási idő, javul a közösségi közlekedés kiszámíthatósága.
  • A környezetbarát villamosok közlekedésével csökken az autóbuszok által a területre gyakorolt zajhatás és károsanyag-kibocsátás.
  • A buszhálózat átszervezésével a Gloriett-telepi végállomás fontos pontja lesz Budapest 18. kerülete, azaz Pestszentlőrinc és Pestszentimre közlekedésének.
  • Mindezek együttes hatására jelentősen növekedhet a közösségi közlekedés versenyképessége a dél-pesti régióban.

 

térképen a 42-es villamos meghosszabbított útvonala
A 42-es villamos tervezett meghosszabbított útvonala 

 

Miért jó ez nekem? Előnyben a dél-pesti lakosok

A projekt közvetlenül előnyei elsősorban a dél-pesti lakótelepeken élők számára lesznek érezhetőek.

  • A Havanna lakótelepen élők számára a közösségi közlekedést ma csak buszjáratok jelentik. A meghosszabbított villamosvonal azonban a negyed közepén haladó Barta Lajos utcán fog haladni, amely a lakótelep közlekedési ütőere. A közösségi ház, a templom, a különböző oktatási intézmények és a piac közvetlenül elérhető lesz a villamossal.
  • A Szent Lőrinc lakótelepet az északi felén átszelő Kinizsi Pál utca szintén alkalmas a villamos továbbvezetésére, így nyújtva kötöttpályás kapcsolatot az itt élők számára.
  • A vonal végül a Margó Tivadar utcán át éri el a Gloriett-telepet, ahol a végállomás az erre már korábban kijelölt és szabadon tartott területen épül meg. Ez közvetlen kapcsolatot nyújt a telep nyugati oldalán élőknek, és biztosítja a Gloriett-telep melletti üzletek megközelítését.
  • A villamos megépítése során a kapcsolódó közterületek is megújulnak, amelyek így szebbek, árnyékosabbak és élhetőbbek lesznek.

 

Akadálymentes szolgáltatás

Kiemelt hangsúlyt kap a közlekedés- és területfejlesztésben a mozgásukban valamilyen módon korlátozott emberek közlekedésének segítése – legyen szó idősekről, kerekesszékes emberekről, valamint sérülés, babakocsi vagy nagyobb csomag miatt körülményesebben közlekedőkről. Őket nagyban segíti majd az alacsonypadlós járművek mellett a meglévő megállók akadálymentesítése, valamint az ezekhez kapcsolódó további gyalogátkelőhelyek létesítése is. Emellett természetesen az új villamosmegállók építése is a jelenkor elvárásainak megfelelően, akadálymentesen történik.

A Határ úti metróállomás frissen elkészült akadálymentesítése nyomán az M3-as metróval gyors és megbízható akadálymentes közlekedési lehetőség adódik a belvárosba.

 

Tervezett ütemezés

A fejlesztés tervezése a meglévő tervek felhasználásával hamarosan kezdődhet, a beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósul meg. A fejlesztés tervezése az uniós forrás rendelkezésre állása esetén kezdődhet meg. 

A vonalmeghosszabbítás tervezett idővonala

 

Kapcsolódó fejlesztések

A budapesti villamoshálózat rengeteget fejlődött az utóbbi évtizedekben: létrejött a budai fonódó villamos és megvalósult az 1-es villamosnak – a város leggyorsabb villamosjáratának – a meghosszabbítása. A villamoshálózat fejlesztése nem csupán a járműpark megújításával és a hálózat hiányzó elemeinek beillesztésével, bővítésével jár, hanem zöldebb, élehetőbb és akadálymentes közterek létrehozásával és az autósfogalom csökkentésével is.