Budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ága
A projekt célja
A budai fonódó villamoshálózat kiépítésével a városrészek „összefonásán” kívül számos további célkitűzés is megvalósult.
Átszállások számának csökkentése
Az egységes hálózat egyik legfőbb előnye, hogy nagymértékben csökkent az átszállások száma, ezért gyorsabbá, kényelmesebbé, jobban tervezhetővé vált az utazás.
Akadálymentes közlekedés
A peronszintet minden megállóban a járműfejlesztési projektben beszerzett új, alacsony padlós CAF villamosokhoz igazították, ezért kerekesszékkel és babakocsival is sokkal könnyebb utazni.
A látásukban korlátozottakat vakvezető sáv segíti a közlekedésben.
Vonzó közlekedési alternatíva
Az egész Budát átszelő fonódó villamoshálózat kiépítésével csökkent az utazási idő, a menetrend kiszámíthatóbbá, az utazás körülményei színvonalasabbá váltak.
Élhetőbb főváros – csökkentek a káros környezeti hatások
Az új villamoshálózat az autós közlekedés reális alternatíváját jelenti. A kötöttpályás járművek igénybevételével jelentősen csökken a közúti forgalomból származó zaj- és légszennyezés, valamint kevesebb a forgalmi torlódás.
Ütemezés
1. szakasz: 2014. október – 2015. január
- a HÉV-alagút feletti nagy tömegű burkolat elbontása
- a HÉV-födém teherbírásának mérése
- nagy tömegű közműépítési munkák
2. szakasz: 2015. január – 2015. július
- a HÉV-födém külső oldali vízszigetelése, a födém megerősítése
- a Batthyány téri aluljáró vasbetonszerkezet-építési munkái
- vágányépítések a Batthyány tér és a Margit híd között
- további közműépítések
3. szakasz: 2015 második fele
- végleges út- és járdaépítések
- zöldfelület-rendezések, növénytelepítések
- vágányépítések befejezése, felsővezeték, áramellátás
- sikeres villamos próbajáratok után műszaki átadások
Finanszírozás
A budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ága a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásaként az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével bruttó 5,2 milliárd forintból valósult meg, melynek 63,8 százalékát az Európai Unió finanszírozta.
A projekt bemutatása
A budai fonódó villamoshálózat projekt bemutatása
Projekt alapadatai:
- Kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
- projekt címe: „A Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Bem rakparti ág (Budai észak-déli villamos kapcsolat kialakítása)”
- befejezés dátuma: 2017. március 28.
- projekt azonosító száma: KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0015
- támogatás összege: 3 427 125 462 Ft
- támogatás mértéke: 68,3%
VÁROSRÉSZEK ÖSSZEFONÓDÁSA
A budai fonódó villamoshálózat projekt a széttagolt budai villamosvonalak egységes hálózattá alakítását tűzte ki célul (erre utal a nevében szereplő ’fonódó’ jelző), hogy a budai városrészek között átszállás nélküli utazás valósuljon meg.
A koncepció a főváros korábbi közlekedési rendszerét eleveníti fel, ugyanis Budapest az 1970-es évekig rendelkezett összefüggő villamoshálózattal. Az elmúlt évek fejlesztései azonban a gyorsvasutakra és az azokat kiszolgáló buszjáratokra fókuszáltak, ezek pedig apránként felszámolták a hálózatot. Ennek következtében egy időben a budai városrészek közötti forgalmat jellemzően autóbuszok látták el, de a járatok kapacitása elmaradt az optimálistól. A HÉV gyors és viszonylag nagy kapacitású ugyan, de a városrész szélén haladva nem érinti azok belső részeit. A térségben a közúti forgalom enyhítésének egyetlen módja a közösségi közlekedés fejlesztése volt: a fonódó villamoshálózat tehát a leghatékonyabb megoldás.
A projektben a 17-es villamos vonala egyesült három budai járatéval, ezáltal hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre: Óbudáról a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld is elérhetővé vált. Ennek megfelelően a budai fonódó beruházás három fő eleme volt:
- a 17-es villamos felújítása,
- a Széll Kálmán téri ág kialakítása,
- és a Bem rakparti ág kialakítása.
A főváros kötöttpályás közlekedési rendszerének megújulási koncepciójába szorosan illeszkedett a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, amelyet a villamoshálózat felújításával párhuzamosan végeztek, beleértve a tér teljes vágányrendszerének átépítését is. Mindezzel új, modern építészeti arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, sokkal jobban használható tér jött létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.
A budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ága
A fonódó villamoshálózat Bem rakparti ága a Margit hidat és a Batthyány teret kapcsolja össze egybefüggő villamosvonallal, mely közvetlenül köti össze Óbudát és Újbudát. Az akadálymentes villamoshálózat gyorsabb, jobban tervezhető és kevesebb átszállással megvalósítható utazást tesz lehetővé.
A villamosközlekedést érintő változások
Új villamos-pályaszakasz épült
- A projekt egyik legfontosabb elemeként a Bem rakparton új vonalszakasz épült, amely a Margit híd budai hídfőjét köti össze a Batthyány térrel. Ennek eredményeként a régi 17-es, illetve a jelenlegi 19-es és 41-es villamosvonal összekötésével átszállás nélkül utazhatunk a Vörösvári úttól egészen Albertfalváig és Kelenföldig
- A Margit híd alatt áthaladva a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, nem vesznek el helyet a közúti közlekedéstől.
Egyéb változások
- Sűrűbben jár a 18-as, a 19-es, a 41-es, az 56-os és a 61-es villamos.
- Az átalakított villamosvonalakon korszerű pályákat, felsővezetékeket, akadálymentes megállóhelyeket alakítottak ki, és korszerű, alacsony padlós járművek közlekednek.
A köztereket érintő változások
- A Bem rakpart – mint a budapesti városkép kiemelt része – szintén megújult. A kerékpárutat és a fasort még több növénnyel, új burkolattal és utcabútorokkal tették barátságosabbá és szebbé.
- A Margit körút Török utca–Margit híd közötti szakasza teljesen megújult.
- Újjáépült a Frankel Leó utca, a Bécsi út és a Vidra utca.
- Átépült a Germanus Gyula park, a Zsigmond tér, megújultak a zöldfelületek.
- Nagyobb lett a gyalogosok által is használható területek aránya, kialakításuk színvonalasabb, javult a gyalogosközlekedés biztonsága.
Forgalmi változások
- A közutak kapacitása nem csökkent a felújítások idején sem.
- A fejlesztés eredménye, hogy a villamosközlekedés kivált több buszvonalat a Batthyány tértől délre eső részen, így a Fő utcai buszsáv megszűnt, és irányhelyes kerékpársávokat alakítottak ki.
- Előbbinek köszönhetően a Batthyány tér és a Clark Ádám tér közötti szakaszon további parkolóhelyeket alakítottak ki.ezen a szakaszon.
Közbeszerzések
Széll Kálmán tér rekonstrukciója és a budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, engedélyek megszerzése, tervezői művezetés, projektdokumentációk elkészítése, valamint a Széll Kálmán tér rekonstrukciójához kapcsolódó városépítészeti és építészeti tervpályázat lefolytatása
Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)
Ajánlati felhívás helyesbítésePDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (1,3 MB)
SzerződésPDF Formátumban (2,0 MB)
Mérnök beszerzése a Széll Kálmán tér rekonstrukciója és a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek előkészítéséhez és megvalósításához
Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)
Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)
ÖsszegezésPDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem – válaszPDF Formátumban (0,1 MB)
SzerződésPDF Formátumban (2,4 MB)
Budai fonódó villamos hálózat megvalósításához kapcsolódó erőátviteli kábelek kiépítése az Óbudai Promenád fejlesztési területén
SzerződésPDF Formátumban (28 MB)
ÖsszegezésPDF Formátumban (0,5 MB)
Ajánlattételi felhívásPDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelemre adott válaszPDF Formátumban (0,1 MB)
Tájékoztató a hirdetmény visszavonásárólPDF Formátumban (0,9 MB)
A Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Bem rakparti ág kivitelezése (Budai észak-déli villamoskapcsolat kialakítása) (KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0015), Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Széll Kálmán téri ág kivitelezése (Budai észak-déli villamos kapcsolat kialakítása) (KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0016)vállalkozási szerződés keretén belül.
Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,3 MB)
Ajánlati felhívás helyesbítésePDF Formátumban (0,1 MB)
Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem IPDF Formátumban (0,1 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem I – válaszPDF Formátumban (0,1 MB)
Ajánlati felhívás módosítása II.PDF Formátumban (0,1 MB)
Írásbeli összegezésPDF Formátumban (0,4 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem IIPDF Formátumban (0,6 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem II – válaszPDF Formátumban (0,4 MB)
Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (2,2 MB)
Végzés a szerződéskötés engedélyezésérőlPDF Formátumban (0,1 MB)
HatározatPDF Formátumban (0,2 MB)
Vállalkozási szerződés I. részPDF Formátumban (4,4 MB)
Vállalkozási szerződés I. rész módosításaPDF Formátumban (0,3 MB)
Vállalkozási szerződés II. részPDF Formátumban (4,3 MB)
Vállalkozási szerződés II. rész módosításaPDF Formátumban (0,3 MB)
A Széll Kálmán tér fejlesztése projekt, valamint a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Széll Kálmán téri ág projekt Széll Kálmán térre eső részének kivitelezési munkái és kiegészítő tervezésük
Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,3 MB)
ÖsszegezésPDF Formátumban (0,3 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem I.PDF Formátumban (2,5 MB)
Válasz előzetes vitarendezési kérelemre I.PDF Formátumban (0,3 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem II.PDF Formátumban (2,4 MB)
Válasz előzetes vitarendezési kérelemre II.PDF Formátumban (0,1 MB)
Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,4 MB)
Kérelem szerződéskötés engedélyezésérePDF Formátumban (0,2 MB)
Jogorvoslati kérelem II.PDF Formátumban (5,2 MB)
Előzetes vitarendezési kérelem III.PDF Formátumban (0,3 MB)
Válasz előzetes vitarendezési kérelemre III.PDF Formátumban (0,1 MB)
Közbeszerzési Döntőbizottság határozataPDF Formátumban (0,4 MB)
Összegezés II.PDF Formátumban (3,3 MB)
Jogorvoslati kérelem III.PDF Formátumban (0,1 MB)
Szerződéskötés Közbeszerzési Döntőbizottság általi engedélyezésePDF Formátumban (0,1 MB)
Jogorvoslati eljárást lezáró határozatPDF Formátumban (0,3 MB)
SzerződésPDF Formátumban (4,0 MB)
Galéria
- Bem rakpart itt villamos épül!
- Megkezdődik a budai fonódó villamoshálózat kivitelezése
- Zajlik a budai fonódó Bem rakparti ágának építése is
- Zajlik a budai fonódó építése – munkálatok a Bem rakparton
- Épül az új villamospálya a Margit híd alatt
- Az új villamossínek végleges rögzítése
- Fonódó
- Budafok kocsiszín
- Fonódó hév alagút
- Fonódás a Margit híd alatt
- Fonódó sínkiöntés
- Új villamosvágány épül a Bem rakparton
- Jól halad a budai fonódó villamoshálózat építése
- Mától újra egységes a budai villamoshálózat
- Teljes a budai fonódó villamoshálózat március 14-étől
Bem rakpart itt villamos épül!
Megkezdődik a budai fonódó villamoshálózat kivitelezése
Zajlik a budai fonódó Bem rakparti ágának építése is
Zajlik a budai fonódó építése – munkálatok a Bem rakparton
Épül az új villamospálya a Margit híd alatt
Az új villamossínek végleges rögzítése
Fonódó
Budafok kocsiszín
Fonódó hév alagút
Fonódás a Margit híd alatt
Fonódó sínkiöntés
Új villamosvágány épül a Bem rakparton
Jól halad a budai fonódó villamoshálózat építése
Mától újra egységes a budai villamoshálózat
Teljes a budai fonódó villamoshálózat március 14-étől
Videók
Elérhetőségek
Budapesti Közlekedési Központ
Budapest 1075, Rumbach Sebestyén utca 19–21.
- Telefon: +36 1 3 255 255
- E-mail: [email protected]
- Fax: +36 30 774 1001
BKK Ügyfélszolgálat
- Személyes ügyfélfogadás: Rumbach Sebestyén u. 19–21.; Deák Ferenc tér, aluljáró; Keleti pályaudvar M, aluljáró; Kelenföld vasútállomás M, aluljáró; Móricz Zsigmond körtér; Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminál
- Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
- Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
- E-mail: [email protected]