Új kerékpáros-útvonalak jönnek létre Kőbányán – elindult a munka

Budapest, 2023. április 12. – Jelentős közlekedési fejlesztések kezdődtek Budapest X. kerületében: kiépülnek Kőbánya kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszai, egyúttal javulnak a biztonságos kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételei. Az építési munkák elkezdődtek, és előreláthatólag idén nyáron be is fejeződnek.

VEKOP X., munkavégzés.

Jelentős közlekedési fejlesztések valósulnak meg idén a X. kerületben. A projekt a kőbányai Kolozsvári utca–Korponai utca, Vaspálya utca–Gyömrői út–Sibrik Miklós út–Mádi utca által határolt területet fedi le. A kivitelezés előreláthatólag idén nyáron befejeződik.

A kőbányai kerékpárút-hálózat hiányzó szakaszainak megépítésével gyors és biztonságos kapcsolatok jönnek létre a kerületen belül. Rövidebb idő alatt lesznek elérhetők a kerület központjában lévő köz- és oktatási intézmények, az üzletek, a jelentősebb közlekedési csomópontok, a Szent László tér és a zöldövezetek – például az Óhegy park – is. A fejlesztés részeként több egyirányú utcán lesz biztosítva a kétirányú kerékpáros-közlekedés, és bővül a forgalomcsillapított övezetek száma.

 

Vonzóbbak lehetnek a fenntartható közlekedési módok

A tervezéskor szempont volt, hogy biztonságos kerékpáros-kapcsolatok jöjjenek létre, és a megvalósuló útvonalak csatlakozzanak a hálózat jelenlegi, valamint tervezett szakaszaihoz. Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is elérhető legyen minden korosztálynak, illetve hogy a fejlesztések jóvoltából egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett – akár a közösségi közlekedéssel kombinálva is.

VEKOP X., munkavégzés.

A beruházásnak köszönhetően jelentősen csökkennek a közúti közlekedés veszélyei, javulnak a kerékpáros-közlekedés feltételei, emellett a gyalogláshoz is rendezettebb és biztonságosabb körülmények állnak majd rendelkezésre. A gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, és vonzóbbá teszi a fenntartható közlekedési módokat.

 

A beruházás során a BKK

kerékpársávokat alakít ki a Gitár utcában és a Kőér utcában a Gyömrői út és a Sörgyár utca közötti szakaszon;

kerékpáros vasúti átjárót létesít a Kőér utca–Gyömrői út csomópontban;

kerékpársávot alakít ki a Harmat utcában;

kerékpárutat alakít ki a Kőrösi Csoma Sándor út két oldalán a Halom utca és a Harmat utca közötti szakaszon;

a kerékpározás támogatását segítő forgalomtechnikát készít a Korponai utca–Kolozsvári utca–Kőrösi Csoma Sándor út által határolt területen és az Óhegy park környezetében;

forgalomcsillapított övezeteket alakít ki;

egyirányú utcákat nyit meg a kétirányú kerékpáros-forgalomnak, valamint

automata kerékpárosforgalom-számláló berendezéseket telepít a Gyömrői úti vasúti átjáróban és a Kőrösi Csoma Sándor úton.

VEKOP X., kerület, térkép.

(A térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg a grafika)

 

A XV., a XIX. és a XX. kerületben is zajlik az építkezés

A kőbányai beruházás egy nagyobb fejlesztési program része, a XV. kerületben, Kispesten és Pesterzsébeten már tart a kivitelezés. Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsák a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A BKK a X. kerületben ebből bruttó 1,088 milliárd forint támogatást használhat fel. A budapesti VEKOP-támogatású kerékpáros-fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán olvashat.

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van: csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A budapesti kerékpározással ismerkedők új útvonalakat fedezhetnek fel, újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, és fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé.

A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros- és gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.