Budapest, 2025. szeptember 29. – Elkezdődhet a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének a tervezése, és ezzel az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötése. A Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányoknak köszönhetően átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között.
Újabb jelentős szakaszához érkezett a pesti fonódó villamosprojekt II. üteme: a BKK aláírta a tervezésről szóló szerződést a feltételes közbeszerzési eljáráson nyertes FŐMTERV Zrt.-vel.
A tervezési munkák arra irányulnak, hogy a villamosok visszatérjenek a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül. A beruházással olyan villamostengely jönne létre, amely teljesen átszeli a fővárost, hogy átszállás nélkül, kényelmesen és gyorsan utazzanak a Budapesten közlekedők.
A beruházás tervezése az IKOP Plusz-1.1.0-23 program keretében európai uniós támogatásból valósulhat meg, a BKK az erre vonatkozó támogatási kérelmét már 2024 márciusában beadta. Mivel még nem született támogatói döntés, és így a támogatási szerződést nem kötötte meg a magyar állam a BKK-val, a tervezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza. A kiviteli tervek várhatóan 2028 második felére készülnek el.
Új villamospálya és akadálymentes megállók
A FŐMTERV feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása, továbbá a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése is.
A tervezés ezeket az elemeket tartalmazza:
- A Lehel tér és a Deák Ferenc tér között csaknem 2,2 kilométer hosszú új villamospálya, illetve az akadálymentesen elérhető megállók tervezése.
- Kiemelt figyelmet kap a leendő villamosvonal környezete, és a már meglévő szakaszokon több helyszínen megtervezik a megállók akadálymentesítését.
- Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, valamint a projekt kapcsolódó része a Nyugati tér megújítása is.
A projektről bővebben ezen az oldalon olvashat.
Civilek és szakmai szervezetek is véleményezték a projektet
A budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma, a BKK által szervezett Mobilitási Témacsoport tavaly kétszer is – áprilisban és júniusban – napirendjére tűzte a beruházás tervezését. A BKK több szempontból megvitatta a felekkel a felvetődő kérdéseket, és az észrevételek alapján pontosította a műszaki leírást. A civil egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.
A 2024 tavaszán tartott társadalmi egyeztetés keretében a BKK elsősorban a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között megépülő új villamospályával, -megállókkal és azok környezetével kapcsolatos igényeket mérte fel. A részletes összegzés ezen az oldalon az eredmény lapfülre kattintva olvasható.
Korszerű járművek és fejlesztések az EU támogatásával
A BKK és a Fővárosi Önkormányzat tervei szerint számos, a kötöttpályás közösségi közlekedést érintő – a Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) szereplő – fejlesztés lehet még Budapesten, amelyek az Európai Unió támogatásával valósulhatnak meg.
Ezek közé tartozik:
- A járműállomány megújítása: az 51 darabos CAF-flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak, és a „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat.
- A CAF-villamosok budapesti forgalomba állításához szükséges több infrastruktúra-fejlesztés az egyes vonalakon.
- A dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítése: a 3-as villamos vonalának pesterzsébeti meghosszabbításának tervezése.
- A kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése, illetve tervezése.
További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben. A BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán (és rendelkezik előzetes típusengedéllyel), amelynek köszönhetően – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba 2030-ig.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.