Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Indulhat az új pesti fonódó tervezése!

Budapest, 2025. szeptember 29. – Elkezdődhet a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének a tervezése, és ezzel az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötése. A Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányoknak köszönhetően átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között.

 

Bajcsy-látványterv.

 

Újabb jelentős szakaszához érkezett a pesti fonódó villamosprojekt II. üteme: a BKK aláírta a tervezésről szóló szerződést a feltételes közbeszerzési eljáráson nyertes FŐMTERV Zrt.-vel.

A tervezési munkák arra irányulnak, hogy a villamosok visszatérjenek a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül. A beruházással olyan villamostengely jönne létre, amely teljesen átszeli a fővárost, hogy átszállás nélkül, kényelmesen és gyorsan utazzanak a Budapesten közlekedők.

A beruházás tervezése az IKOP Plusz-1.1.0-23 program keretében európai uniós támogatásból valósulhat meg, a BKK az erre vonatkozó támogatási kérelmét már 2024 márciusában beadta. Mivel még nem született támogatói döntés, és így a támogatási szerződést nem kötötte meg a magyar állam a BKK-val, a tervezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza. A kiviteli tervek várhatóan 2028 második felére készülnek el.

 

Új villamospálya és akadálymentes megállók

A FŐMTERV feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása, továbbá a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése is.

 

A tervezés ezeket az elemeket tartalmazza:

  • A Lehel tér és a Deák Ferenc tér között csaknem 2,2 kilométer hosszú új villamospálya, illetve az akadálymentesen elérhető megállók tervezése.
  • Kiemelt figyelmet kap a leendő villamosvonal környezete, és a már meglévő szakaszokon több helyszínen megtervezik a megállók akadálymentesítését.
  • Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, valamint a projekt kapcsolódó része a Nyugati tér megújítása is.

 

A projektről bővebben ezen az oldalon olvashat.

 

Civilek és szakmai szervezetek is véleményezték a projektet

A budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma, a BKK által szervezett Mobilitási Témacsoport tavaly kétszer is – áprilisban és júniusban – napirendjére tűzte a beruházás tervezését. A BKK több szempontból megvitatta a felekkel a felvetődő kérdéseket, és az észrevételek alapján pontosította a műszaki leírást. A civil egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.

A 2024 tavaszán tartott társadalmi egyeztetés keretében a BKK elsősorban a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között megépülő új villamospályával, -megállókkal és azok környezetével kapcsolatos igényeket mérte fel. A részletes összegzés ezen az oldalon az eredmény lapfülre kattintva olvasható.

 

Korszerű járművek és fejlesztések az EU támogatásával

A BKK és a Fővárosi Önkormányzat tervei szerint számos, a kötöttpályás közösségi közlekedést érintő – a Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) szereplő – fejlesztés lehet még Budapesten, amelyek az Európai Unió támogatásával valósulhatnak meg.

 

Ezek közé tartozik:

  • A járműállomány megújítása: az 51 darabos CAF-flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak, és a „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat.
  • A CAF-villamosok budapesti forgalomba állításához szükséges több infrastruktúra-fejlesztés az egyes vonalakon.
  • A dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítése: a 3-as villamos vonalának pesterzsébeti meghosszabbításának tervezése.
  • A kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése, illetve tervezése.

 

További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben. A BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán (és rendelkezik előzetes típusengedéllyel), amelynek köszönhetően – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba 2030-ig.

 

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.