Meghirdetett javaslat címe | Társadalmi egyeztetés az Újbuda–Újpest-villamostengelyről |
Közzététel időpontja | 2024.04.19. 09:17 |
Véleményezés kezdete | 2024.04.22 |
Véleményezés vége | 2024.05.31 |
A Budapesti Mobilitási Terv 2030 egyik kiemelt célja a belvárosi kötöttpályás hálózat hiányzó összeköttetéseinek megteremtése. Ennek megfelelően elindulhat a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között az új villamospálya tervezése, amelynek köszönhetően közvetlen, felszíni átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat jön létre Újpest és Újbuda között. Az új villamospálya megépítésével megszűnik az átszállási kényszer ezen a tengelyen, a külső városrészekből közvetlenül lehet eljutni a budapesti belvárosba, illetve azon túl is.
A fejlesztés nagy hatással lesz a fővároson belüli autók számának és negatív hatásaik csökkentésére. Az új villamospályával érintett közterületek „faltól falig” történő komplex újragondolásával és átépítésével minden közlekedő számára javul a közlekedésbiztonság, miközben barátságos, zöldebb, tisztább levegőjű környezetet hozunk létre. A projektről bővebb információt ezen az oldalon találsz.
A május 31-ig tartó társadalmi egyeztetés keretében elsősorban a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között megépülő új villamospályával, -megállókkal és azok környezetével kapcsolatos igényeket mérjük fel. Számítunk az új vágányokkal érintett útszakaszon közlekedők, valamint az észak-pesti és dél-budai villamosok utasainak véleményére.
Amennyiben hagyományos módon kitölthető változatra van szükséged, több lehetőséget is biztosítunk számodra, hogy elmondhasd a véleményed:
Köszönjük, ha részt vettél társadalmi egyeztetésünkön, a kérdőívet lezártuk.
A BKK ez év tavaszán társadalmi egyeztetést folytatott az Újbuda–Újpest villamostengely fejlesztéséről. Hogyan vélekednek a Budapesten közlekedők arról, hogy a fejlesztés következtében akár átszállás nélkül is el lehet jutni Észak-Pestről Dél-Budára a belváros érintésével? Mit gondolnak a kérdőív kitöltői, hogyan alakuljanak át a vágányépítéssel érintett, faltól falig megújuló közterületek? Milyen funkciókat látnának szívesen a válaszadók a megállókban?
A Budapesti Közlekedési Központ 2024. április 22. és május 31. között társadalmi egyeztetést tartott az Újbuda–Újpest villamostengely fejlesztéséről, közismertebb nevén a Pesti fonódó villamoshálózat II. üteméről. A felmérésben a potenciális érintettek, közlekedők véleményét, elvárásait kívánta megismerni a BKK, hogy szempontjaikat már a projekt tervezési fázisában felhasználhassa, és a fejlesztés teljes időtartama alatt képviselje és lehetőség szerint érvényesítse azokat. A kérdőívet 1962 fő töltötte ki, eredménye nem reprezentatív. A válaszadók 72%-a férfi, 64%-a főiskolai vagy egyetemi végzettségű; a beérkezett adatok alapján egyharmaduk a leendő villamostengely két végén elhelyezkedő városrészekben, azaz a XI. vagy a XIII. kerületben lakik. Ugyanennyien vannak azok is, akik ebbe a két kerületbe utaznak a leggyakrabban.
Gyors és kényelmes megközelítés közösségi közlekedéssel
A kérdőív kitöltői számos témában mondhatták el a véleményüket, többek között a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út vágányépítéssel érintett közterületeinek funkcióiról, és rákérdeztünk utazási szokásaikra is.
A területen átutazók aránya 52%, 45% alkalmanként jár erre, 16% itt dolgozik, 9% pedig itt lakik (több választ is be lehetett jelölni). Ők mindannyian a fejlesztés eredményeként létrejövő villamos potenciális utasai.
Ma leggyakrabban a metrót választják, közülük 22% kizárólag a Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között utazik vele. Akiknek ez ma még egy átszállási kényszert jelent a 12-es és a 14-es villamosról, azoknak az új villamospálya jelentős segítséget fog nyújtani. 67% váltana is az új villamosra, ha annak használatával kevesebbszer kellene átszállnia.
A gyaloglást 44% választja, 29% pedig közúton (autó, furgon, taxi, motor, robogó) is közlekedik erre (több eszközt is meg lehetett jelölni). Sajnos a mindennapi tapasztalatokat megerősítette, hogy 68% már tapasztalt konfliktust a különböző közlekedési eszközt használók között. Ez visszaigazolja a projekt egyik legfontosabb célját, hogy az új közterületek minden közlekedő számára biztonságos körülményeket teremtsenek és csökkentsék a balesetveszélyes helyzetek kialakulásának esélyét.
Hol álljon meg a villamos?
Az egyik legérdekesebb kérdésnek az bizonyult, ahol a válaszadók egy térképen jelölhették, hogy a tervezett megállókiosztás ismeretében pontosan hova helyeznék a villamosmegállókat – a Nyugati pályaudvar esetében akár kettőt is. A kérdőív eredményeinek figyelembe vétele mellett itt azt vizsgáljuk, hogy két rövid vagy egy hosszabb utascsere-e a gyorsabb. (Előbbi esetben a térre érkezők számára előnyös, hogy mind az északi, mind a déli oldal kényelmesen megközelíthető, az átutazók számára azonban hátrány, hogy kétszer is megáll a villamos. Egy megállás esetén jobb lehet a menetidő, viszont megnőnek a rágyaloglási távolságok a Nyugati térnek a megállótól távolabb eső oldala felé.) A döntést ebben a kérdésben a BKK fogja meghozni a műszaki lehetőségek és a várható utasforgalom alapján.
A válaszokból az is látható, hogy a Ferdinánd híd (Csanády utca) megállót a többség közelebb helyezné elsősorban a Balzac, kisebb részben a Radnóti Miklós utcához, egyben a Westend hátsó bejáratához, amellyel a XIII. kerület ezen részén lakókhoz közel is létesülne egy megálló. A szabadszavas válaszok között több további, a megállókiosztásra vonatkozó javaslat is érkezett, amelyekben többen is javasolják, hogy inkább kevesebbszer álljon meg a villamos, de gyorsabb legyen a menetidő. Az új pályaszakasz és tervezett megállók forgalmi vizsgálata során ezeket a szempontokat is szem előtt tartjuk.
Legfontosabbnak tartott témák az érintett villamosvonalak mai megállóiban és a végállomásokon
A kérdőívben véleményezni lehetett a 12-es, a 14-es, a 47-es és a 49-es villamos mai végállomásait, mivel a projekt keretében ezeken a helyszíneken is szükség lesz kisebb-nagyobb beavatkozásokra. Emellett a 12-es és a 14-es villamos megállóival kapcsolatos véleményekre is rákérdeztünk. Általánosságban elmondható, hogy a kitöltők prioritási listájának élén a megállók könnyű és biztonságos gyalogos megközelítése, az időjárás jelenségeivel szembeni védelmet és valódi árnyékot biztosító kialakítása, valamint a megállónak és környékének közbiztonsága állnak.
A kérdőív részletes eredményeit ide kattintva ismerheted meg.