AZ 1-ES VILLAMOS FELÚJÍTÁSÁRÓL
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása része az „1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projektnek, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv alapján támogat. A projekt 93,92% európai uniós támogatás felhasználásával összesen 44.442.766.724 forint értéket képvisel.
A beruházás Bécsi út és Kerepesi út közötti kivitelezője a BKK megbízásából a Városi Vasútépítő Konzorcium, amelynek tagja a Colas Alterra Zrt. és az A-HÍD Építő Zrt., a déli szakasznak pedig az S VILLAMOS KONZORCIUM, amelynek tagja és egyben a konzorcium vezetője az A-HÍD Építő Zrt. és a Colas Alterra Zrt.
AZ ÉSZAKI SZAKASZ
A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion közötti szakasz (8,3 km)
- Teljes körű rekonstrukció (Bécsi út - Kerepesi út)
- 15 600 vágányméter villamos pálya
- 15 db megállóhely átépítés
- 22 db részleges peronlefedés
- Felsővezeték-rendszer, vontatási kábelhálózat rekonstrukciója
- 4 db áramátalakító állomás felújítása
- 1 db végállomási jelzőberendezés felújítás
- 6 db lift építése
- Kapcsolódó forgalomtechnikai, útépítési, közműépítési, zöldfelület-rendezési munkák elvégzése

Az 1-es villamos egyik legforgalmasabb szakaszán 2013. szeptember 28-án kezdődött a vágányzár.
2013. december 15-én ideiglenesen forgalomba helyeztük az Árpád híd–Lehel utcai, 2014. május 5-én pedig a Bécsi út–Vágány utcai vonalszakaszt.
Az eddig elvégzett munkában a Bécsi út és a Vágány utca közötti részen tíz kilométernyi vágány és a hozzá tartozó teljes áramellátási rendszer – 26 kilométer tápkábel, 3 áramátalakító állomás – újult meg. A Bécsi úti végállomáson, valamint a Szentlélek térnél, az Árpád hídnál és a Lehel utcánál összesen tizennyolc vágánykapcsolatot építettünk át, és az ehhez kapcsolódó jelző- és váltóállító berendezéseket is kicseréltük. A villamospályát az eddigieknél jobban elválasztottuk az útpályától, lényegesen növelve mind a villamosok, mind az autósok közlekedésbiztonságát.
- A Vörösvári úton füves pályát alakítottunk ki, ezáltal a villamosok közlekedése is halkabbá válik, a fű zölden tartásáról pedig automatikus öntözőrendszer gondoskodik.
- Az óbudai vonalszakaszon lévő mind a kilenc megállóhelyet korszerűsítettük és akadálymentesítettük, amelynek eredménye, hogy kerekes székkel és babakocsival is könnyebb az utazás.
- Lifteket helyeztünk el, átépítettük a Flórián téri, a Szentlélek téri megálló peronjához vezető lépcsőket. A Flórián téren új mozgólépcsőt állítottunk üzembe.
- Az elhasználódott vágányok helyett teljesen új pálya épült az 1-es villamos északi szakaszán.
- Lifteket helyeztünk el, átépítettük a Népfürdő utcai és az Árpád hídi megálló peronjához vezető lépcsőket.
- Az Árpád híd metróállomásnál kicseréltük a régi mozgólépcsőket.

Újraszigeteltük a Népfürdő utcai és az Esztergomi úti hidat, felújítottuk az Árpád hídon átvezető villamospályát.
Az időjárás viszontagságaitól korszerű, már az M4-es metró építésekor is alkalmazott új, látszóbetonból készült perontetők óvják utasainkat. A megállóhelyi burkolatok homokszínűek, de a peronokon vidámabb színek is megjelennek: az utastájékoztatók kék, illetve lila, az ülőkék és a fenéktámaszok pedig narancssárga színt kapnak. A villamosvonal megépítésén kívül nagy mennyiségű növényt telepítettünk.
A megújult vonalszakaszon megszűntek a korábbi sebességkorlátozások, gyorsabb lett a villamos haladási sebessége, tehát rövidebb menetidővel lehet számolni.
A DÉLI SZAKASZ ÉS A VONAL DÉL-BUDAI MEGHOSSZABBÍTÁSA A Kerepesi út és a Közvágóhíd között a villamosvonal felújítása és meghosszabbítása a Rákóczi hídon keresztül a Fehérvári útig
- Részleges rekonstrukció (Kerepesi út - Közvágóhíd)
- Vonalhosszabbítás (Közvágóhíd – Fehérvári út)
- 6 700 vágányméter villamos pálya
- 10 db megállóhely átépítés + 5 db új építés
- 13 db részleges peronlefedés, 2 db teljes peronlefedés
- Felsővezeték-rendszer és vontatási kábelhálózat kiépítése
- 6 db áramátalakító állomás
- 1 db végállomási jelzőberendezés létesítés
- 2 db lift építése
- Kapcsolódó forgalomtechnikai, útépítési, közműépítési, növénytelepítési munkák elvégzése
Az 1-es villamos jelenlegi vonala a Bécsi úti végállomástól a Közvágóhídig (Soroksári útig) 13,2 km hosszú. A projekt része, hogy a déli szakaszt a Rákóczi hídon átvezetve egészen a Fehérvári útig meghosszabbítsuk, ezért épül teljesen új pályaként a Rákóczi hídon keresztül további 3,3 km-es szakaszon. Ezzel új kötöttpályás közlekedési kapcsolat jöjjön létre Dél-Buda és Pest között.

- A felújításban a 28-as villamos Kőbányai úti kereszteződésében, a Kismartoni útnál, az Elnök utcánál és a Mester utcánál új vágánykapcsolatok épülnek, illetve a meglévők cseréje, felújítása a feladat.
- Újjáépül továbbá valamennyi megállóhely a teljes, mintegy 6 kilométeres szakaszon.
- A peronokon utasvárók létesülnek, egyedi peronlefedés épül a Népliget és Közvágóhíd megállóhelyen, „standard” váró a Hős utca, Hidegkúti Nándor Stadion, Kőbányai út, Vajda Péter utca, Ferencvárosi pályaudvar, Mester utca megállóban.
- Utastájékoztató rendszert (egyes peronokon FUTÁR kijelzőket), jegyautomatákat telepítünk.
- A Közvágóhíd megállót új rámpával akadálymentesítjük.
- A peronokon kamera- és hangosítási rendszer épül és megújul az áramellátás kábelhálózata, illetve az áramátalakítók (Szörény utca, Népliget, Ferencváros) berendezéseit is felújítjuk.
Az új vonalszakasz építése a Rákóczi hídon a vágányzóna aszfaltjának bontásával januárban indult. Ezt követően kezdődött el a Szerémi úton a zajvédőfal átépítése, majd április 7-étől a Hengermalom úton és a Szerémi úton, illetve a Hengermalom út–Fehérvári út kereszteződésében a közművek kiváltása. (Ez a 120 kV-os, 10 kV-os és 0,4 kV-os elektromos kábelkiváltást; a gáz-, víz- és távfűtő vezetékek átépítését és a -csatornák kiváltását és a telekommunikációs kábelek áthelyezését jelenti.)
Ki kell építeni továbbá az új vonal áramellátását, forgalomirányítását, a jelzőberendezéseit szolgáló kábelhálózatot is. Júliusban több szakaszon (Rákóczi híd budai hídfő, Szerémi út, Hengermalom út) megkezdődött a villamospálya építése is. A 3,3 kilométeres új vonalon a következő megállóhelyeket hozzuk létre: Nádorkert, Budafoki út, Hengermalom út, Fehérvári út (mint új végállomás). Lifteket és új aluljárókat építünk két megállóhoz, a Nádorkert és a , Budafoki út megállóhoz. A Vágóhídnál és a Budafoki útnál (a híd építésekor kialakított helyiségekben) új áramátalakító berendezéseket telepítünk a villamosforgalom budai oldali elindulásához. Több mint 13 kilométer új sínszálat építtetünk be, ez a mennyiség körülbelül 1550 tonna acélt jelent. Hozzávetőleg 250 köbméter vasbeton szerkezet épül a megállóhelyek műtárgyaiba. A teljes beruházás 2015 első negyedévére készül el.
JELENLEGI MUNKÁK A PESTI OLDALON

2014. június 10-étől ütemterv szerint az év végéig a vonal másik, nagyon rossz állapotú szakaszán – a Kacsóh Pongrác út és a Népliget között – folytatjuk a teljes körű felújítást, tehát ettől az időponttól a villamosok a Bécsi út és a Lehel utca között, míg a pótlóbuszok az Árpád híd M és a Közvágóhíd H között közlekednek. A XXI. század követelményeinek eleget téve hamarosan a teljes villamosvonal akadálymentessé válik.
Kapcsolódó anyagok:- Tart a felújítás az 1-es villamos zuglói szakaszán is
- Az 1-es villamos meghosszabbításához kapcsolódó forgalmi változások
- Újra jár az 1-es villamos Óbudán és az Árpád hídon
- Vitézy Dávid az InfoRádióban – Ekkor utazhatunk Óbudán az 1-es villamossal
- Május közepéig megváltozott a Szerémi út egyes szakaszainak forgalmi rendje az 1-es villamos vonalának meghosszabbítási munkálatai miatt
- Ismét változott az 1-es villamos pótlása, ütemterv szerint folytatódik a felújítás
- Újbudán folytatódik az 1-es villamos fejlesztése