- akadálymentes kapcsolatokat hozunk létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva új mozgólépcsőt és liftet építünk a Várfok utcai autóbusz-megállók és a Csaba utca irányába;
- az átszálló utasok szempontjait előtérbe helyezve építjük át az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat;
- csökkentjük a terjengős autóbusz-tárolók által elfoglalt terület nagyságát, és átépítjük a tér északnyugati sarkában található közúti csomópontot;
- a kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá tesszük a teret;
- megszüntetjük a rendezetlen bódékat, egységessé tesszük a tér építészeti arculatát, növeljük a zöldfelületek arányát, új közteret hozunk létre;
- megteremtjük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.
A teret határoló utakat és villamosvágányok nyomvonalát a mai állapothoz hasonló logikával, de kompaktabban, részleteiben finomítva alakítjuk ki. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében kerékpárutat, amellett MOL Bubi állomást hozunk létre.
A tér építészeti, arculati koncepciója modern eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel racionalizálja és humanizálja a teret, a korábban lefolytatott építészeti tervpályázat eredményeivel összhangban. A metrólejárat épületét kibontja, áttekinthetővé teszi, az oldalsó épületszárnyakat elbontja. A téren szétszórt rendezetlen funkciókat egy új szolgáltatóépületben egyesíti a tér északnyugati részén, a mai busztároló helyén. A perontetők, a Várfok utcai rézsű hosszan elnyúló lépcsői a teret határozott formájúvá, ugyanakkor áttekinthetővé teszik. A tér belső, védett magjából minden irányban szabad átjárást biztosít, a burkolatba rejtett LED-világítású sávokkal vezetve a gyalogosokat. Kevés, de minőségi utcabútort és egyéb tereptárgyat helyezünk el a téren, amelyek egymás hatását erősítik (padok, rejtett pontfények stb.).
[caption id="attachment_26743" align="alignright" width="300" caption="Látványterv a Széll Kálmán tér építészeti megújítására kiírt tervpályázat nyertes pályaművéből"]
A BKK megbízásából a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., az Építész Stúdió Kft.-vel és a Lépték-Terv Kft.-vel együttműködve készítette el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.
Előzmények
A Széll Kálmán tér átalakításának első lépéseként 2011 első felében koncepcióterv készült, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-ei ülésén elfogadott. A koncepcióterv lényege a térrekonstrukció ütemezésének és nagyságrendjének tisztázása volt mind a közlekedési, mind a városépítészeti elemekre vonatkozóan. Rögzítettük a vezérelveket, a tervezési kereteket és a megvalósítandó elemeket a részletes műszaki tartalom meghatározása nélkül.
A részletes tervezés előkészítését nagyrészt az előzetes koncepciótervben meghatározott elvekre támaszkodva végeztük el. Ezt követően írtuk ki a több projektet is érintő komplex tervezési feladat elvégzésére alkalmas tervező kiválasztására a közbeszerzési pályázatot, melynek ajánlattételi időszaka 2012. június 4-én zárult. A tervezési szerződés aláírása 2012 augusztusában történt a nyertes Főmterv Zrt.-vel.
A nyertes tervező feladata a Budai fonódó villamoshálózat, valamint az ahhoz szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, valamint a fonódó villamosközlekedése kapcsán azoknak a további vizsgálatoknak az elvégzése, amelyek a korábban felmerült összes kérdésre választ adhatnak. A Főmterv Zrt. feladata volt továbbá egy városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása a Széll Kálmán térre.
A tervpályázat 2012 szeptemberében indult, az építész tervezőknek a pályázataikat novemberig kellett benyújtaniuk. A Finta Sándor fővárosi főépítész által vezetett, az érintett kerületek, az építészkamarák, a Főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő bírálóbizottság 2012. december 11-én hirdette ki a pályázat eredményét.
A legjobb terveket az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette. Az ő feladatuk volt – a fenti megoldások továbbfejlesztésével a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészíteni a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.
Kapcsolódó cikkek:
- Széll Kálmán tér átalakítása
- Indulhat a Széll Kálmán tér kivitelezése, több útszakaszt és csomópontot újítunk fel jövőre, hatékonyabban működik a BKK
- Reagálás a Népszabadság „Mégis ötmilliárd kell a Széll Kálmán térre” című cikkére
- A megújuló Széll Kálmán tér: szilárd alap a későbbi fejlesztésekhez
- Megmutatjuk, milyen lesz az új Széll Kálmán tér!
- Lezárult a Széll Kálmán téri tervpályázat
- Elindult a Széll Kálmán téri tervpályázat
- Kiírtuk a tendert a Budai fonódó villamoshálózat kivitelezésére