Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Döntött a közgyűlés: indulhat a BuBi, az 1-es és a 3-as villamos felújítása; megalakul a BKK Közút

A Fővárosi Közgyűlés számos BKK által előkészített projektnek adott zöld utat: megindulhat számos fejlesztésünk végrehajtása. A Közgyűlés június 22-i ülésén elfogadta a Budapesti Közlekedési Központot érintő, a közlekedési intézményrendszer átalakításának folytatásához kapcsolódó előterjesztéseket. Elfogadták az taxiállomások használati rendjének változására vonatkozó javaslatot; áldásukat adták a képviselők a BKK Közút megalakítására; indulhat a BuBi, azaz a közbringa rendszer megvalósítása és az 1-es és 3-as villamosok felújítása is.

A Fővárosi Közgyűlés 2011. június 22-i ülésén a taxiállomások használati rendjére vonatkozó új rendeletet, amelynek értelmében változtak a „droszthasználati díjak” is. A díjváltozás és az új szabályozás 2012. január 1-jétől lép életbe, és ekkortól válik a BKK feladatává a taxidrosztok fenntartása is. A taxikat érintő változásokról ide kattintva olvashatnak részletesen.

Döntött a Közgyűlés a közútfenntartási rendszer átalakításáról és az intézményrendszeri átalakítás folytatásáról. A fővárosi fenntartású utak karbantartásával, az aluljárók fenntartásával és a jelzőlámpa-rendszerek működtetésével foglalkozó üzletágat leválasztják a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt-ről és a Budapesti Közlekedési Központ szakmai és később tulajdonosi felügyelete alatt működő BKK Közút Zrt-t bízták meg a feladattal. A BKK Közút vezérigazgatójává az FKF szakmai ágazatát 2010 ősze óta a BKK javaslatára irányító szakembert, Almássy Kornélt választotta a Közgyűlés, de a poszt betöltésére később pályázatot is kiírnak Tarlós István főpolgármester erre vonatkozó ígérete alapján. A BKK Közút létrehozásáról ide kattintva olvashatnak bővebben.

A Közgyűlés döntésének értelmében újraindul a BuBi projekt is. A BuBi keretében olyan újfajta, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatást vezetünk be Budapesten, melynek eredményeként Budapest legsűrűbb belvárosias részén a kerékpáros közlekedés olyan emberek számára is elérhetővé válik, akiknek van szándékuk, kedvük kerékpározni és szívesen használják ezt a közlekedési módot, de nem tudják saját biciklijüket használni. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Közgyűlés ülésén kiemelte: a BuBi forradalmi jelentőségű lehet a budapesti kerékpáros közlekedés népszerűsítése és fejlesztése szempontjából, a projekt pedig a belváros kerékpározhatóságának javítását szolgáló fejlesztéseket is magában foglalja majd. A rendszerben az egymástól átlagosan 560 méter távolságra lévő, 74 helyszínen telepített állomásokon, mindenki számára könnyen hozzáférhető, több mint 1000 kerékpárok kölcsönzésére nyílhat lehetőség. Vitézy Dávid a képviselők kérdésére elmondta: a sikeres bevezetés esetén a rendszer későbbi bővítése is napirenden van, hisz nyugati nagyvárosokban a sikeres rendszerek mára több tízezer kerékpárral működnek. A BuBi projektről ide kattintva juthatnak további információkhoz.

A Fővárosi Közgyűlés határozott arról is, hogy elindulhat az 1-es és 3-as villamosok fejlesztése. Az 1-es villamos esetén az energiaellátás korszerűsítése mellett a Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között felújítjuk a villamospályát és a teljes infrastruktúrát, valamint sor kerül a két évtizede eredménytelenül ígért meghosszabbításra a jelenlegi Lágymányosi hídi végállomástól a hídon és a Budafoki úton át a Fehérvári útig. A 3-as villamos vonalán az energiaellátás részleges korszerűsítésén kívül a Bihari úti egyvágányú szakasz kétvágányúra épül át a zavarérzékenység csökkentése érdekében, valamint átépül és megújul a pálya a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útja belső részén, a Fehér út mentén, az Élessaroknál és a Kőrösi Csoma Sándor úton. Az átépítésekkel a 3-assal egyes szakaszokon párhuzamosan közlekedő 28-as, 62-es és 69-es villamosok utasai is időt nyernek, hisz a sebességkorlátozások megszűnhetnek. Az 1-es és a 3-as villamos vonalára új, alacsonypadlós járművek is kerülhetnek a következő években, amelyek a régi Tatra (T5C5) és Hannoveri (TW6000) kocsikkal vegyesen közlekednek majd. Az 1-es és 3-as villamos fejlesztéséről szóló előterjesztésről itt olvashatnak részletesen.

A Fővárosi Közgyűlés elfogadta a BKK fejlesztési programjára történő forrásbiztosításokról szóló előterjesztéseket is. Így megindulhat az elektronikus jegyrendszer előkészítése, a buszsáv-programok felülvizsgálata és folytatása, a Széll Kálmán tér rekonstrukciójának tervezése és a Budapest Szíve program folytatásához szükséges tervezési munkák is elvégezhetők. Az előterjesztés kapcsán Vitézy Dávid kiemelte: a BKK célja a legjobb szakértők bevonása a munkába a BKK szervezetén belül és szakítani kíván a társaság azzal a gyakorlattal, ahol csak külső szakértő cégek megbízásából állt egy-egy projekt előkészítése, megrendelői akarat, kontroll és szándék nélkül. A Széll Kálmán tér átépítése kapcsán a Közgyűlés egy tájékoztatót is kézhez kapott, melyet a BKK honlapján részletesen ismertettünk.

A BKK a döntések végrehajtásán túl folytatja az intézményrendszer átalakításához és a BKK fejlesztési terveinek megvalósításához szükséges további döntések előkészítését a nyár folyamán is.