A Budapesti Közlekedési Központ a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” Európai Uniós társfinanszírozású projekt részeként új villamosok beszerzését tervezte 2014-2016 között. A BKV Zrt. Száva és Hungária kocsiszínjét részlegesen fel kellett újítani, többek között azért, hogy alkalmasak legyenek az új CAF Urbos 3 típusú járművek napi üzemeltetésére és tárolására.
SZÁVA KOCSISZÍN
Rövid történet
A kocsiszín 1912-ben épült, műszaki színvonala korának megfelelő volt, az építést követően folyamatosan működött. A telepen csak egy csarnok üzemel, a szükséges javításokat aknás vágányokon végezték. A TW6000 (hannoveri) villamosok beszerzését követően a csarnok 2001-es évi részleges felújításakor új aknarendszer, tetővizsgáló pódium, forgódaru épült.
A telephelyet alkalmassá kellett tenni az új rövid, 34 méter hosszú CAF URBOS 3 villamosok napi üzemeltetésére és tárolására, valamint a meglévő TW6000 villamosok – eddig is itt végzett – karbantartására és tárolására.
A beruházás tartalma :
- A meglévő tetőszerelő pódiumot egy új lépcsővel kellett kiegészíteni, emellett az alapterületét bővíteni kellett, valamint szükség volt egy teljesen új szerelőpódiumra is.
- Meg kellett duplázni a homokfeltöltő rendszer kapacitását.
- A járművek megemeléséhez használatos mobil emelők számát, illetve a megfelelő teherbírású emelési zóna alapterületét is meg kellett kétszerezni.
- Cserélni volt szükséges a járműmosó berendezést.
HUNGÁRIA KOCSISZÍN
Rövid történet
A kocsiszín 1912-ben épült, műszaki színvonala korának megfelelő volt, az építést követően folyamatosan működött. A telepen több csarnok üzemelt, a szükséges javításokat aknás vágányokon végezték. A kocsiszín utolsó felújítására 2005-ben, a Combino villamosok beszerzésekor került sor. A 2005-ös felújításkor az "A" csarnokban csak és kizárólag épületfelújítást végeztek, az üzemeléstechnológiai rekonstrukció nem történt meg. A csarnok mellett – szintén felújított – kiszolgáló műhelyek üzemelnek. Ebben a kocsiszínben is megjelennek az új CAF URBOS 3 villamosok.
A beruházás tartalma
- Az "A" csarnok vágányait fel kellett újítani:
- ehhez teljes egészében el kellett bontani a meglévő acél és vasbeton aknás vágányokat, a használaton kívüli emelőket, járdákat. Az elbontott szerkezet helyére három, egyenként 123 méter hosszú, 306 darab 40×40 centiméteres, vasbeton pilléren álló, aknás vágányt kellett építeni.
- Az új vágányok mellett és azok végén az új és a régi járművek karbantartásához acélszerkezetű tetőszerelő pódiumokat kellett építeni, a szükséges lépcsőkkel, korlátokkal, reteszelő rendszerrel a feszültség alatti feljutás elkerülésére.
- Egy új, 500 kilogrammos forgódarut kellett építeni a csarnok közepén a 13. vágány mellett, amely a villamos tetejéről le- és oda felkerülő alkatrészek mozgatásához szükséges.
- A felsővezeték-hálózat átalakítására, a meglévő elektromos kábelek mozgatására, a vészkapcsoló hálózat bővítésére volt szükség.
- A szerkezet megépítését követően az összes betonfelületet műgyanta bevonattal kellett ellátni.
FORRÁS
A 2014. április 22-én kihirdetett határozatával Magyarország Kormánya úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamoshoz biztosít 3,5 milliárd forint többlettámogatást Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” nagyprojekt uniós támogatási arányának 99,33 százalékos mértékben változatlanul tartása mellett. A projekt bővítéséhez szükséges forrásokat így legnagyobb részt az Új Széchenyi Terv (2007-2013-as uniós költségvetési ciklus), kisebb részt pedig a Széchenyi 2020 (2014-2020-as uniós költségvetési ciklus) fejlesztési programból biztosította a kormány. A projekthez mindössze kevesebb, mint nettó 24 millió forint önrész biztosítása volt szükséges. Ez azt jelenti, hogy a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként eljáró Budapesti Közlekedési Központ és a CAF eredményes tárgyalásai nyomán, a kormány támogatásával Budapest kevesebb, mint 24 millió forintért juthatott hozzá a tervezetthez képest további 10 darab vadonatúj, korszerű, alacsonypadlós villamoshoz.