A főváros közlekedésszervezőjeként 2013-ban eredményes közbeszerzést folytattunk a kocsiszínfejlesztések tervezésére. Ennek alapján valamennyi rekonstrukciós terv elkészült, valamint megszereztük a szükséges vasúthatósági és építési engedélyeket is a Száva és a Hungária kocsiszínre, ezzel lehetővé vált a kivitelezési tender indítása.
Az új villamosokat három kocsiszínben helyezzük el:
- a 3-as villamos járműveit a Határ úti metróállomásnál található Száva kocsiszínben;
- az 1-es villamos hosszú szerelvényei közül néhányat az MTK-stadionnál lévő Hungária kocsiszínben;
- a többi pedig a Budafok kocsiszínben állomásozik majd.
A most megjelenő tender a Száva és a Hungária kocsiszínben végzendő munkákat tartalmazza. A Budafok kocsiszín rekonstrukcióját külön tenderben bonyolítjuk le. Ennek megjelenése is rövidesen várható.
A Száva kocsiszín fejlesztése
A szükséges fő munkák:
- tetőszerelő pódium építése;
- mosóberendezés cseréje;
- új emelők telepítése;
- homokszóró berendezés bővítése.
Az ún. tetőszerelő pódiumok a kocsiszínek egyes vágányai mellett elhelyezetett fix állványok, amelyek lehetővé teszik a villamosok tetején található berendezések cseréjét. A mai pódiumok mennyisége a megnövekedett számú járművek karbantartására nem elegendő, másrészt az új villamosok számára nem elég hosszúak. Így a meglévő pódium bővítése, valamint új létesítése szükséges.
Az új villamosok számára új csoportemelők is szükségesek, melyek lehetővé teszik a jármű megemelését. Ezek fogadásához nélkülözhetetlen a mai emelőterület bővítése és az új emelőket tartó födémek megerősítése.
Fékezési képességük javítása érdekében a villamosok mozdonyhomokot használnak, melyet az újabb típusok szükség szerint (csúszós pálya, vészfékezés) automatikusan szórnak ki a jármű kereke és a sín közé. A homokot a járművekbe a kocsiszínekben töltik, kinézetre a benzinkutak töltőállomásaihoz hasonló pisztolyos berendezés segítségével. Mivel a CAF villamosok töltőfeje a korábbiakétól eltér, továbbá a mai töltőállomások száma nem elegendő, a berendezést bővíteni kell.
A Száva kocsiszínben működő mosóberendezés elavult, a mai elvárásoknak már nem felel meg, ezért a CAF villamosok érkezése okán új, a korábbinál funkcionálisan is többre képes mosóberendezést telepítünk.
A Hungária kocsiszín fejlesztése
A szükséges fő munkák:
- az A csarnok 3 vágányának teljes cseréje;
- új tetőszerelő pódiumok építése;
- forgódaru telepítése.
A Hungária kocsiszínt a Combino villamosok érkezésekor már részben felújították és bővítették, azonban az A csarnok vágányai ebből a fejlesztésből kimaradtak. A teljes hosszukban aknás vágányok acél tartószerkezete tönkrement, a vágányokat fadúcolás tartja. Az új villamosok érkezésével felújításuk ezért nem halasztható.
Ugyanebben a csarnokrészben helyezzük el az új, 56 méteres villamosok számára létesített tetőszerelő pódiumokat. Mivel ezek építése miatt a jelenlegi híddarut el kell bontani, pótlásukra új forgódarut is elhelyezünk, mely a tetőre szerelendő berendezések mozgatásában nyújt majd segítséget.
47 új villamos uniós források bevonásával
A 2014. április 22-én kihirdetett határozatával a kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamoshoz biztosít 3,5 milliárd forint többlettámogatást Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” nagyprojekt uniós támogatási arányának 99,33 százalékos mértékben változatlanul tartása mellett. A projekt bővítéséhez szükséges forrásokat így legnagyobb részt az Új Széchenyi Terv (2007-2013-as uniós költségvetési ciklus), kisebb részt pedig a Széchenyi 2020 (2014-2020-as uniós költségvetési ciklus) fejlesztési programokból biztosítja a kormány. A projekthez mindössze kevesebb, mint további nettó 24 millió forint önrész biztosítása szükséges. Ez azt jelenti, hogy a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként eljáró Budapesti Közlekedési Központ és a CAF eredményes tárgyalásai nyomán, a kormány támogatásával Budapest kevesebb, mint 24 millió forintért juthat hozzá a tervezetthez képest további 10 darab vadonatúj, korszerű, alacsonypadlós villamoshoz. A Budapestre érkező új CAF villamosok száma így 37-ről 47 darabra nőtt.