Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Lezárult a Budafok Kocsiszín műszaki átadás-átvétele, üzemszerű használata akár májusban elindulhat

Lezárult az 1-es villamos vonalán és a budai fonódó villamoshálózaton közlekedő járművek kiadását, üzemszüneti tárolását és karbantartását szolgáló helyszín, az átépített Budafok kocsiszín műszaki átadás-átvétele. A forgalomba adáshoz szükséges hatósági engedélyek megszerzése már folyamatban van, és ha azok április első felében megérkeznek, már 2018 májusában használatba vehetik a remízt, azaz megkezdődhet a járműkiadás. A fővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztésével halaszthatatlanná vált felújítást 2016 nyarán kezdték el, a rekonstrukció során teljesen új vágányhálózat, új csarnokok és irodaház épült, ezáltal egy korszerű, a mai elvárásoknak megfelelő színvonalú remíz épült. Emellett a kocsiszín körüli villamosmegállókat akadálymentesítették, azok részben fedetté váltak, a Fehérvári út és a Mezőkövesd utca kereszteződésében pedig jelzőlámpákat helyeztek el a gyalogos közlekedés megkönnyítésére. A beruházás 99,44 százalékos európai uniós és 0,56 százalékos állami támogatás felhasználásával, mintegy 5966 millió forintból valósult meg.

A fővárosi közösségi közlekedés gerincét adó kötöttpályás hálózat jelentősen fejlődött az elmúlt években. Villamospályák újultak meg, megépült a budai fonódó villamoshálózat, a kifejezetten budapesti közösségi közlekedés igényeire szabott CAF villamosokkal pedig kényelmessé és akadálymentessé vált a közlekedés. Ahhoz, hogy a járművek megfelelően üzemeljenek, folyamatos karbantartást igényelnek, ezáltal halaszthatatlanná vált az elmúlt évtizedek alatt elavult és meglehetősen rossz állapotba került Budafok kocsiszín felújítása. 

A 2016 nyarán kezdődött átépítés során a járműtelep nagy részét elbontották. Teljesen új vágányhálózat, új járműcsarnokok és irodaház épült. A villamosok a jövőben a Fehérvári útról annak két pontján is beállhatnak a telepre, lehetővé vált annak „szalagszerű” használata, azaz a villamosok már irányváltás nélkül tudnak végighaladni rajta, vagy forgalomba állni. A járművek javítására és a napi vizsgálatok lebonyolítására két külön modern, korszerűen felszerelt csarnok épült, ezek között kaptak helyet a műhelyek és a raktárak. A felsővezeték nélküli javítócsarnokokban már két vágányon lehet megemelni a járműveket, egy további vágányon pedig a villamos valamennyi részén el lehet végezni a szükséges alkatrészcseréket, javításokat. A lehető legkorszerűbb, oldal- és homlokfali mosást is lehetővé tévő mosóberendezést építettek, amely a keletkező szennyvizet szinte teljes egészében újrahasznosítja. Új fényezőkonténer létesült, mellyel a BKV munkatársai elvégezhetik a sérült alkatrészek felületkezelését. A régebbi épületek közül csak egy lakóházat és a III. számú csarnokot őriztek meg. Ez utóbbi az eredeti szerkezeteit megtartva szintén megújult, a jövőben a hóseprő gép és nosztalgiajárművek tárolására használnak majd. 

A megújult Budafok kocsiszínbe a jövőben az 1-es vonalon és a budai fonódó villamoshálózaton közlekedő járművek kerülnek: nagyrészt a korszerű CAF villamosok, valamint a Tatra típusú szerelvények. A felújítással nem csupán a villamosok megfelelő karbantartása vált lehetővé, de a kocsiszín környezete és a közeli villamosmegálló is megújult. A telep és a villamosmegálló tervezésekor kiemelt figyelmet fordítottak a zajvédelemre is. Szintén kapcsolódó beruházásként jelzőlámpás forgalomirányítást alakítottak ki a Mezőkövesd utca és a Fehérvári út kereszteződésénél is, aminek köszönhetően a gyalogosok és kerékpárosok átvezetése jelentősen biztonságosabbá vált. Annak érdekében, hogy a kocsiszín környezete is szebb külsőt kapjon, élhetőbb legyen, rendezték a környék zöldfelületeit is, amelynek keretében növényeket és fákat ültettek.

A „Budafok kocsiszín fejlesztésének kivitelezése és kiegészítő tervezése” mint a Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása a Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem (IKOP-3.1.0-15-2016-00005) tárgyú projekt része. A teljes projektet az Európai Unió részben a Közlekedésfejlesztési Operatív Programból, részben pedig az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból a Széchenyi 2020 keretében támogatja. A járműbeszerzési projekt 99,44%-os európai uniós támogatás és 0,56%-os Magyar Állam Központi Költségvetése által nyújtott támogatás felhasználásával valósult meg, összesen 46.550.000.000 forint értékben. Ebből a Budafok kocsiszínre jutó projektrész összege nettó 5.966.469.093 forint.