Hogyan alakul az év végi közúti forgalom Budapesten?

Talán már te is észrevetted, hogy az év vége közeledtével megváltozik a fővárosi utak forgalma. Na de pontosan hogyan? És miért? A kérdésekre ezúttal is hiteles mérési adatokkal és grafikonokkal válaszolunk.

Márku MartinMárku Martin
Tóth EmmaTóth Emma


TARTALOM

Mit nevezünk normál időszaknak?
Az év végi forgalom kapcsolata a forgalomcsillapítási célokkal
Hogyan gyűjtjük a közúti adatokat Budapesten?
Az év végi közúti forgalmi adatok vizsgálata
     Hogyan alakul a közúti forgalom a hét utolsó munkanapját megelőző munkanapokon?
     Hogyan alakul a közúti forgalom a hét utolsó munkanapjain?
     Hogyan alakul a közúti forgalom vasárnap és ünnepnapokon?
A közösségi közlekedés az év végi időszakban is folyamatosan rendelkezésre áll

 

 

Az év végi forgalom – mindenki számára érezhetően – eltér az év többi időszakától. Ez alól a közúti közlekedés sem kivétel. A Budapesti Közlekedési Központ különös figyelemmel kíséri a rendhagyó időszakok közlekedési jellemzőit is, hogy jobban megismerhetővé váljanak az időszakos utazói szokások, és ehhez igazodva adatalapú döntéseket lehessen hozni.

Vajon hogyan alakul a közúti forgalomnagyság az év végi időszakban? Milyen a jellemző lefutása a közúti forgalomnak az egyes napokon, és ezek hogyan viszonyulnak a normál időszakhoz? Jellemzően milyen közúti forgalomra számítsunk, ha az év végi időszakban indulunk útnak? Az alábbi összefoglalóban választ adunk a kérdésekre.

 

Mit nevezünk normál időszaknak és milyen, ettől eltérő időszakokat különböztethetünk meg?

A közúti forgalom szempontjából normál időszaknak tekintjük annak az időintervallumnak az átlagát, amikor az őszi vagy tavaszi tanítási időszak természetes lefolyását nem zavarja meg ünnepnap, vagy az ünnepnap okozta szabadnap.

Természetesen minden évben vannak speciális időszakok, amikor a normál időszakhoz képest kisebb vagy nagyobb a közúti forgalom.

Nézzünk erre egy-két példát:

  • A nyári vasárnapok is ilyen jellegzetes lefutással rendelkeznek, különösen az M1-M7 bevezető szakaszán. Ekkor jelentősen megnő a forgalom, különösen az M7-es autópályán a Balaton irányából hazafele tartók hatására. A forgalom már reggel markáns növekedésnek indul, majd kora estig folyamatosan emelkedik. Egy nyári vasárnapon 12%-kal több jármű halad az M1-M7 bevezető szakaszán egy átlagos vasárnaphoz képest.
  • Különleges időszaknak számítanak a hosszúhétvégék is. Ezen időszakokban kevesebb járműáthaladást érzékelhetünk.
  • A Halottak napját megelőző időszak is sajátos járműforgalmat generál. Ekkor, míg általánosságban a forgalom csökken, a gócpontokban, a temetők környékén magasabb forgalom összpontosul. Ugyanilyen jellegzetes közlekedési helyzet tapasztalható a nagyobb rendezvények alatt. Például a nyári Sziget fesztivál, a Forma-1, vagy éppen a nagyobb arénákban rendezett sportesemények és koncertek idején. Erről részletesen a Hogyan szervezi a BKK a budapesti nagyrendezvények idején a város közlekedését? című blogcikkben is írtunk.

A felsorolt unikális forgalommal rendelkező időszakokon kívül azonban van egy hosszabb és páratlan lefolyással rendelkező időtartam, az év végi, adventi, karácsonyi és újévi időszak, amelyek mind más-más lefutással rendelkeznek.

 

Az érezhető csökkenés – avagy az év végi forgalom kapcsolata a forgalomcsillapítási célokkal

Ahogyan a bevezetőben is említettük, az év végi ünnepi időszakban érezhetően kisebb a közúti forgalom, különösen a hétköznap délelőtti csúcsidőszakokban. Ezt a jelenséget alább részletesen alátámasztjuk forgalmi adatokkal, amiket diagramokon szemléltetünk.

A – különösen a hétköznap délelőtti csúcsidőben jelentkező – forgalomcsökkenés azt eredményezi, hogy – leginkább a két ünnep között – gyakorlatilag teljesen eltűnnek az utakról a torlódások. Mivel az év végi ünnepnapokon még egy átlagos vasárnapnál is jóval alacsonyabb értékeket mérünk, ezért ezeken a napokon teljesen szabad áramlásról beszélhetünk a főváros útjain.

Ha eljátszunk a gondolattal, hogy „Mi lenne akkor, ha ez lenne az általános forgalom?”, akkor érdemes megvizsgálni, hogy ez mekkora csökkenést is jelent, számszerűsítve. A két ünnep közötti hétköznapi, napi forgalom körülbelül 20%-kal alacsonyabb a normál időszakhoz képest, míg a délelőtti csúcsidőben ez az érték 60%, ami jelentős csökkenés.

A Budapesti Mobilitás Terv (BMT) 2030-ra 15%-os gépjárműforgalmi csökkenést tűzött ki célul a jelenlegi, napi forgalomhoz képest. Látható, hogy a két ünnep közötti hétköznapokon ez az érték 20%. Ez tehát azt jelenti, hogy elegendő lenne az év véginél kisebb forgalomcsökkenés ahhoz, hogy elérjük a BMT-ben kitűzött hosszú távú céljainkat, azaz a torlódások csökkenését.

 

Hogyan gyűjtjük a közúti adatokat Budapesten?

A közúti közlekedésről több száz útpályába épített induktív hurokdetektor és forgalomszámláló kamera szolgál információkkal. Ezeknek az eszközöknek az üzemeltetése a Budapest Közúthoz tartozik, de a BKK-ban számos elemzés készül belőlük.

Az induktív hurokdetektor és a kamerakép elemzésén alapuló műszer azonos adatokat mér: az adott keresztmetszeten elhaladó forgalomnagyságot, illetve a foglaltságból származtatott átlagos keresztmetszeti sebességet. A két műszer közül a kameraképes feldolgozás a pontosabb, ugyanakkor a kamerák érzékenyebben reagálnak a környezetük változásaira, és drágábbak, mint az induktív hurokdetektorok.

További forgalmi adatokért, amiket többek között a fent bemutatott hurokdetektorok és kamerák rögzítenek, érdemes ellátogatni a BKK Forgalmi adatok, diagramok aloldalára.

A sematikus térképen pedig a vizsgálathoz felhasznált hurokdetektorok elhelyezkedése látható.

Az év végi közúti forgalmi adatok vizsgálata

 

Hogyan alakul a közúti forgalom a hét utolsó munkanapját megelőző munkanapokon?

 

Az előző ábrán a 2021-es év végi időszak forgalomlefutása látható, naponként. A viszonyítási alap a december 14-16-i (kedd-csütörtök) időszak. Ekkor a forgalom még normálnak tekinthető, megjelenik egy markánsabb délelőtti csúcs a gyors reggeli felfutást követően, és egy gyengébb délutáni csúcs, egy viszonylag erős napközbeni időszakot követően.

Ehhez képest a december 20-22-i (kedd-csütörtök) időszak (szenteste hete) már körülbelül 10%-kal alacsonyabb délelőtti csúcsot hozott. Napközben a két lefutás nagyon hasonló, 20-22. között azonban a kora esti forgalom magasabb, ami az ilyenkor megnövekedő bevásárlóforgalomnak tudható be.

A két ünnep között, december 27-30. (hétfő-csütörtök) időszakban a forgalom jelentősen alacsonyabb volt, mint egy átlagos héten. A teljes napi forgalomnagyság egy átlagos munkanapnak körülbelül a 80%-a, míg a délelőtti csúcsidőben ez az érték körülbelül 40% A lefutást vizsgálva, délelőtt gyakorlatilag nem alakul ki csúcs, a forgalom alakulása egy szombati naphoz hasonlít.

 

Hogyan alakul a közúti forgalom a hét utolsó munkanapjain?

 

 

 

Az előző ábrán a 2021-es év végi időszak forgalomlefutása látható, naponként. A viszonyítási alap a december 17. (péntek). Ekkor a forgalom még normálnak tekinthető, megjelenik egy markánsabb délelőtti csúcs a gyors reggeli felfutást követően, és egy gyengébb délutáni csúcs, egy viszonylag erős napközbeni időszakot követően. Ugyanakkor a napi összforgalom magasabb, mint egy átlagos, hétfőtől csütörtökig tartó időszakban, ami jellemzően délután jelentkezik, a várost elhagyó forgalom révén.

December 23-án már csak egy minimális délelőtti csúcs jelentkezik, majd egy visszaesést követően újra elkezd növekedni a forgalom. Napközben nincsen csökkenés, hiszen megjelenik a bevásárlóforgalom. A késő délutáni, esti forgalom ugyanakkor elmarad az ilyenkor megszokottól, a délutáni csúcs sem jelentkezik.

December 31-én, szilveszterkor – egy átlagos pénteki munkanaphoz képest – rendkívül alacsony a napközbeni, különösen a délelőtti forgalom. Az esti közúti forgalom is elmarad az ekkor megszokottól. Ennek oka, hogy szilveszterkor jellemzően a közösségi közlekedést veszik igénybe az utazók, valamint éjfél előtt eloszlik ez a forgalom. Másnap éjjel már megjelenik egy kiugrás a közúti forgalomban, ennek oka feltehetően az, hogy hazafelé már többen veszik igénybe a taxikat.

 

Hogyan alakul a közúti forgalom vasárnap és ünnepnapokon?

 

 

Az előző ábrán a 2021-es év végi ünnepi időszak forgalomlefutása látható, naponként. A viszonyítási alap december 19-e, amely egy vasárnapi napra esett. A forgalom vasárnapi átlagos alakulása egy a hétköznaphoz képest később jelentkező felfutásból, egy stagnáló délutánból és az esti időszakban fokozatosan csökkenő tendenciából áll.

December 24-én az első csúcs dél körül, alacsonyabb járműszámmal jelentkezik. A csúcs lefutása igazodik az üzletek nyitva tartásához, amelyek az ünnepekre való tekintettel 12-13 óra körül zárnak. Az első csúcsidőszak után csökkenő járműszámot figyelhetünk meg, amely jelentősen eltér egy vasárnapi lefolyástól. A második csúcs ezen a napon minimális mértékben jelentkezik (mivel mindenki az ünnepre, a szentestére készül). A járműszám egy normál vasárnaphoz képest is kevesebb, mintegy 72%.

December 25. illetve 26. nagyon hasonló napi lefutással rendelkezik, amelyek hasonlítanak egy hétköznapéhoz, kisebb kiugrásokkal. A dél körüli csúcs, még a 24-éhez képest is később jelentkezik. A két csúcs között napközben beesés látható, amelyet újabb kiugrás követ, ezt a vendégségbe érkezők és az onnan indulók okozhatják. A délutáni csúcs a vasárnapi tendenciához közelít, azonban a napi áthaladások száma csak 73%-a a vasárnapnak.

Január 1-jén nagyjából éjfél és 1 óra között a közúti forgalom mértéke megegyezik egy átlagos vasárnapéval. Ez annak a következménye, hogy éjfélkor, és az azt követő szűkebb időszakban az emberek valahol helyben tartózkodnak, nem utaznak. Ezután hirtelen megugrik a forgalom, és egészen 6-7 óráig jóval nagyobb, mint egy átlagos vasárnapon. Ugyanakkor a délelőtti felívelő szakasz jóval később jelentkezik, a forgalom körülbelül 9 óráig gyakorlatilag nem növekszik. Január elsején egészen a kora délutáni időszakig egész évben ekkor jelentkezik a legkisebb közúti forgalom.

 

 

A szentestét megelőző héten a hétköznapi, napi összforgalom hasonló mértékű volt, mint szenteste hetén, csak a napi lefutásokban jelentkezett kisebb különbség (ld. fentebbi ábra). A vizsgált időszakban december 17. (péntek) volt a legmagasabb forgalmú nap, míg egy héttel később, december 23-án ennél kisebb közúti forgalmat figyelhettünk meg. A 2021 novemberi, hétköznapi átlagokhoz nagyon hasonló értékeket mértünk 14-22. között, december 23-a ennél érzékelhetően alacsonyabb volt. December 18-án és 19-én – az utolsó adventi hétvégén – valamivel magasabb volt a közúti forgalom mértéke, mint a 2021 novemberi átlagok.

A karácsonyi időszakot (december 24-26.) megvizsgálva látható, hogy a forgalom körülbelül kétharmada volt a megelőző, utolsó adventi hétvége napjainak, a fenti három napban, ami többek között az üzletek zárva tartásának volt köszönhető.

A két ünnep közötti időszakban a munkanapok forgalma érezhetően, körülbelül 20%-kal alacsonyabb volt, mint egy átlagos héten. December 31-én még ennél is erősebb csökkenést mértünk, a vasárnapi, december 18-át sem érte el a napi összeforgalom.

A vizsgált időszak, és egyben az év legkisebb forgalmú napja január 1-je volt. Ekkor a közúti forgalom mértéke még a karácsonyi forgalmat sem érte el.

A valóságban is érezhető, és a fenti diagramokon is látható, hogy az év végi forgalom mennyire sokszínű mind a napi összforgalom, mind pedig a napon belüli lefutások tekintetében. A közös pont pedig – az alacsony forgalomnagyság, különösen a csúcsidőszakokban.

 

A közösségi közlekedés az év végi időszakban is folyamatosan rendelkezésre áll

Mindemellett nem szabad megfeledkeznünk a közösségi közlekedésről, ami ezen időszak alatt is folyamatosan az ügyfelek rendelkezésére áll Budapesten, az aktuális igényekhez igazodva. Mindeközben például Londonban semmilyen közösségi közlekedés nem üzemel december 25-én.

Budapesten, szenteste ugyan már körülbelül 16 órától az éjszakai járatok közlekednek, ugyanakkor Szilveszterkor az éjszakai járatok jelentősen sűrűbb követéssel szállítják az utasokat.

Az alacsony közúti forgalom ellenére tehát továbbra is érdemes a közösségi közlekedést választani, ami az év végi időszakban a legtöbb napon szintén alacsonyabb utasforgalommal üzemel.

Márku Martin
Márku MartinA BKK senior forgalmi adatelemzője. Közlekedésmérnökként célul tűzte ki a főváros integrált közlekedésfejlesztését, a budapesti mobilitás hatékonyságának növelését. Szakterülete a közúti közlekedés, de közreműködik közösségi közlekedési és mikromobilitási projektek megvalósításában is. Aktívan részt vesz a 100E repülőtéri gyorsjárat folyamatos szolgáltatásbővítésében és a havonta megjelenő közlekedési riportok összeállításában.
Tóth Emma
Tóth EmmaA Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közlekedésmérnök hallgatója. A BKK Adatelemzés, Modellezés és K+F osztály tandem gyakornokaként részt vesz valamennyi közlekedési ágazatot érintő adatfeldolgozásban és az ehhez kapcsolódó adatalapú döntéshozatalban. Célja egy fenntartható, integrált és egységes közösségi közlekedési rendszer kialakítása.