Villamos és trolibusz járműbeszerzés

A projekt célja

A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett villamos- és trolibuszállományának frissítése. A projektben 47 villamost és 36 trolibuszt szereztünk be: az új, alacsony padlós járművek korszerűek és hatékony energiafelhasználásúak. Az érintett járatok megállóhelyeit is átépítettük, ezért a kötöttpályás útvonalakon akadálymentesen és kényelmesen lehet utazni.
Egyre sürgetőbb volt a járműflotta frissítése

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a járművek azonban egyre kevésbé képesek ekkora forgalmat kiszolgálni: átlagéletkoruk magas, meghaladja azt a tervezett élettartamot, amelynek idején még fennakadás nélkül képesek közlekedni, továbbá energiafelhasználásuk is jelentős.

A fővárosi közösségi közlekedés akadálymentesítése kiemelt célunk, ez a járműbeszerzési projektben is fontos szempont volt.

Villamoshálózat

  • a rövidebb villamosok a megújult 3-as vonalra, valamint a kiépült budai fonódó villamoshálózatra, azaz a 19-es és 61-es vonalra kerültek;
  • a Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények az ugyancsak megújult 1-es villamos vonalán közlekednek;
  • a már meglévő három – Hungária, Száva, Budafok – villamoskocsiszínt felújítottuk, hogy alkalmasak legyenek a korszerű alacsony padlós járművek üzemeltetési-karbantartási és tárolási feladatainak ellátására.

Trolibuszhálózat

  • az új járművek a belvárosi és a zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen álltak forgalomba.

Ütemezés

Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba. A beszerzés az alábbi ütemezés szerint valósult meg.

Villamosbeszerzés:

  • 2015. szeptember: az első 34 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten;
  • 2016. március: az első 56 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten;
  • 2016. július: a 47. új villamos üzembe helyezése Budapesten.

Trolibuszbeszerzés:

  • 2015. július: az első új járművek üzembe helyezése;
  • 2015. november: forgalomba állt 24 új trolibusz.

Finanszírozás

Kedvezményezett neve: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Budapesti villamos- és trolibusz járműfejlesztés I. ütem (szakaszolt projekt)
Befejezés dátuma: 2018.06.29.
Azonosító szám: KÖZOP-5.5.0-09-11-2012-0009 és IKOP-3.1.0-15-2016-00005
Támogatás összege: 46 289 320 000 Ft
Támogatás mértéke: 99,44%

A projekt bemutatása

Előzmények

A VILLAMOSBESZERZÉSI ELJÁRÁS FONTOSABB ESEMÉNYEI

2012

December

Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.

2013

Február

Az „Utastéri állóhelyi alapterületen 100%-ban alacsonypadlós villamosok beszerzésére vállalkozással vegyes szállítási szerződés” tárgyban nyílt közbeszerzési eljárás indult, melyre négy ajánlat érkezett.

Augusztus

A többszörös hiánypótlási eljárást követően született meg a tendert lezáró döntés, amely ellen a Ganz-Škoda Közlekedési Zrt. jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága megsemmisítette a BKK-nak az eljárást lezáró döntését, és további vizsgálatokat kért. A döntőbizottság határozatának megfelelően újabb hiánypótlási felhívásokat küldtünk ki a Ganz-Škodának, melyekben a felmerült vitás, nem egyértelmű kérdésekre adtunk pótlási, indokolási lehetőséget. A részletesen értékelt hiánypótlásokat áttekintve a BKK Igazgatósága a Ganz-Škoda ajánlatát egyhangúlag érvénytelennek minősítette hét okból is, és korábbi álláspontját fenntartva a spanyol járműgyártó cég, a CAF ajánlatát fogadta el ismét érvényesnek, egyúttal az eljárás nyertesének nevezte meg.

2014

Március

Aláírtuk a 37 új CAF villamosra vonatkozó szállítási szerződést.

Április

A kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamos beszerzéséhez 3,5 milliárd forint többlettámogatást nyújt Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés” projekt uniós támogatási arányának 99,44 százalékos mértékű változatlanul tartásával.

Augusztus

Aláírtuk a szállítási szerződés módosítását, amely további 10 új, alacsony padlós légkondicionált villamos beszerzését tette lehetővé.

Október

Elkezdődött az új, Budapestre érkező CAF villamosok gyártása a spanyolországi Zaragozában és Beasainban.

A TROLIBUSZBESZERZÉSI ELJÁRÁS FONTOSABB ESEMÉNYEI

2012

December

Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.

2013

Június

Az első meghirdetett trolibusztender sikertelen volt. Két cég tett ajánlatot, de mindkettő formailag hibás pályázatot nyújtott be.

2014

Február

A második kiírt tenderre ismét két ajánlat érkezett: a Solaris Bus&Coach s.a. és az Ikarus–Trozla konzorcium részéről. Értékeléskor a BKK mindkét ajánlattevőtől jogi és műszaki hiánypótlást kért, de csak a Solaris Bus&Coach s.a. nyújtotta be mindkettőt.

Április

A jogorvoslati kérelem miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette az ajánlati felhívást. Ezt a döntést a Budapesti Közlekedési Központ nem fogadta el, ezért a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezdeményezte a határozat bírósági felülvizsgálatát.

Szeptember

A bíróság helyt adott a BKK kereseti kérelmének, de a Škoda Electric és a Közbeszerzési Döntőbizottság fellebbezése miatt a döntés nem emelkedett jogerőre. Ezzel párhuzamosan a BKK új tendert indított, melynek nyertese a Solaris–Škoda konzorcium lett.

November

Aláírtuk a trolibuszokra vonatkozó szállítási szerződést, amely szerint az első trolibuszok 2015 júliusában forgalomba álltak.

Beszerzett járművek

A projektben 47 új, CAF Urbos3 típusú villamos és 36, a Solaris–Škoda konzorcium által gyártott alacsony padlós trolibusz állt forgalomba.

Villamosok

  • 12 példány 56 méter hosszúságú jármű
  • 35 példány 34 méter hosszúságú jármű

A rövidebb villamos összesen 200 fő szállítására alkalmas, és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb 345 főt szállíthat 81 ülőhellyel. A villamosok utastere nyáron légkondicionált, télen fűtött, valamint felszerelték őket biztonsági kamerákkal is.

Trolibuszok

  • 20 szóló
  • 16 csuklós

Valamennyi jármű légkondicionált, közülük a szóló 64, a csuklós 104 fő szállítására alkalmas. Az új trolibuszok akkumulátoros rendszerüknek köszönhetően 4 kilométert is képesek külső áramellátás, vagyis felsővezeték nélkül megtenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot.

A projektben vásárolt villamosok és trolibuszok kialakítása megfelel a zavartalan, akadálymentes közlekedés feltételeinek a nagy forgalmú vonalakon.

  • Az új járművek teljes hosszukban alacsony padlósak, és nem csak az ajtóknál csökken a padlószintjük.
  • Az új kivitelű járművekben nincsenek lejtős padlórészek sem, az utastér teljes hosszában átjárható.
  • Az érintett járatok megállóhelyei is átépültek, hogy lehetővé váljék a járművek akadálymentes igénybevétele.

Változások

Villamoshálózat

  • a rövidebb villamosok a megújult 3-as vonalra, valamint a budai fonódó villamoshálózatra, azaz a 19-es és 61-es vonalára kerültek;
  • a Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények az ugyancsak megújult 1-es villamosvonalon közlekednek;
  • a már meglévő három – Hungária, Száva, Budafok – villamoskocsiszín a felújítás után alkalmassá vált arra, hogy a korszerű, alacsony padlós járművek üzemeltetési-karbantartási és tárolási feladatairól gondoskodjék.

Trolibuszhálózat

  • az új járművek a belvárosi és a zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen álltak forgalomba.

Közbeszerzések

A „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében az akadálymentes közlekedést biztosító infrastruktúrának és a szükséges kocsiszínek fejlesztések megtervezése, egyesített engedélyezési és kiviteli tervek készítése, tervek engedélyeztetése, kivitelezési tenderdokumentáció elkészítése, és kivitelezés alatt tervezői művezetés ellátása vállalkozási szerződés keretében

„Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100 %-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó, új, min. 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,3 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

Módosító hirdetményPDF Formátumban (0,1 MB)

Módosító hirdetményPDF Formátumban (0,1 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,2 MB)

Válasz előzetes vitarendezésrePDF Formátumban (0,5 MB)

Mérnök szervezet beszerzése „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projekt keretében megvalósuló villamos és trolibusz beszerzéséhez és a kapcsolódó infrastruktúra tervezéshez és megvalósításához

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem 1.PDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem 2.PDF Formátumban (0,7 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem 3.PDF Formátumban (0,5 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,9 MB)

Döntőbizottsági HatározatPDF Formátumban (0,1 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (3,0 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre 1.PDF Formátumban (0,3 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre 2.PDF Formátumban (0,5 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre 3.PDF Formátumban (0,4 MB)

SzerződésPDF Formátumban (2,2 MB)

„Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100 %-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó, új, min. 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése II.

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre I.PDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem II.PDF Formátumban (2,5 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre II.PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem IV.PDF Formátumban (0,1 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre IV.PDF Formátumban (0,1 MB)

Ajánlati felhívás módosítása II.PDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem V.PDF Formátumban (0,1 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,1 MB)

Végzés a jogorvoslati eljárás megindításárólPDF Formátumban (0,3 MB)

HatározatPDF Formátumban (0,2 MB)

Határozat visszavonása, módosítása iránti kérelmePDF Formátumban (3,9 MB)

Járműbeszerzési projekt infrastruktúra átalakítások-generál organizációs terv készítése

Írásbeli összegzésPDF Formátumban (0,1 MB)

SzerződésPDF Formátumban (0,6 MB)

„Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100 %-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó, új, min. 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése III.

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

VégzésPDF Formátumban (0,2 MB)

ÖsszegzésPDF Formátumban (3,1 MB)

2. jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

VégzésPDF Formátumban (0,1 MB)

Adásvételi szerződésPDF Formátumban (1,4 MB)

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ

Budapest 1075, Rumbach Sebestyén utca 19–21.

BKK Ügyfélszolgálat

  • Személyes ügyfélfogadás: Rumbach Sebestyén u. 19–21.; Deák Ferenc tér, aluljáró; Keleti pályaudvar M, aluljáró; Kelenföld vasútállomás M, aluljáró; Móricz Zsigmond körtér; Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminál
  • Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
  • Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
  • E-mail: [email protected]