Budapest, 2025. szeptember 10. – Folyamatosan haladhat az új CAF-villamosok átadása és forgalomba állítása: a BKK és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, amely európai uniós forrásból, az IKOP Plusz-1.1.0-23 felhívás keretében biztosítja a járművek további finanszírozását. A BKK korábban összesen 51 darab villamost rendelt meg, ebből 19 már forgalomba állt. A flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át, és a „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően a jelenlegi 30-ról 40 százalék fölé emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten.
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, amely biztosítja a korábban megrendelt és jelenleg gyártás alatt lévő CAF-villamosok folyamatos érkezését, illetve forgalomba állítását Budapesten.
A szerződés aláírásával megnyugtatóan rendeződött a járművek további finanszírozása, miként az is biztossá vált, hogy a projekt európai uniós társfinanszírozásból valósul meg az IKOP Plusz program keretében.
A BKK 2022 novemberében, majd 2023 márciusában összesen 51 darab villamost (46 rövidet, valamint 5 hosszút) rendelt meg a CAF-tól egy korábbi szerződés utolsó opciós tételének lehívásával. A flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak: 19 villamos már forgalomba állt, és további kettővel – a próbafutás sikeres befejezése, illetve a szükséges engedélyek megszerzése után – hamarosan ugyancsak utazhatnak a fővárosban közlekedők. A „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat.
Tovább nő az alacsonypadlós villamosok aránya
Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű járműveknek kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően Budapesten a jelenlegi 30-ról 40 százalék fölé emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya.
A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.
Az infrastrukturális fejlesztések forrása még várat magára
Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak.
Csakhogy az aláírt támogatási szerződés nem tér ki a szükséges infrastrukturális fejlesztések finanszírozására, ezek hiányában problémákba ütközik a villamosok tartós és hatékony üzemeltetése, valamint újabb vonalak alacsonypadlós hálózatba történő bevonása. Enélkül nem biztosított a jelenleg alacsonypadlós villamossal nem járható vonalak fejlesztése, további peronok akadálymentesítése, valamint az érkező villamosok kocsiszíni tárolási, illetve kiszolgálási feladatainak ellátására történő felkészítése.
A BKK által előkészített infrastrukturális fejlesztésekre a Kormány – korábbi határozatával ellentétben – továbbra sem biztosítja a fővárosnak a szükséges EU-s forráshoz való hozzáférés lehetőségét, miközben az fenntartja rá az igényét.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.
Az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosítószámú „51 db CAF villamos beszerzése Budapest részére” című projekt az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósul meg.