Budapest, 2025. augusztus 5. – Népszerű a június végén indult új 81-es trolibusz: naponta mintegy 4000-en utaznak az új járattal, ami közvetlen kapcsolatot teremt a Miskolci utcán keresztül a Mexikói út metróállomás és az Örs vezér tere között. A kezdeti időszak tapasztalatai alapján a BKK szeptembertől finomhangolja a menetrendet, és csúcsidőben sűríti a járat indulásait.
A nyári időszak ellenére is kedvező kihasználtsággal közlekedik az új 81-es trolibusz. Az utasforgalmi adatok alapján egyre többen veszik igénybe a Mexikói út és az Örs vezér tere között a hét minden napján közlekedő trolit. Az alsórákosi Miskolci utcán haladva a járat új területeket érint Zugló közösségi közlekedési hálózatában. Ennek köszönhetően a kerületben közlekedőknek kevesebbszer kell átszállniuk, és a térségben akár 10-15 perccel is csökkenhet az utazásra fordított idő.
A kezdeti időszak tapasztalatai és az adatok azt mutatják, hogy
- naponta közel 4000-en utaznak az új járattal;
- a trolihálózat bővítése hozzájárult ahhoz, hogy javuljon Alsórákoson a közösségi közlekedéssel megtett utazások aránya;
- a Miskolci utca és Csömöri út csomópontjával kapcsolatos korábbi félelmek alaptalannak bizonyultak, a trolibuszok a menetrendet tartva, fennakadások nélkül jutnak át a kereszteződésen;
- népszerű úticélnak számít az Ungvár utca, illetve a Miskolci utca térségéből a Paskál fürdő, illetve az Örs vezér tere;
- a legforgalmasabb megállóhely a végállomások (Mexikói út és az Örs vezér tere) mellett a Sárrét park és az Egressy út / Vezér utca.
Szeptembertől sűríti az indulásokat a BKK
Az új járat a nyári tanszünetben a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőszakban jellemzően 15, azokon kívül 20 percenként közlekedik. Ez a menetrend az első hónap tapasztalatai alapján jól igazodik az utasok jelenlegi igényeihez.
Szeptembertől azonban várhatóan az iskolába járók mellett még több utas használja majd a 81-es járatot, ezért a BKK – a már most is kedvező utasforgalmi adatokra alapozva – úgy döntött, hogy a tanítási időszakban sűríti a járat menetrendjét, hogy a hétköznap reggeli csúcsidőszakban már 10-12 percenként közlekedjen.
A közlekedésszervező emellett nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a 81-es troli menetrendjét még jobban összehangolja az Ungvár utcán párhuzamosan haladó 74-es, valamint a Vezér utcán keresztül közlekedő 82-es trolibuszéval.
Zöld, kényelmes, hatékony – ezért támogatták a zuglóiak az új trolit
Az új 81-es trolibusz júniusi indulását gondos előkészítő munka és társadalmi egyeztetés előzte meg. A kérdéssorra több mint 2600 észrevétel érkezett; a válaszadók háromnegyede (75 százaléka) kifejezetten támogatta a trolibusz új útvonalát, ami fejleszti Zugló keresztirányú kapcsolatait, és hozzájárul a Nagy Lajos király útján kívüli kertvárosi területek, illetve Alsórákos északnyugati részének a hatékonyabb kiszolgálásához.
Az új 81-es járat csökkenti a Miskolci utca környezetében a közösségi közlekedési eléréséhez szükséges gyaloglási távolságokat, igénybevételével jellemzően egy átszállással kevesebb szükséges. Ráadásul a vonalon közlekedő korszerű trolibuszok csendesek, alacsonypadlósak, klímával felszereltek, és zéró károsanyag-kibocsátással közlekednek.
A társadalmi egyeztetés részletes eredményei ezen az oldalon találhatók.
Így zajlik a trolibusz-közlekedés megújítása és bővítése
A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, és – a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva – a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét.
Ezért a BKK az elmúlt években számos trolibuszfejlesztést hajtott végre, és a következő években új vonalak létesítését, illetve több vonal meghosszabbítását tervezi a főváros különböző részein. Az ősszel a BKK a zuglói önkormányzat támogatásával és segítségével bővítené a 82-es trolibusz szolgáltatását a betétjáratok meghosszabbításával.
Mindezek mellett a 73-as trolibusz már tavasztól új, meghosszabbított útvonalon, a Nyugati pályaudvar és a kőbányai Kápolna tér között közlekedik. A vonal meghosszabbítása szorosan kapcsolódik a kőbányai trolihálózat-fejlesztés tesztüzeméhez, amelynek korábbi ütemeiben a 75-ös troli biztosított kényelmes eljutást és környezetbarát kapcsolatot a főváros belső területei és a X. kerület központja között. Ez a fejlesztés is véleményezhető a BKK honlapján.
A fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés. A részletekről ezen az oldalon olvashat bővebben.