Nemsokára kezdődik a tanév – bővül a Sulizóna-programban részt vevő iskolák köre

Budapest, 2024. augusztus 12. – Hamarosan becsöngetnek, ismét élettel telik meg az iskolák környéke, ami azt is jelenti, hogy az intézmények közelében nagyobb forgalomra kell készülni. Hogy az iskolák környékén biztonságosabb legyen a közlekedés, a BKK tavaly indította el a Sulizóna-programot. A Budapest Közúttal, a MOME Innovációs Központjával, valamint a helyi önkormányzatokkal közösen megvalósított projekt a kijelölt iskolák környékén forgalmi beavatkozásokkal, a parkolás rendezésével, új felfestésekkel és figyelemfelhívó eszközökkel teszi biztonságosabbá a diákok mindennapjait, és rendezettebbé a környezetet. 2024-ben egy kőbányai intézménnyel bővül a programba bevont iskolák köre.

Szeptemberben elkezdődik a tanítás az iskolákban, az oktatási intézmények környékén ilyenkor jelentősen megnövekszik a forgalom. A közlekedésbiztonság javítása, valamint az oktatási intézmények környezetének rendezettebbé tétele, a stressz csökkentése érdekében a BKK munkatársai 2023 őszére dolgozták ki a Sulizóna-programot, amelyhez már az első évben három iskola csatlakozott. A biztonságosabb közlekedés érdekében az intézmények környékén sebességcsökkentett zónákat alakítottak ki, megváltozott a forgalmi rend, rendezték a parkolással kapcsolatos kérdéseket, úgynevezett K+R „Puszi és pá!” helyeket alakítottak ki, emellett különböző felfestésekkel, figyelemfelhívó eszközökkel segítik a balesetmentes közlekedést. A program elemei illeszkednek a BKK által kidolgozott Közlekedésbiztonsági stratégiához, amelynek egyik célja – az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban –, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a közúti közlekedés halálos áldozatainak számát a fővárosban.

2023 őszére két IV. kerületi és egy XVII. kerületi iskola közelében vált biztonságosabbá a közlekedés. A tanév elején a BKK munkatársai több alkalommal is ellátogattak az intézmények környékére, tájékoztatták a szülőket, illetve az iskolákba érkezőket a megváltozott közlekedési rendről. Sőt, az iskolások ajándékot is kaptak. A kollégák a tanév közben is gyűjtötték a tapasztalatokat és véleményeket, és igen pozitív visszajelzésekkel találkoztak. Ezeket a később csatlakozó intézményeknél már a tervezés során fel tudják használni – mondta a Sulizóna-program kapcsán Kovács Bendegúz, a BKK szakszóvivője. 

 

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az iskolások, a fiatalok szülei, valamint az intézmények dolgozói megszokták és megkedvelték a csaknem egy éve bevezetett forgalmi rendet. A felmérések során a megkérdezettek több mint fele úgy nyilatkozott, hogy személyes kényelme ellenében, mindenki biztonságát szem előtt tartva változtatott közlekedési szokásain, az intézkedések hatására pedig jelentősen nőtt a környéken közlekedők biztonságérzete is. A válaszadók egy része arról is beszámolt, hogy az elmúlt hónapokban környezetbarát közlekedési módra váltott az autózás helyett.

Az Újpesti Karinthy Frigyes Általános Iskolánál átalakították, beszűkítették az épület bejárata előtti útszakaszt, ezáltal jobban beláthatóvá vált a gyalogátkelőhely, és a korábban tapasztalt, előzésekből eredő balesetveszélyes szituációk is mérséklődtek. Új K+R parkolóhelyek kialakításával lehetőség nyílt a biztonságosabb, rövid ideig tartó megállásokra és a pár percig tartó várakozásra is.

 

 

A szintén a IV. kerületi Megyeri Úti Általános Iskolánál átalakították a jelzőlámpás csomópont forgalmi rendjét annak érdekében, hogy az iskola előtt a rövidebb megállásra szolgáló K+R parkolóhelyeket kijelölhessék a szélső sávban. A beavatkozás elősegítette, hogy az iskolához érkező szülők ne szabálytalanul, az iskola előtti zöldfelületen parkoljanak.

A rákoskeresztúri Újlak Utcai Általános Iskola előtti területet – ahol korábban a szülők rendezetlenül parkoltak, forgolódtak, tolattak a járművükkel ugyanazon a felületen, ahol a gyerekek az autóból kiszállva gyalogoltak az iskolához – kizárólag a tanárok számára használható területté alakították át. Az épület melletti utcát egyirányúsították, ennek köszönhetően új járdát, valamit K+R helyeket alakítottak ki. Az új forgalmi rend hatására javultak az intézmény kerékpáros megközelíthetőségének lehetőségei is. Ezenkívül mindkét irányból biztonságosabbá vált az iskola kerékpáros megközelítése is.

 

 

Új évfolyam, új „iskolatárs”

Az új tanévben új iskolával gyarapszik a Sulizóna-programban részt vevő iskolák köre. Szeptembertől már a X. kerületi Kőbányai Harmat Általános Iskolánál is biztonságosabb lesz a közlekedés. A kőbányai önkormányzat 2024 nyarán felújítja a Kada közt, ami alkalmat ad arra, hogy az iskolába igyekvők számára is biztonságosabb környezetet alakítsanak ki. A helyszínen forgalomcsillapító elemeket létesítenek, hogy javuljon a gyalogoskapcsolat az iskola és a lakótelep között. A rövid idejű biztonságos megállás lehetőségének megteremtésére K+R helyeket alakítanak ki az intézmény közvetlen közelében.

 

 

A Sulizónákról a Budapesti Közlekedési Központ videót is készített, amely az alábbi linken érhető el: Sulizónák Budapesten – biztonságos közlekedés az iskoláknál is.