Nemzetközi példák
Brüsszel városnéző szolgáltatásait a közlekedési minisztérium, a helyi közösségi közlekedési vállalat, illetve a turisztikai ágazatot irányító szervezet együttműködésében kialakított szabályozás szerint hozták létre. A rendelkezés indoka elsősorban a szabályozatlan városnéző szolgáltatás szabályos keretek közé foglalása és a beérkezett panaszok voltak. Bár a városnéző szolgáltatás a „helyi BKV” feladata, azt azonban köteles kiszervezni az Open Tours nevezetű cégnek. Madridban a fővárosi közösségi közlekedési vállalat (EMT) és a fővárosi önkormányzat 2011-ben közbeszerzés útján választotta ki a főváros kizárólagos Hop on, Hop off szolgáltatóját, amelyet a legnagyobb spanyol turisztikai vállalat (Juliá Group) és egy busztársaság (Alsa) konzorciuma alkot. Amszterdamban a madridi modellhez hasonlóan közbeszerzés útján választották ki a kizárólagos Hop on, Hop off szolgáltatót. A holland fővárosban egy, a City Sightseeing franchise-hálózatához tartozó helyi vállalat biztosítja a városnéző buszos szolgáltatást.Nem ütközik versenyjogba
A BKK a fentiek mellett fontosnak tartja leszögezni: a sajtóban sokat emlegetett levelében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ugyan felidézi korábbi, 2008-as vizsgálatának eredményét, azonban nem állítja, hogy a jelenlegi kiírás versenyjogba ütközne. A GVH legutóbbi vizsgálata óta ugyanis megváltozott a jogszabályi környezet: a városnéző buszok üzemeltetését kizárólagos önkormányzati tevékenységnek minősítette a jogalkotó, ami kizárólag koncesszió keretében adható át. A GVH július közepi levelére – amelyben a hivatal javaslatot tett bizonyos versenyjogi körülmények megvizsgálására a modell kapcsán– a BKK megnyugtató választ adott. A jelenlegi törvényi előírásoknak megfelelően kialakított modell korántsem versenyt korlátozó, sőt, éppen a versenyt leginkább biztosító az a jogi megoldás, amely során nyílt, a piaci szereplők által sem versenykorlátozónak ítélt feltételek mellett kialakított koncessziós beszerzési eljárás mentén választják ki a jövőbeni városnéző buszos szolgáltatót. A koncessziós eljárást a Fővárosi Közgyűlés nemcsak a szabályozatlan piac által okozott káros hatásokat, a szolgáltatások színvonala jelentős javításának szükségességét, a környezetvédelmi szempontok érvényre juttatását, a turisták és a fővárosban utazók érdekeit, de a megfelelő verseny biztosításának szükségességét is figyelembe véve írta ki. A GVH július közepi levelét teljes egészében itt, a BKK válaszát pedig itt olvashatja el.