Új korszak a budapesti tömegközlekedésben

Mérföldkő a főváros közösségi közlekedésének megújításában az a 2014. június 25-én átadott új, minden eddiginél nagyobb teljesítményű CNG-töltőállomás, amely a BKV Zrt. korszerű, sűrített földgázüzemű autóbuszai számára biztosítja a tankolási lehetőséget. A FŐGÁZ Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. együttműködésével a budapesti tömegközlekedés egy új korszaka indult el: végre Budapest útjain is találkozhatunk CNG buszokkal. A sűrített földgázüzemű buszok üzemanyag-ellátására létrehozott kúttal tehermentesítve lesz a fővárosban jelenleg elérhető 2 CNG-kút, vagyis ott gyorsabban tankolhatnak a földgázüzemű személyautók. A gázüzemű működés nem csupán olcsóbb a hagyományos üzemanyagokéhoz képest, de alkalmazása nagyban csökkenti a károsanyag-kibocsátást is. A CNG-töltőállomás átadóján részt vett Koncz László, a FŐGÁZ Zrt. vezérigazgatója, Hizó Ferenc, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért, és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkára, dr. György István, városüzemeltetési főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója és Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója. A környezettudatosság és az alacsony károsanyag-kibocsátás számunkra is kiemelten fontos, ezért stratégiai céljaink között szerepel a CNG-flotta fejlesztése új- és használtjármű-beszerzésekkel. Mindent megteszünk, hogy az általunk közlekedtetett autóbuszok vonatkozó paramétereit alacsonyan tartsuk. A kiírt autóbusz-üzemeltetési pályázatokon a tiszta dízelüzeműekhez képest az alternatív hajtásmódúakat – köztük a CNG-üzemű járműveket is – preferáljuk. A földgázüzemű buszok számára elérhető új sűrített földgáz (Compressed Natural Gas, azaz CNG) töltőállomást a FŐGÁZ Zrt. a saját Salgótarjáni úti telephelyén állította üzembe. A beruházás révén a buszok tankolása a jövőben még gyorsabban és rugalmasabban történhet. A FŐGÁZ már eddig is üzemeltetett két közforgalmú, nyilvános CNG-töltőállomást Budapesten, ám a most átadott kút a CNG buszoknak lesz fenntartva, mellyel a meglévő kutakat tehermentesítik. Sikeres együttműködés „A Fővárosi Önkormányzat vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a buszflotta megújítása mellett. Ebben a ciklusban több mint 500 új, illetve újszerű busz állt forgalomba a fővárosban. Újdonságként, kísérleti jelleggel idén tavasszal a kispesti-pestszentlőrinci járatokon jelentek meg az első CNG buszok, nyár végéig mind a 37 jármű forgalomba áll. Ezeknek a sűrített földgázt felhasználó buszoknak a károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos dízelbuszokénak, ezzel is hozzájárulunk Budapest levegőminőségének javításához, az itt élők egészségéhez. Egy ekkora városban különösen fontos, hogy minden lehetséges eszközzel óvjuk a környezetet és csökkentsük a forgalom káros hatásait, ezért is törekszünk arra, hogy ne csak környezetbarátabbá, de vonzóbbá is tegyük a közösségi közlekedést, hiszen ha el tudjuk érni, hogy többen otthon hagyják autójukat, tovább javulhat a levegő minősége. A 37 jármű nem csak környezetbarát. Üzemeltetésük, fenntartásuk is olcsóbb, mint a korábbi dízelbuszoké, emellett csendesebbek, alacsonypadlósak, légkondicionáltak, így reményeink szerint az utasok megelégedésére a szolgáltatás színvonalának jelentős emelkedését hozzák” – emelte ki dr. György István, Budapest városüzemeltetési főpolgármester-helyettese. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója kifejtette, hogy az elmúlt 20-25 év óta nem látott mértékű beruházási program ment végbe a budapesti autóbusz-ágazatban az elmúlt években. Elmondta, hogy a legtisztább, legkörnyezetbarátabb járművekből áll a 37 darabos CNG-meghajtású buszflotta, amelyek lényegesen kevésbé terhelik a levegőt, mint azok a 23 éves buszok, amelyeket kiváltanak, illetve mint a velük egyidős dízelmeghajtású társaik. Kiemelte, egy ilyen autóbusz egy hasonló dízelüzeműnél 70 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással képes közlekedni. Ez a 37 darabos flotta összesen 26 tonnával kevesebb szállópor-szennyezést okoz majd Budapesten, mint azt a régi dízelüzemű járművek tennék. Nemcsak a budapesti tömegközlekedés komfortja és a műszaki üzemeltetés színvonala, hanem mindannyiunk egészsége is a tét, amikor arról beszélünk, hogy meg kell újítani a budapesti buszflottát – hangsúlyozta Vitézy Dávid. „Ezt a munkát folytatni szeretnénk. Célunk, hogy részben a BKV járműfrissítési programjával, részben az új buszüzemeltetési modell folytatásával 2018-ra már csak alacsonypadlós autóbuszok legyenek forgalomban Budapesten” – mondta. „A BKV Zrt. az éves beruházási forrásai terhére már kiírta az következő olyan tendert, amelyben gázüzemű autóbuszok beszerzését célozzuk meg. A BKV Zrt. által üzemeltetett alacsonypadlós Van Hool buszok, amelyeket a BKK által minden évben biztosított beruházási forrásokból szerzett be, azokon a dél-pesti autóbuszvonalakon állnak forgalomba, ahol a kertvárosi adottságok miatt viszonylag szűk utcákon közlekednek a járatok, illetve ahol eddig a legrégebbi, 23 éves, magaspadlós, a mai környezetvédelmi szabályoknak semmiben nem megfelelő autóbuszok közlekedtek. Jelenleg a 99-es, a 182-es és a 184-es autóbusz vonalán közlekednek az új járművek, és további dél-pesti vonalakon mutatjuk be őket a következő időszakban, hiszen 33 darab áll majd minden reggel forgalomba” – fejtette ki Vitézy Dávid. Nagyobb teljesítmény, hatékonyabb tankolás Az új CNG-kút technikailag is előrelépést jelent. A Kőbányai úton lévő első nyilvános CNG-töltőállomás kompresszora egy óra alatt 300 köbméter földgázt képes összesűríteni. Az újabb, a Budaörsi úton működő kút már 500 köbméteres óránkénti teljesítménnyel működik. A CNG buszok számára átadott Salgótarjáni úton üzemelő kút ennél is több, óránként 1000 köbméter földgáz összesűrítésére képes, ezzel hatékonyan és gyorsan szolgálja ki a buszokat. A Dijonból érkezett Van Hool New A330 típusú CNG-üzemű buszok fokozatosan állnak forgalomba, legkésőbb nyár végéig a 37-ből 33-mal találkozhatunk egy időben az utakon. Az új buszok felismerhetők a szélvédőjükön elhelyezett piros CNG feliratos matricáról, mely a járművek hajtóanyagát jelöli. Az eseményen elhangzott: a sűrített földgáz alkalmazása a hagyományos üzemanyagokéhoz képest lényegesen kevésbé szennyezi a környezetet, az ilyen buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos járművekének. Használatuk ráadásul olcsóbb is, valamint a csendesebb működés révén a zajszennyezés is mérsékeltebb. Kapcsolódó anyagok: