Híreink

BUSEXPO 2014 – Cél, hogy 2018-ra már csak alacsonypadlós buszok közlekedjenek Budapesten

A BUSEXPO 2014 szakkiállítást, a hazai autóbuszos ágazat legrangosabb eseményét a NiT Hungary mint főszervező a VOLÁN Egyesülés szakmai partnerségével április 23-án rendezte meg Zsámbékon. A kiállítással egy időben tartották a XX. Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciát, amelynek közszolgáltatási szekciójában Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója számolt be a fővárosi buszpark helyzetéről, az új buszüzemeltetési modellről és a jövő lehetőségeiről. A BUSEXPO-n az érdeklődők megtekinthették a legmodernebb autóbuszokat, köztük a hamarosan Budapest agglomerációjában forgalomba álló klimatizált MAN és Rába-Volvo járműveket is.

Vitézy Dávid a fővárosi autóbusz-közlekedésről tágabb megközelítésben beszélt. Előadásában ismertette, hogy a budapesti járműpark honnan indult, mekkora műszaki lemaradás jellemezte a BKV-t 2010-ben és szólt a buszpark jelenlegi helyzetéről, majd felvázolta a BKK jövőbeni terveit.

2010-ben, a BKK megalakulásakor az autóbuszok átlagéletkora 18 év volt, a legidősebb járművek pedig már a 27. évüket is betöltötték, és az európai fővárosok közül Budapest „büszkélkedhetett” a legöregebb, legelavultabb buszparkkal. A BKK vezérigazgatója az akkori helyzetről elmondta, hogy fiatalabb járművek szállították a szemetet 2010-ben, mint az embereket. A legtöbb járatkimaradást is a fővárosban tapasztalhatták meg, ugyanis minden száz autóbuszból ötöt – vagy annál is többet – hiába vártak az utasok. A járművek miatt Budapest a környezetvédelem és akadálymentesség tekintetében is igencsak lemaradt a régió városaitól. A BKV 2010-re 78 milliárd forintos adósságot halmozott fel, ez pedig nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a BKV nem tudta megújítani a járműállományát. A BKV a BKK-val 2012-ben kötötte meg az új közszolgáltatási szerződést, ezzel egy világos finanszírozási és minőségi elvárási rendszert hoztak létre. A BKV autóbusz-ágazatának teljes szervezeti átalakításán kívül a járatkimaradások csökkentésére egy új motivációs rendszert vezettek be. A megújítási folyamat részeként az azonnali intézkedések sorozatához kapcsolódott a használt autóbuszok beszerzése. 2014-ig mintegy 200 használt, alacsonypadlós jó állapotú, klimatizált 4 és 10 év közötti autóbusz érkezett Budapestre, mely az utasok komfortérzetét jelentősen befolyásolta.

A használtjármű-beszerzésen kívül az autóbuszok felújítására is szántunk forrásokat – emelte ki előadásában Vitézy Dávid. A 32 darab Van Hool csuklós jármű teljes rekonstrukciója, illetve a 2004 és 2006 között érkezett 150 darab Volvo 7700A csuklós autóbusz felújításának prototípusa is elkészült, a program pedig folytatódik. A 37 darab CNG hajtású jármű közül pedig az első négy gázüzemű autóbusz már forgalomba állt Budapesten, amelyeknek az üzemeltetési tapasztalatai értékelése után dönt majd a BKK további gázmeghajtású autóbuszok beszerzéséről. A BKK–BKV közszolgáltatási szerződés szerinti éves beruházási terv lehetőséget nyújt az úgynevezett PKD-konstrukcióban épülő autóbuszokra: az Ikarus-ARC partner gyártja a járműveket és főbb elemeit, végső összeszerelésük és fényezésük azonban már a BKV kelenföldi telephelyén történik. A PKD-konstrukcióban jelenleg 3 darab új jármű beszerzése zajlik, és további 15 darab hívható le opcionálisan, ezért ez a járműpark megújításának csak kiegészítő eleme. A Főváros és a BKK tehát a BKV buszparkjának megújítását is prioritásként kezeli.

A korábban tömegközlekedéssel kiszolgálatlan igények teljesítése érdekében elindítottuk a Telebusz rendszert: az új, igényalapú közlekedési szolgáltatást, melynek segítségével javult a kisebb forgalmú területek közlekedése. Az első hónapok tapasztalatai pozitívak: több mint tízezren vették igénybe ezt a szolgáltatástípust Budán az elmúlt hónapokban, ezért a pesti oldalon is tervezünk hasonló szolgáltatást indítani.

A BKV nagy mennyiségben nem tud új autóbuszokat beszerezni jelentős hitelállománya miatt, ugyanakkor keresi a megoldásokat a beszerzésükre akár uniós forrásból, akár új buszok bérlésével, ám összességében ez sem elég a járműigény pótlására, ezért vált szükségessé az új buszüzemeltetési modell bevezetése. A főváros és a BKK nem mondott le a BKV járműparkjának megújításáról, azonban ahhoz, hogy a hatalmas lemaradásuk javuljon, a BKV mellett egy új szolgáltató bevonásával 2013 tavaszától 150 új autóbusz állt forgalomba. A Mercedes Citarók üzembe állításának első évében Budapest levegőszennyezettsége nagymértékben csökkent: a 150 új busz szálló por kibocsátása 97 százalékkal kisebb elődjeiknél.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat együttműködése alapján a fenti munka folytatásaként 150 további új busz áll majd forgalomba Budapesten és agglomerációjában június 30-áig. A BKK megrendelésére a VOLÁNBUSZ üzemeltetésében közlekedő járművek a budapesti rendszerbe teljesen integráltan jelennek meg.

Amikor a VOLÁNBUSZ autóbuszai és az ősszel érkező hibridjárművek is forgalomba állnak, akkor a fővárosban hétvégén és csúcsidőn kívül összességében már csak alacsonypadlós autóbuszokat lehet majd látni, és ez óriási eredmény a 2010-ben átvett állapothoz képest.

Az elmúlt időszakban és őszig összesen körülbelül 200 használt és 330 új busz áll forgalomba, az utasok között végzett felmérés azt mutatja, hogy ügyfeleink pozitívan értékelik a járműveket.

Vitézy Dávid a BKK további célkitűzéseinek ismertetésével zárta beszédét: ha minden a tervek szerint alakul, 2018-ra csak alacsonypadlós, korszerű járművek közlekednek majd Budapesten és az agglomerációjában.

Letölthető prezentáció:

Vitézy Dávid prezentációja – Új buszüzemeltetési modell Budapesten (PDF, 2,70 MB)

Kapcsolódó anyagok:

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.