Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Forgalomba álltak Budapesten az első földgázüzemű buszok

Budapesten újdonságnak számító, sűrített földgázzal működő 37 jó állapotban lévő Van Hool New A330 CNG típusú autóbusz áll forgalomba idén tavasszal és nyáron a fővárosban. Az első három szóló-, alacsonypadlós, háromajtós és légkondicionálóval ellátott busz április 2-án a dél-pesti 182-es és 184-es vonalán jár majd, a további 34 busz honosítása pedig legkésőbb augusztus 31-éig készül el, melyek szintén a dél-pesti térségben állnak majd forgalomba. A mai napon Dr. György István főpolgármester-helyettes mutatta be a fővárosban újdonságot jelentő sűrítettföldgáz-üzemű autóbuszokat.

Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a közösségi közlekedés színvonalának javítása, ezen belül a buszflotta megújítása, a korszerű, alacsonypadlós autóbuszok arányának növelése mellett. 2010 óta közel 200 alacsonypadlós használt, valamint 150 alacsonypadlós vadonatúj autóbuszt állítottunk forgalomba Budapesten. A flotta megújítása tovább folytatódik: 2014 tavaszától újabb mintegy 150 új autóbuszt indítunk el a fővárosban és egyes környező településein a Budapesti Közlekedési Központ megrendelése alapján és a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemeltetésében.

A 37 földgázüzemű buszból három a Derkovits Gyula utcán is végighaladó 182-es és 184-es járat vonalán fog közlekedni április 2-ától. A Dijonból érkezett gázüzemű járművek arculatát a BKK átalakítja, ezenkívül az utastájékoztatást és a kijelzőket a FUTÁR rendszerbe illesztik. A vizsgára felkészítésük és hatósági forgalomba helyezésük folyamatosan zajlik.

A Budapestre kerülő buszok műszaki paraméterei és története

Van Hool New A330 CNG típusú autóbuszok

A buszok 12 méter hosszú szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelezésű, légkondicionálóval ellátott típusok. Budapesten újdonságot jelent, hogy meghajtásukat sűrítettföldgáz-üzemű (CNG) motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokéval szemben az, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki és csendesebbek, ezért nagymértékben hozzájárulnak Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javulásához. Az egyelőre tapasztalatszerzésnek minősülő beszerzés az eddigiektől eltérő módon – más üzemanyaggal történő jármű-üzemeltetést követően – a jövőben megalapozott döntés lehet a CNG-üzem további alkalmazásáról, kiterjesztéséről.

A jelenlegi beszerzést megelőzően 2013 tavaszán sűrített földgázzal működő (CNG) buszt tesztelt a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV. A járművet a Főgáz CNG Kft. és az MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak.

A belgiumi székhelyű Van Hool Európa öt legnagyobb autóbuszgyártójának egyike, jóllehet hazánkban kevéssé ismert. A magas árakhoz magas minőség is társul: a BKV 2008-tól kezdődően a mai napig több ütemben számos használt Van Hool autóbuszt vásárolt, amelyek az elmúlt években rendkívül megbízható, strapabíró járműveknek bizonyultak.

A most fővárosba érkező 2005–2009 között gyártott buszok futásteljesítménye alacsony, ennek ellenére rendkívül kedvező áron, darabonként mintegy 8 millió forintért lehetett beszerezni őket. Hangsúlyozva, hogy ez az eladási ár a megszokott piaci áraknál jóval alacsonyabb, mely annak következménye, hogy a korábbi üzemeltető teljesen felszámolja saját CNG-üzemét, így egyszerre rövid időn belül kívánja értékesíteni teljes flottáját.

Budapesti igényeknek megfelelő átalakítás

A fővárosba érkező autóbuszokat az alapvető műszaki felülvizsgálaton túl a komfortérzet növelése és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében elektronikus jegykezelőkkel és a FUTÁR dinamikus utastájékoztató rendszerrel látjuk el, valamint új, a fővárosi buszpark megújulását is jelképező égszínkék fényezést kapnak. A beszerzések honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. Ebben az esetben viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező autóbuszokat kap, amelyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és amelyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak utasainknak. A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki lehetővé téve a 20 évesnél idősebb buszok selejtezését. A használt buszok beszerzése a járatkimaradások számának csökkentéséhez is hozzájárul: az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szorítottuk vissza az autóbusz-ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradásokat, az elmúlt évtized járatkimaradási értékeit mintegy 75%-kal csökkentve.

A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programokat  folytatja – tekintettel a nagyszámú elöregedett járműre –, és a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére, hiszen az elmúlt 2 évben vásárolt járművek betöltötték a hozzájuk fűzött elvárásokat: ügyfeleink mind a használtan beszerzett alacsonypadlós buszokat, mind a Németországból érkezett trolibuszokat megkedvelték.

Kapcsolódó anyagok: