Híreink

Tovább fiatalodik a fővárosi buszflotta 46 újonnan beszerzett járművel

Ismét jelentős lépést teszünk a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának emelésére: összesen 46 darab kiváló műszaki állapotban lévő, alacsonypadlós, de használt, 4-8 éves autóbusszal fiatalodik Budapest buszflottája. A franciaországi Dijon városából 37 darab Van Hool gyártmányú földgázmotoros (CNG) busz, a németországi Frankfurtból és a norvégiai Oslóból pedig összesen 9 darab, a budapesti utasok előtt már ismert Mercedes Citaro érkezik a fővárosba. Az alacsonypadlós és légkondicionált járművek várhatóan 2013 végén és 2014 első felében állnak forgalomba.

Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a tömegközlekedés színvonalának javítása, ezen belül a buszflotta megújítása, a korszerű, alacsonypadlós autóbuszok arányának kitartó növelése mellett. 2010 óta több mint 130 db alacsonypadlós használt és 150 alacsonypadlós vadonatúj autóbuszt állítottunk forgalomba Budapesten. A flotta megújítása tovább folytatódik: újabb 46 alacsonypadlós, légkondicionált, környezetkímélő motorral rendelkező autóbusz érkezik Budapestre, lehetőséget teremtve további elöregedett, leromlott műszaki állapotú autóbuszok forgalomból történő kivonására. A használt járművek között 37 Van Hool New A330 CNG, 9 pedig Mercedes-Benz O530 Citaro típusú busz, amelyeket a BKK által biztosított forrásokból a BKV szerez be és üzemeltet majd. Ez a mennyiség a BKV teljes buszállományának mintegy 4%-át teszi ki. Az új, modern buszokon javulnak a járművezetők munkakörülményei is.

A Budapestre kerülő buszok műszaki paraméterei és története

Van Hool New A330 CNG típusú buszok

Dijonban napjainkban – komplex közlekedésfejlesztési projekt keretében – új villamosvonalak épülnek, a megmaradó buszokat pedig hibrid buszokra cserélik, ezzel egyidejűleg új telephely is létesül, a régit pedig bezárják. Ennek következtében az összes meglévő buszt értékesítik, amelyek közülük 37 darab jó állapotban lévő jármű kerül Budapestre.

A buszok 12 méter hosszú szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelezésű, légkondicionálóval ellátott típusok. Budapesten újdonságot jelent, hogy meghajtásukat sűrített földgáz-üzemű (CNG) motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokkal szemben az, hogy kevesebb károsanyagot bocsátanak ki és csendesebbek – ezáltal e járművek nagy mértékben hozzájárulnak majd Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javuláshoz. Az egyelőre tapasztalatszerzésnek minősülő beszerzés az eddigiektől eltérő módon, más üzemanyaggal történő járműüzemeltetést követően a jövőben megalapozott döntés hozható a CNG-üzem további alkalmazásáról, kiterjesztéséről. A tankolásról folyamatosak zajlik az egyeztetés az energiaszolgáltatóval.

A jelenlegi beszerzést megelőzően 2013 tavaszán sűrített földgázzal működő (CNG) buszt tesztelt a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV. A járművet a Főgáz CNG Kft. és az MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak.

A belgiumi székhelyű Van Hool Európa öt legnagyobb autóbuszgyártójának egyike, jóllehet, hazánkban kevéssé ismert és elterjedt. A magas árakhoz magas minőség is társul: a BKV 2008-tól kezdődően a mai napig több ütemben számos használt Van Hool autóbuszt vásárolt, amelyek az elmúlt években rendkívül megbízható, strapabíró járműveknek bizonyultak.

A most fővárosba érkező 2005-2009 között gyártott buszok futásteljesítménye alacsony, ennek ellenére rendkívül kedvező az áron, darabonként mintegy 8 millió forintért lehetett beszerezni őket. Hangsúlyozandó, hogy ez eladási ár a megszokott piaci áraknál jelentősen alacsonyabb, amely annak következménye, hogy a korábbi üzemeltető teljesen felszámolja saját CNG-üzemét, így egyszerre, rövid időn belül kívánja értékesíteni teljes flottáját.

Mercedes-Benz O530 Citaro buszok

Mercedes-Benz O530 Citaro busztípusból már 2012-ben érkezett a BKV-hoz 31 darab, a most beszerzendő járművek műszaki jellemzőikben illeszkednek e korábbiakhoz. A járművekhez pozitív üzemeltetési tapasztalatok és ügyfélelégedettségi adatok kapcsolódnak, ezért a jövőben továbbiak beszerzésére is van esély.  A Mercedes-Benz és Setra autóbuszokat gyártó EvoBus Európa legnagyobb autóbuszgyártója, a Citaro pedig a kontinens legsikeresebb városi busza: a típus 1997-es bemutatása óta több mint 30 000 darab talált gazdára világszerte, beleértve Magyarországot is. Az eladott darabszám és a típust üzemeltető közlekedési társaságok tapasztalatai azt mutatják, hogy a járművek Budapest számára is megfelelő választást jelentenek. A fővárosba érkező autóbuszok 12 méter hosszú, szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelűek, légkondicionálóval és Euro III minősítésű dízelmotorral ellátottak. A buszokat 2005-ben gyártották, darabonként áraik mintegy 24 millió forint, amely tartalmazza a Budapestre történő szállítást, a műszaki vizsgára történő felkészítést és a magyarországi forgalomba helyezést.

Budapesti igényeknek megfelelő átalakítás

A fővárosba érkező autóbuszokat az alapvető műszaki felülvizsgálaton túl a komfortérzet növelése és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében elektronikus jegykezelőkkel és a FUTÁR dinamikus utastájékoztató rendszerrel látjuk el, valamint új, a fővárosi buszpark megújulását is jelképező égszínkék fényezést kapnak. A buszok 2014 elejétől állhatnak forgalomba. A beszerzések honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. Ebben az esetben viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező autóbuszokat kap, amelyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és amelyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak utasainknak. A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki és teszi lehetővé 20 évesnél idősebb buszok selejtezését. A használt buszok beszerzése a járatkimaradások számának csökkentéséhez is hozzájárul: az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szorítottuk vissza az autóbusz ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradások számát, az elmúlt évtized járatkimaradási értékeit mintegy 75%-kal csökkentve.

A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programok folytatása mellett – tekintettel a nagy számú elöregedett járműre – a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére, hiszen az elmúlt 2 évben beszerzett járművek betöltötték a hozzájuk fűzött remélt elvárásokat, ügyfeleink mind a használtan beszerzett alacsonypadlós buszokat, mind a Németországból érkezett trolibuszokat megkedvelték.

Kategória: Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.